Maloobchodní tržby - prosinec 2018
Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi dobrá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce.
Maloobchod rostl velmi solidním tempem i v samém závěru loňského roku, který je pro většinu obchodníků tradičním vrcholem prodejní sezóny. Konkrétně v prosinci maloobchodní tržby po očištění o kalendářní vlivy vzrostly meziročně reálně o 4,3 %. Bez očištění činil reálný meziroční růst maloobchodu 3,1 %, přičemž v meziměsíčním srovnání tržby stagnovaly.
Zatímco ve 3. čtvrtletí letošního roku došlo k určitému zpomalení maloobchodních tržeb na 3,8 %, tak ke konci loňského roku maloobchodní prodeje naopak akcelerovaly a v souhrnu za celé 4. čtvrtletí si přispaly růst o 5,1 %. To indikuje silný příspěvek spotřeby domácností do růstu HDP ve 4. čtvrtletí.
V prosinci velmi solidním tempem rostly jak prodeje potravin (2,9 %), tak i prodeje nepotravinářského zboží (6,6 %). Češi tak na Vánoce nešetřili své peněženky ani své trávicí ústrojí.
Nejrychlejší růst tržeb zaznamenaly v prosinci jak jinak než internetoví prodejci. Přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet je zřejmým trendem, který trvá již několik let a významněji nepoleví ani v letošním roce. Velmi slušně se však v prosinci prodávaly i další sortimentní skupiny jako počítače, oděv a obuv či sportovní zboží.
Silný růst maloobchodu v závěru loňského roku i v souhrnu za celý loňský rok lze v první řadě připsat především velmi pozitivní situaci na pracovním trhu s velmi vysokou zaměstnaností a rychlým růstem mezd.
Otázkou je, zda nás stejně rychlý růst maloobchodních tržeb čeká i letos či zda dojde k určitému zpomalení. Druhá varianta je o něco pravděpodobnější. Situace na domácím pracovním trhu sice zůstane i nadále velmi dobrá, avšak růst mezd již přeci jen nebude tak silný jako v loňském roce. To naznačuje i spotřebitelská důvěra, která se sice i nadále nachází na výrazně nadprůměrných hodnotách, avšak spotřebitelé přeci jen ve větší míře začínají pociťovat obavy z růstu nezaměstnanosti a cen a také se zvyšuje jejich úmysl více spořit.
AKCENTA CZ
AKCENTA CZ je jedním z nejvýznamnějších obchodníků s devizami na českém trhu a ve střední Evropě s více než 20 letou tradicí. Kromě výhodných individuálních kurzů pro nákup a prodej deviz a minimálních poplatků za zahraniční platební styk, nabízí i zajištění proti kurzovým rizikům (forwardové obchody a opce). Společnost aktivně působí také v Polsku, Maďarsku, Slovensku, Rumunsku a Německu. Klientské portfolio tvoří více než 33 tisíc subjektů, převážně malých a středně velkých firem orientovaných na export nebo import. Je držitelem licence platební instituce a obchodníka s cennými papíry udělenou ČNB.
Více informací na: https://www.akcentacz.cz
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz