Tři zaručené nástroje pro efektivní recruitment
Když výrobní podniky nebo hotely potřebují více pracovníků, není nic snazšího, než si je najmout od pracovní agentury. I ty ale musí nové kolegy hledat na volném pracovním trhu. V Manuvii se recruitmentu pro šest evropských zemí věnuje 35 náborářů. V uplynulém měsíci aktivně spravovali přes 5500 marketingových kampaní. „Obsluhujeme asi 15 komunikačních nástrojů najednou, jejich efektivita se liší v závislosti na trhu, segmentu, typu pozice a požadované kvalifikace,“ vysvětluje Tomáš Lenárt, Chief Marketing and Staffing Officer ve společnosti Manuvia.
Pracovní nabídky se hrnou ze všech směrů
Dobré je začít tím, že si přesně vyprofilujete, koho hledáte, a pak přemýšlíte nad tím, kde byste na takového člověka mohli přirozeně narazit. Inzerát na pracovním portálu nebo vlastní webové stránce je dobrý jako cílový bod, kam chcete uchazeče přivést a kam směřují veškeré kampaně. Nejsou ale samospásné, proto ke slovu přichází třeba sponzorované posty na Facebooku, kde se dá cílit podle segmentace a zálib potenciálních uchazečů. Vyplatí se pracovat i s Google Ads a dobře si promyslet klíčová slova. I manuálně pracující lidé využívají naplno internet a vše, co k tomu patří. Geografické cílení ale i další parametry se dají při náborech dobře využít i formou SMS. „Využíváme digitální analytiku, ale i teletext, který už každý považuje za mrtvý. Na některé typy kandidátů ale funguje,“ potvrzuje Tomáš Lenárt.
Recruitment v podání člověka i robota
Díky silné expertýze na zahraniční nábory má Manuvia možnost porovnat úspěšnost komunikačních nástrojů v různých zemích. Každá země má vlastní specifika i vlastní pracovní portály, které jsou nejnavštěvovanější. Liší se ale i pracovníci. „Například dle našich zkušeností kandidáti z Rumunska vůbec nevyužívají chatbot. Preferují osobní komunikaci, raději zavolají a vyslechnou si informace o pracovní nabídce přímo od náboráře,“ prozrazuje Tomáš Lenárt. Odlišnosti se dají najít i v tom, jak jsou psané inzeráty. V Polsku je prý nejúspěšnější inzerát, který je stručný, krátký a strukturovaný. V Čechách chce kandidát více informací a nevadí mu souvětí ani textově bohatší inzerát.
Alchymie pracovní inzerce
Některé prvky mají inzeráty ve všech zemích podobné. Třeba to, že naprostou samozřejmostí u nekvalifikovaných pozic je uvést mzdu. V rozhodování pak hrají roli i úplné detaily, které potenciální zaměstnanec vnímá jako benefit nebo výhodu oproti jiné pracovní nabídce. Může to být bonus za docházku, teplá strava na pracovišti nebo ubytování v blízkosti práce. U nabídek práce s nízkou kvalifikací je důležitý plat i bonusy, zaměstnance zajímá celkový měsíční výdělek a velkou roli hrají i podmínky ubytování a dopravy, tedy zda jsou zadarmo nebo formou příspěvku. Ubytování je pro zahraniční pracovníky samozřejmě důležité. Pro páry je podstatné i to, aby měly možnost bydlet společně ve dvojlůžkovém pokoji, pokud takové podmínky k dispozici nejsou, je to častý důvod, proč práci odmítnou.
To,
jak je inzerát napsaný, má zásadní vliv na to, kdo se přihlásí. Využívá se
například A/B testování, aby se zjistilo, jaký text, grafika nebo tón
komunikace osloví cílového kandidáta. Na základě výsledků se pak upravují.
Manuvia například testovala stejnou nabídku práce v různých kombinacích –
stručný vs. podrobný text, s uvedením mzdy, bez uvedení mzdy. Na stručný
inzerát s uvedenou mzdou reagují lidé, co neradi čtou a chtějí rychle
vědět, co je to za nabídku. Tito lidé posílají životopisy všude a kvalita
odpovědí z tohoto inzerátu je nízká. Na stručný inzerát bez uvedení mzdy
reagují lidé, kteří si nejsou jisti, co vlastně chtějí dělat. Na podrobný
inzerát s uvedenou mzdou přišlo méně životopisů, ale byly to ty
nejkvalitnější. To jsou lidé, kteří už vědí, co budou dělat, jak to bude
probíhat, kdy nastoupí a kolik si vydělají. K podepsání pracovní smlouvy
je to pak už jen krůček.
Doporučená struktura inzerátu na
výrobní pozici:
- Kdo hledá koho, proč a kam
- Co práce obnáší
- Jaký je výdělek
- Požadavky
- Kontakt
Manuvia - mezinárodní personální společnost
Manuvia je mezinárodní hráč na trhu personálního leasingu. Zaměřuje se na výběr manuálních pracovníků pro firmy v oblasti automobilového a elektrotechnického průmyslu, logistiky, strojírenství, potravinářství, maloobchodu a sektoru HORECA. Je specialistou na zahraniční nábor a adaptaci zahraničních pracovníků. Společnost poskytuje služby stovkám klientů v České a Slovenské republice a zaměstnává více než 12 000 lidí.
Více se můžete dozvědět na: www.manuvia.com
Poslední zprávy z rubriky Práce:
Přečtěte si také:
Prezentace
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
18.11.2024 Nejlepší telefon za 2 990 Kč. Motorola má hit…
14.11.2024 Dosáhne Bitcoin 100 000 USD do konce roku?
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak trh reagoval na volby v USA? Historická maxima, ale i prudké propady
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Domácnosti si za plyn připlatí: Regulované poplatky vzrostou výrazně nad inflaci
Miren Memiševič, Skupina Klik.cz
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Marek Pokorný, Portu
Jak snížit daně díky DIPu? Zde je návod pro vyplnění daňového přiznání
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select