Zdanění rychlosti
Nedávno jsme tu trochu uvažovali nad tím, že pokud chce „člověk rozumný“ dosáhnout nějaké změny, měl by asi postupovat od kroků, které jsou nejméně náročné/nákladné/rizikové. A teprve když se ukáže, že jsou nedostatečné, přejde k těm náročnějším, rizikovějším. Psal jsem to v souvislosti s globálním oteplováním a snahami o omezení emisí. Nemám například nic proti globálnímu projektu elektromobility, ale je podle mne zřejmé, že rizika a náklady tohoto projektu jsou výrazně vyšší, než třeba omezení počtu velkých SUV. Podobné je to třeba se snahou šetřit více potravinami, či třeba jezdit úsporněji. Řada ekonomů vlastně z podobných důvodů navrhuje zavádění uhlíkových daní – tedy takové vynucení si změn přes trh. Které by mělo výrazně přispět k tomu, že půjdeme tou neefektivnější cestou.
Rád bych dnes v této souvislosti poukázal na studii z roku 2016 jménem „Frugal Cars or Frugal Drivers? How Carbon and Fuel Taxes Influence the Choice and Use of Cars“. Ta se zaměřuje na přirozený experiment, který proběhl v Britské Kolumbii, která zavedla uhlíkovou daň v roce 2008. Autoři studie Werner Antweiler z University of British Columbia a jeho kolega Sumeet Gulati poukazují na to, že spotřeba motorových paliv v této provincii mezi lety 2007 – 2014 klesla o 15 % (na hlavu). A „existují přesvědčivé důkazy“, že zavedení daně vedlo ke změně typu nakupovaných vozidel (posun směrem k úspornějším). Bez těchto daní by podle odhadů autorů byla spotřeba paliv na hlavu o 7 % vyšší a průměrná spotřeba vozů by byla nižší o 4%.
Vypadá to tedy, že daně jsou tou pákou, která v této oblasti funguje. A ta páka nemusí zase tak bolet. Analýza „Final Report on the Fuel Saving Effectiveness of Various Driver
Feedback Approaches“ od americké National Renewable Energy Laboratory obsahuje mimo jiné následující tabulku, která porovnává simulované úspory paliva v různých typech dopravy a podle vzdáleností. Poslední čtyři sloupce konkrétně ukazují, kolik paliva se ušetří optimalizací rychlosti, zrychlení, eliminací zastávek a zkrácením doby, kdy auto stojí s běžícím motorem. Podle těchto čísel je na krátkých tratích zdaleka nejdůležitější běžící motor a počet zastávek, na trati dlouhé zase optimalizace rychlosti. Což je intuitivní a celkově hovoříme o velmi významných úsporách (téměř 60 % na dlouhé trati).
Pokud se vrátíme do Kanady, tak organizace Natural Resources Canada hezky shrnuje konkrétní způsob řízení, který nejvíce spoří palivo: Čím agresivnější je zrychlení, tím více paliva se spotřebuje. Nejefektivnější je obecně zrychlovat na 20 km/h během 5 sekund. Následně je nejlepší udržovat co nejstabilnější rychlost – studie tvrdí, že pokud například neustále oscilujeme mezi 75 – 85 km/h, může spotřeba paliva stoupnout až o 20 %. Vysoké rychlosti pak samotřejmě automaticky znamenají vysokou spotřebu (viz výše) i když je držíme konstantní. Stejné je to s prudkým brzděním, respektive brzděním vůbec, takže je nutné vidět dopředu – doslova a i přeneseně a nejet stylem brzda-plyn.
Studie uvádí, že pokud je tlak v pneumatikách 56 kPa pod optimem, spotřeba paliva může stoupat až o 4 % (spolu s vyšším opotřebením pneumatik). Dodávám, že zhruba se tvrdí, že každých 10 stupňů Celsia může změnit tlak až o 10 kPa. Velký dopad má podle studie zátěž, kterou v autě taháme (a nemusíme) a samozřejmě všechno, co zbytečně snižuje aerodynamiku – nosiče kol a podobně (své o tom asi ví zejména majitelé vozů s moderními nízkoobjemovými motory). Rozebírat netřeba klimatizaci. Zajímavé je, že podle studie samotné sledování spotřeby na displeji u průměrného řidiče vyvolá změny jízdy vedoucí ke snížení spotřeby o 15 %.
Dost zajímavé je ono téma „rychlost – spotřeba paliva“, protože není relevantní jen pro silnice. Reuters v roce 2014 psal o tom, jak se vysoké ceny ropy promítají do hospodaření a provozu leteckých společností. Tvrdil i to, že historicky létají letadla asi o 8 % rychleji, než je jejich optimální rychlost (z hlediska spotřeby paliva). V době nižších cen paliv se to stále vyplatilo, protože letadla měla vyšší obrat pasažérů a uspořilo se i na odměnách posádek. S rostoucími cenami paliv ale aerolinky volily stále pomalejší lety. Následující graf od The Geography of Transport Systems pak ukazuje spotřebu paliva nákladních lodí, opět v závislosti na jejich rychlosti. Vypadá to, že celkové zpomalení by přineslo opravdu hodně. Uhlíková daň by se tak možná z velké části stala zdaněním rychlosti.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Daně a daňová přiznání - informace, termíny, formuláře
Více zpráv k tématu Daně
Poslední zprávy z rubriky Ze světa:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Anketa - Neomezená rychlost - Byli by jste pro neomezenou rychlost na českých dálnicích ?
- Rychlost poklesu inflace a rychlost růstu akciového trhu
- Rychlost poklesu inflace a rychlost růstu akciového trhu
- Kalousek: Zrušení zdanění dividend nenavrhnu, reforma daní by měla mírně snížit zdanění fyzických osob
- Kalousek: Zrušení zdanění dividend nenavrhnu, reforma daní by měla mírně snížit zdanění fyzických osob - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Zprávy o zlatě - Těžaři zlata: Zambie obnoví zdanění zisku místo zdanění tržeb
- MEZINÁRODNÍ ZDANĚNÍ (R)evoluce v mezinárodním zdanění
- MEZINÁRODNÍ ZDANĚNÍ (R)evoluce v mezinárodním zdanění
- Může zvýšení daní pomoci zkrotit inflaci? ANO přes zdanění osob, NE přes zdanění firem
- Může zvýšení daní pomoci zkrotit inflaci? ANO přes zdanění osob, NE přes zdanění firem - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Kalousek: Zrušení zdanění dividend nenavrhnu, reforma daní by měla mírně snížit zdanění fyzických osob - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Řidič audi v Brně ve vysoké rychlosti přepůlil svůj vůz o strom
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla