(Kurzy.cz)
Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst. ČR kvůli svižnému růstu mezd ztrácí konkurenceschopnost – nezůstane ušetřeno
V nadcházejících
letech automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst,
vyplývá z aktuálních čísel agentury Bloomberg. Z hlediska české
ekonomiky je varovné, že podstatná část těchto pozic bude zrušena
v Německu. Na tamním automobilovém průmyslu je česká ekonomika silně
závislá. Ve velkém se pracovní místa budou rušit také v automobilových
závodech v USA či Británii.
Jen v minulém
týdnu oznámily německé automobilky Daimler, vyrábějící mercedesy, a Audi, že
dohromady v příštích letech zruší zhruba 20 tisíc pracovních míst.
Japonská automobilka Nissan zase svůj provoz zeštíhlí o 12 500 pracovních
míst.
Důvodem je
celosvětově slábnoucí poptávka a po automobilech a přechod na environmentálně
šetrnější způsob pohonu, zejména elektromobilitu. Globální poptávku oslabují
růst protekcionismu, zavádění cel, zpomalování růstu čínské i světové
ekonomiky, ale také nástup online přepravních platforem typu Uberu. Ziskovost
automobilek nahlodává kromě slabší poptávky také nutnost vyšších investic do
výzkumu a vývoje autonomního řízení a dalších technologií, včetně těch
environmentálně šetrnějších, které vyžaduje striktnější regulace zaváděná
v rámci boje s klimatickými změnami.
Letos se celosvětově
vyrobí 88,8 milionů osobních aut (včetně vozů typu van nebo SUV), což je
meziročně o takřka šest procent méně, plyne z dat společnosti IHS Markit.
Automobilky musí osekávat své náklady, což v příštích letech budou řešit
právě i poměrně masivním rušením pracovních míst. Uvedená suma 80 tisíc
pracovních míst podle všeho není zdaleka konečná.
Svižný růst mezd,
který stále vykazuje česká ekonomika, je tak právě i z důvodu oslabování
globálního autoprůmyslu neudržitelný. Česká republika patří z největším
světovým producentům aut s tradičním pohonem na obyvatele, takže se ji
problémy autoprůmyslu, zejména pochopitelně toho německého, dříve či později
zásadně dotknou.
Podle dnešních dat
ČSÚ rostly mzdy v Česku ve třetím čtvrtletí meziročně o čtyři procenta po
očištění o inflaci. Takový vzestup má lví podíl na citelném nárůstu reálných
jednotkových nákladů práce. To je ukazatel, který vyjadřuje nákladnost práce
při zohlednění změny v úrovni produktivity. Produktivita práce sice
v Česku loni rostla v rámci EU nadprůměrným tempem, avšak její nárůst
nestačil ke kompenzaci růstu pracovních výdělků. Loni rostly jednotkové náklady
práce v celé EU rychleji než v ČR pouze v Rumunsku. Letos podle
podzimní prognózy Evropské komise porostou jednotkové náklady práce v ČR
reálně meziročně o 1,1 procenta, zatímco v EU jako celku jen o 0,4
procenta. Stále nadprůměrný růst české pracovní síly tedy sráží její
konkurenceschopnost na mezinárodním poli, což v příštích letech uspíší
nevyhnutelné rušení míst také i v českém autoprůmyslu.
Lukáš
Kovanda, Ph.D.
Hlavní
ekonom, CZECH FUND
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz