Obal až na prvním místě
Řekněme si to bez obalu: Zboží bez obalu prostě bezpečně nepřevezete. Obaly jsou důležitou logistickou disciplínou, a proto má skupina Geis speciální produkt, který nazvala jednoduše Obaly. Vedoucím tohoto produktu je obalový specialista Tomáš Körner. Stojí za to si přečíst jeho názory.
Jaké jsou aktuální trendy v přepravních obalech?
„Pohled na obaly a obalové materiály se v poslední době mění. Zájmem zákazníků je, aby nejen přímo prodejní obal, ale také přepravní a skupinové balení nemělo pouze „balící" funkci, tedy sloužilo jen jako ochrana zboží, ale záleží jim i na designu a přidané hodnotě takových obalů. Stále více platí, že i přepravní obal může prodávat.
Extrémem v tomto trendu jsou ale naprosto nesmyslná balení, která například neodpovídají velikosti výrobku, jsou předimenzovaná ve spotřebě materiálu, mají vysoké náklady na samotnou výrobu obalu i na zabalení. Ve finále tvoří obal značnou část prodejní ceny, do které se navíc promítají i zvýšené náklady na přepravu „vzduchu“.
Dalším trendem jsou ekologické „zelené“ obaly. Na trhu však bohužel momentálně není v tomto sortimentu příliš široká nabídka. Ekologické obaly jsou několikanásobně dražší než klasické, a proto se setkáváme s kuriózní situací, že zákazník chce prostřednictvím obalů působit ekologicky, ale skutečná ekologičnost ho v podstatě nezajímá. Dává přednost ekonomickému hledisku.
Setkáváte se s celou řadou zákazníků. Můžete ze své zkušenosti říci, jaký typ zákazníků se nejvíce podílí na kvalitativním rozvoji oboru?
Zajímavé je, že na rozdíl od velkých zákazníků, kteří dávají přednost flexibilitě a rychlosti dodávek, menší zákazníci mají v otázce balení vyšší nároky a také více specifických požadavků. A samozřejmě téměř u všech zákazníků je podstatným kritériem poměr mezi efektivitou obalového řešení a jeho cenou. To je také jedním z důvodů, proč při specifikaci nového obalového řešení očekávají, že k finálnímu zabalení zboží povede co nejméně kroků, což zkrátí čas a náklady na manipulaci.
„Tahounem“ ve vývoji efektivního balení je aktuálně oblast e-commerce. Pro tento typ zákazníků připravujeme například stále více žádané variabilní krabice, které se dají velmi jednoduše přizpůsobit objemu zásilky, a není třeba řešit různé velikosti. Žádané jsou také krabice, které mohou zákazníci e-shopů znovu použít např. v případě reklamace či vrácení zboží. Efektivita je jasná: snížení nákladů na obal a zároveň správný environmentální přístup. Příklad: pokud používá zákazník kartonové krabice se základnou např. 60x40 cm avšak s různou výškou, tak je výhodné použít krabici s rylem, u které lze výšku variabilně upravit. Zákazník tak získá krabici, kterou lze použít pro výrobky vysoké 40, 45, 50, 55, 60,… cm. A optimalizuje jak skladovou zásobu, tak i čas na výběr vhodné krabice. Balič vezme krabici, naskládá zboží a následně, bez většího přemýšlení krabici výškově upraví.
Ve vašem oboru je skutečně hodně diskutovaná otázka ekologie. Jaký je váš názor na tuto oblast?
Vše směřuje k tomu, aby výroba obalových materiálů byla co možná nejekologičtější, šetrná k životnímu prostředí. Ano, s tím nelze než souhlasit. Nicméně podle posledních výzkumů a také názorů odborníků ze zkušebních laboratoří, nebo specialistů na likvidaci odpadu, není cestou náhrada plastů za rostlinné materiály nebo papír, jejichž výroba, popřípadě likvidace, přináší nové problémy a zatěžuje životní prostředí stejně, nebo dokonce ještě více.
Východiskem a nejvíce „zeleným řešením“ je skutečně zdravá spotřeba jednoduchých obalů, to, aby obaly byly vratné, vícekrát použitelné a dále zpracovatelné.
Moje rada tedy zní, nedělejme z obalů vědu, používejme selský rozum, snažme se sjednocovat obalové materiály pro různé typy výrobků a maximálně omezit kreativitu balících pracovníků. Tím zefektivníme celý balící proces.
Tomáš Körner
Tomáš Körner je vedoucí produktu Obaly v logistické společnosti Geis CZ. Odpovídá za rozvoj celého portfolia obalových materiálů a služeb, které Geis v oblasti přepravního a prodejního balení nabízí. Jeho zájmem jsou hlavně speciální obalová řešení a exportní balení, při jejichž vývoji a realizaci dobře využije svoje vědomosti, ale také praktické zkušenosti. Vystudoval Mendelovu univerzitu v Brně, kde získal bakalářský titul v oboru Dřevařství. V blízkých oborech se pohybuje od roku 2009 s roční přestávkou, při které sbíral zkušenosti v Kanadě.
Geis CZ s.r.o.
Je součástí nadnárodní logistické skupiny Geis se sídlem v německém Bad Neustadtu. Na českém trhu působí již od roku 1991 a patří zde mezi přední poskytovatele komplexních přepravních a logistických služeb. Nabízí produkty, které můžete využívat samostatně nebo v kombinacích, přesně podle vašich potřeb. Od jednoduchých přepravních řešení až po speciální logistické projekty. Záleží jen na vás, jaké služby si vyberete.
Více na https://www.geis-group.cz/cs.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn