Spojené státy přesouvají svou pozornost zpět k Evropské unii
V úterý se opět připomněly Spojené státy, když pohrozily uvalením dodatečných cel na evropské zboží o objemu 11 mld. dolarů. Donald Trump již několikrát kritizoval unii a její obchodní praktiky, přičemž mu prozatím nejvíce vadily dovozy evropských automobilů. Nyní se zdají být problémem subvence pro společnost Airbus, které jsou proti pravidlům WTO a USA si na ně již v minulosti stěžovala. Evropská unie již připravuje vlastní odvetná opatření.
Hrozba růstu protekcionismu, kterého se ECB tolik obává, je zpět a opět za ní stojí Spojené státy. Poté co se obě strany minulý rok dohodly na příměří a přestaly na sebe zavádět cla, americký prezident kritizoval unii za nedostatečnou akceschopnost v obchodním vyjednávání, což vyústilo ve včerejší návrh zavedení cel na evropské dovozy do USA. Důvodem nejnovějších cel jsou subvence unie pro výrobce letadel Airbus, o kterých WTO rozhodla, že měly pro USA nepříznivý dopad. USA tedy zahájily proces odvety za škody přesahující právě zmíněnou částku 11 mld. dolarů.
WTO minulý
rok uvedla, že vyhodnotí žádost USA o zavedení sankcí na evropské zboží právě
kvůli nelegálním subvencím pro Airbus. Konkrétně by se mělo jednat o cla na
širší škálu produktů od komerčních letadel až po potravinářské výrobky. Airbus
se brání, že ohodnocení škod je přemrštěné a upozornil na rozhodnutí WTO z
minulého týdne, které se týká daňových úlev pro společnost Boeing, což umožňuje
unii zavést klidně vyšší protiopatření.
Evropská unie stále čeká na rozhodnutí WTO o „odvetných právech“, kterými disponuje poté, co organizace v roce 2012 zjistila, že Boeing také získával miliardy dolarů v nelegálních subvencích, které byly na úkor Airbusu. Mluvčí Evropské komise včera řekl, že Brusel je kdykoliv připraven reagovat recipročními opatřeními a zmínil právě paralelní spor s Boeingem. Poslední návrh celních opatření ze strany USA přichází v čas, kdy napětí je již tak poměrně velké kvůli možným clům na evropské automobily. Spojené státy se nyní snaží dosáhnout obchodní dohody s Čínou poté, co na sebe obě země zavedly reciproční cla na zboží v hodnotě stovek miliard dolarů. Evropa by mohla být další, kdo by se mohl ocitnout v celní přestřelce, jakmile bude dohoda s Čínou na stole.
Pikantní je také celá situace kolem Boeingu, který již připomněl, že očekává zpoždění produkce letounů 737 MAX, které havarovaly dvakrát za poslední rok. Akcie společnosti Boeing od začátku roku výrazně zaostávají za Airbusem, za čímž stojí právě nedávná tragédie.
Vývoj ceny akcií společností Boeing a Airbus od začátku roku
Tento článek
má pouze informativní a edukativní charakter. V žádném případě neslouží jako
investiční či obchodní doporučení.
BOSSA
Makléřský dům polské banky ochrany životního prostředí zabývající se obchodováním na devizových, komoditních a akciových trzích. Na českém trhu působí od roku 2012, kde nabízí 130 investičních nástrojů, měny, komodity a akciové indexy. Bossa podléhá dohledu České národní banky ale i polské KNF.
Více informací na: www.bossa.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz