Velikost evropského vozového parku dosáhne svého vrcholu okolo
roku 2025, kdy bude v provozu 273 milionů aut. Poté začne jejich počet klesat.
● Do
roku 2030 vzroste cena součástek potřebných k výrobě
auta o 20 až 40
procent.
● Ačkoli globální
autoprůmysl stále poroste, mnohem více si z něj začnou
ukusovat nové obchodní modely na úkor tradičních prodejů aut či autodílů.
Poradenská společnost PwC Strategy& publikovala osmé vydání studie Digital
Auto Report. Studie
předpovídá vývoj moderních trendů, které postupně zásadně promění jak
automobilový průmysl,
tak i samotný způsob individuální přepravy lidí.
Zajímavé je srovnání velikosti vozových parků na třech hlavních trzích - v
Evropské unii,
USA a
už tomu tak nebude. Evropský vozový park poroste ještě několik
let, svého vrcholu by měl ale
klesat. V
USA a v
Číně ještě vozové parky porostou.
„Posun k autonomním a sdíleným vozům s sebou přinese vyšší využitelnost
aut. To znamená, že
bude potřeba k ujetí stejného počtu kilometrů méně
aut. Nicméně frekvence obnovy
aut se tím
pádem zvýší. Penetrace vozidel v
Číně je oproti
Evropě stále výrazně nižší, tudíž k podobnému
trendu jako v
Evropské unii tam dojde patrně s určitým zpožděním. Trendy v oblasti
autonomního řízení a sdílení
aut se však budou v
Číně prosazovat rychleji ,“ vysvětluje
partner
PwC
Česká republika a expert na automotive
Pavel Štefek.
Posun ve využívání
aut se podle studie promítne i do
autoprůmyslu jako takového. Podle Digital
rok v
tržbách a 3 % za
rok v ziscích. Dojde ale k zásadním změnám v podílech jednotlivých
segmentů na celkovém objemu.
Podle PwC Strategy& se podíl na celkových ziscích tradičních odvětví (prodej nových a ojetých
aut a
prodej autodílů) zmenší z aktuálních 70 na 55 procent. Naopak podíl na celkovém
zisku nových
hráčů vzroste podle předpokladu z dnešních 5 procent na 26 procent v
roce 2030.
Největší růst se očekává u segmentu
služeb mobility (MaaS - mobility as a service), do kterého patří
jak sdílení klasických vozů, tak do budoucna i těch s více autonomními prvky.
„Předpokládáme, že
auta budoucnosti budou elektrická, částečně autonomní, sdílená, připojená a
každoročně updatovaná. Automotive tedy bude primárně o mobilitě. Úspěšné společnosti budou
muset svými produkty a
službami uspokojovat měnící se očekávání zákazníků. Budou se tedy
muset zaměřit na
služby v oblastech mobility. Nikoli jen na samotný produkt, tedy
auto,” říká
V souvislosti s vývojem nových
technologií i zpřísněním regulací výrazně vzrostou i náklady na
výrobu aut - konkrétně cena potřebných součástek. Jen následkem regulací podraží součástky k
sestavení průměrně vybaveného
auta v
roce 2030 o 18 % ve srovnání s dnešním základním
vozidlem bez konektivity.
Přidání povinných prvků konektivity (bezpečnostní funkce) a základní prvky autonomní
technologie zvýší podle Digital
Auto Report dohromady cenu vozu přibližně o necelá dvě procenta.
O zdaleka největší růst nákladů se postará přechod ze spalovacích motorů na elektromotory, ke
Vozidlo plně vybavené dostupnými
technologiemi (tedy vybavenější, než regulátory vyžadovaná
základní verze) bude v
roce 2030 obsahovat součástky dokonce o 42 %
dražší ve srovnání se
základním modelem
roku 2018. O 2-3% nárůst v ceně součástek se postará přídavná konektivita, 12
až 22 procent na ceně potom přidají autonomní prvky.
Takové vozidlo lze ale zároveň podle stupnice
SAE zařadit na úroveň 4. Jedná se tedy o vůz, který se
“řídí sám” a ve kterém ani autonomní systém od řidiče nebude vyžadovat, aby převzal v krizových
situacích řízení manuálně.