Od „vyrobeno v Číně“ k „vyrobeno Čínou“ - Víkendář
Natixis poukazuje na růst významu čínských automobilek a jejich elektromobilů na globálním trhu. Jak ekonomové této banky vidí další vývoj v uvedené oblasti? Podle nich se země bude snažit o přechod od „vyrobeno v Číně“ k „vyrobeno Čínou“.
První z následujících dvou grafů ukazuje vývoj prodeje čínských elektromobilů na zahraničních trzích. K tomu vidíme vývoj exportů u baterií a u vozů se spalovacími motory. Druhý graf ukazuje čínský podíl na jednotlivých globálních trzích. Ten se v minulém roce blížil 60 % u baterií, u elektromobilů převýšil 30 %:
Trend přesunu výroby je podle banky již zřejmý v Evropě, protože čínské investice na zelené louce v roce 2022 vzrostly třikrát a v roce 2023 se téměř zdvojnásobily. Sektory elektromobilů již také tvoří asi 70 % celkových čínských přímých zahraničních investic do Evropy. Další destinací je jihovýchodní Asie, která je pro čínské investice zajímavá kvůli výrobě s nízkou cenou práce a rychlým růstem poptávky.
Zmíněný přechod od „made-in-China“ k „made-by-China“ nebude podle Natixisu tak snadný. Čínská průmyslová politika zaměřená na nabídkovou stranu ekonomiky vytváří dezinflační prostředí a ve světě tak vznikají obavy ze státem financované konkurence. Tato politika má negativní dopad na zaměstnanost v jiných zemích a vede k vytváření nadměrných kapacit. USA se tak uchylují k dovozním clům, průmyslovou politiku podobnou té čínské si podle Natixisu „nemůže dovolit každý“.
Čínští výrobci elektromobilů tak budou mít v nově vznikajícím globálním prostředí problém vyvážet elektromobily. V této situaci „se mnoho zemí, zejména ty z EU a ASEAN, snaží přilákat čínské investice, aby posílily svou domácí výrobu elektromobilů.“ A Japonsko podle Natixisu nabízí historický příklad s jeho vlastními výrobci automobilů. Ti totiž „opustili zemi v 80. letech minulého století a začali vyrábět v jiných státech kvůli protekcionismu, zejména ze strany USA.“
K tomu Natixis dodává, že srovnání s Japonskem může ukazovat další směr. Nicméně Čína to má složitější kvůli své velikosti a významu v globální ekonomice. Následující graf ukazuje prodeje elektromobilů v jednotlivých evropských zemích podle toho, zda jde o značku Tesla, značku evropskou nebo čínskou. Největšími trhy jsou Německo a Francie, na obou má Čína zhruba stejnou pozici. V Německu mimoto lidé kupují více evropských značek, Francouzi tíhnou k Teslám. Poměrně velký podíl na celkovém trhu drží čínské elektromobily v zemích jako Nizozemí, Španělsko a Švédsko s Rakouskem:
Zdroj: Natixis
https://www.research.natixis.com/Site/en/economics/publication/oUAwm27t378tzVGhXg1qEQ%3D%3D
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.10.2024 Inflace nezmizí. I 2,2 % vás v čase může…
26.09.2024 Technologický gigant Intel na kolenou! Co…
24.09.2024 XTB představuje Zlatana Ibrahimoviće jako…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Index STOXX 600 dosáhl rekordní úrovně: Pomohly mu čínské stimuly a zisky v luxusním sektoru*
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Utlumená aktivita v tuzemském výrobním sektoru pokračuje – PMI (září 2024)
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři