Kauza Big Mac: Ztráta příčetnosti bruselských byrokratů, nebo rozumný tah?
Podle evropského úřadu pro ochranu duševního vlastnictví EUIPO nemá společnost McDonald’s právo na ochrannou známu Big Mac. Leonid Bershidsky z Bloombergu považuje rozhodnutí úřadu za další příklad „evropské alergie na americké nadnárodní firmy, kterou evropští úředníci popírají, ale která zas a znovu vyplouvá na povrch“. Rozhodnutí EUIPO pak na první pohled „budí dojem, že jej psal někdo, kdo nikdy nebyl v McDonald’s“. Nicméně Bershidsky dodává několik zajímavých poznámek.
Podle úřadu "společnost nebyla schopna dokázat, že prodává Big Mac“. Firma přitom poskytla důkazy ve formě výpovědí zaměstnanců, fotografií a dokonce i záznam z Wikipedie, podle kterého je Big Mac „hamburgerem, který prodává mezinárodní restaurační řetězec McDonald’s od roku 1967“. Úřad ale tvrdil, že výpovědi zaměstnanců nejsou nestranné a i ostatní protiargumenty budí podle novináře spíše dojem, že úřad se americké firmě vysmívá.
Proč ale EU pravdu rozhodla tímto alespoň na první pohled směšným způsobem? Celá věc se před EUIPO dostala kvůli stížnosti společnosti Supermac’s, která má asi 100 restaurací v Severním Irsku a Irské republice. Své jméno dostala od zakladatele Pata McDonagha, který tvrdí, že společnost McDonald’s poškozuje jeho firmu při její expanzi ve Velké Británii a zemích EU tvrzením, že její jméno je příliš podobné výrazu Big Mac. McDonagh říká, že McDonald’s jej zastrašoval žalobou na obchodní značku a tak se sám obrátil na EUIPO s tím, že Big Mac je zaregistrován jako značka pro příliš mnoho oblastí a účelů.
Bershidsky tvrdí, že někdy jsou stížnosti amerických firem na evropskou byrokracii opodstatněné, ale jindy zase EU postupuje správně proti „dominantním a často arogantním internetovým gigantům“. K něčemu podobnému mohlo nakonec dojít i v tomto případě, protože McDonald’s neměl důvod stěžovat si na Supermac’s a zastrašovat jej: „Žádný rozumný člověk by si tyto dvě společnosti nespletl.“ Úřad EUIPO tak „využil své omezené pravomoci kreativním způsobem, aby vyslal rozumný signál“.
Zdroj: Bloomberg
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Náhrada mzdy za karanténu nebo nemoc v roce 2020 - Kolik peněz dostanete za prvních 14 dnů?
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Kauza Big Mac: Ztráta příčetnosti bruselských byrokratů, nebo rozumný tah?
- Kauza Big Mac: Ztráta příčetnosti bruselských byrokratů, nebo rozumný tah?
- Big Mac index - Reálná Big Mac mzda a Big Mac inflace, kalkulačka
- Big Mac index - Reálná Big Mac mzda a Big Mac inflace, kalkulačka
- Kauza Wirecard. Hrozí změna z BIG 4 na BIG 3?
- Dáte si Big Mac v Norsku, nebo Číně? Pozor! Není to jedno
- Mimořádný zisk nebo ztráta (Zisk nebo ztráta za účetní období (v tis. Kč)) - ekonomika ČNB
- Zisk nebo ztráta před zdaněním (Zisk nebo ztráta za účetní období (v tis. Kč)) - ekonomika ČNB
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory