TNBiz (TN.cz)
Akcie ve světě  |  29.07.2019 18:15:00

Počítač při simulacích posílal 737 MAX k zemi. Boeing už ví, kde je chyba

Zkušebním pilotům amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) se během pokusu na simulátorech Boeing 737 MAX svévolně sklopil nosem k zemi, což by u skutečného letu mohlo vést k tragédii. Porucha navíc nesouvisí se systémem MCAS, kterému jsou přisuzovány dvě tragické nehody, po nichž dostal typ celosvětový zákaz létat. Přesto to je ale pro Boeing pozitivní zpráva, protože to naznačuje, že závada je opravdu jen v softwaru letadla.

Závadu odhalili zkušební piloti minulý měsíc. Návrat stroje, který byl nejrychleji prodávaným modelem amerického výrobce, se tak opět odložil na neurčito. A to Boeing doufal, že jej stihne dostat do vzduchu ještě v létě. Podle agentury Bloomberg navíc porucha nesouvisela se systémem MCAS, jemuž jsou dávány za vinu pády letadel indonéských a etiopských aerolinií.

Podle Bloombergu, jehož reportéři mluvili s lidmi, kteří se pokusů na simulátorech účastnili, nový problém nastal ve chvíli, kdy byl palubní počítač zaplaven chybnými daty. V tu chvíli letadlo několikrát prudce a agresivně počítač poslal nosem k zemi. Piloti vypověděli, že za reálného letu by posádka nemusela nečekaný manévr zvládnout.

Možnost podobného selhání vyhodnocoval Boeing ještě před zavedením typu do provozu. Tehdy ale uvedl, že piloti jsou schopni za letu poruchu vyřešit vypnutím motoru, který pohání horizontální stabilizátor. Testována byla na simulátorech i přesto, že za celou dobu, co je Boeing 737 MAX v provozu, ji piloti nikdy nezaznamenali. FAA nařídila výrobci, že ji před návratem typu do provozu musí vyřešit. Piloty také překvapilo, jak velký problém pro ně byl závadu řešit.

Přesto, že se při testech tento problém objevil, je to pro Boeing v podstatě dobrá zpráva. Potvrzuje to jeho tvrzení, že problém je v softwaru letadla a ne v hardwaru, což bude jednodušší a méně nákladné odstranit.

Podle výkonného ředitele Boeingu Dennise Muilenburga bude mít společnost řešení připravené snad do konce září. Zdůraznil ale, že se termín může změnit. Největší americké aerolinie jej již vyškrtly z letových řádů až do konce roku. České Smartwings, které ve chvíli, kdy byl typ uzemněn, měly ve flotile 7 letadel a do začátku léta počítaly se 16 stroji, před časem uvedly, že s nimi nepočítají až do konce prvního čtvrtletí příštího roku.

Letouny Boeing 737 MAX dostaly celosvětový zákaz létat po nehodě stroje Ethiopean Airlines po startu z Addis Abeby. Předtím se už zřítil jiný stroj provozovaný společností Lion Air. Nehody spojuje to, že se staly krátce po startu.

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688