Maloobchodním prodejcům se závěr roku vydařil (Komentář)
Maloobchodní prodejci v listopadu
zvýšili své tržby o 6,1 % meziročně. Očištěny o kalendářní efekty, kdy
spotřebitelé měli o jeden den k nakupování více než rok před tím, vzrostly
o solidních 5 % meziročně, přičemž jenom oproti říjnu vzrostly o 1,4 %. Dařilo
se jak obchodníkům s nepotravinářským (8,9 % y/y), tak i potravinářským zbožím
(2,8 % y/y).
Prodejcům se překvapivě dobře dařilo
už i v říjnu, což může souviset s tím, že lidé letos nakupovali vánoční
dárky s předstihem. Tradičně se v listopadu nejvíce vedlo prodejcům
přes internet (22,6% y/y), jejichž tržby až malé výjimky rostou prakticky nepřetržitě
dvouciferným tempem už od roku 2012.
V listopadu rostly tržby také
prodejcům elektroniky (11,7%), spotřebitelé projevili zvýšený zájem i o kulturu
a rekreace (6,4%).
Za vyšším spotřebitelským apetitem
můžeme i nadále vidět rostoucí kupní sílu, ke které minulý rok přispěla rekordně
nízká nezaměstnanost a solidně rostoucí mzdy. Podle našeho odhadu si spotřebitelé
za své výplaty loni mohli v průměru koupit o 6 % více zboží a služeb než v roce
2017. Letos už reálné mzdy tak rychle neporostou, přesto jejich téměř 4%
dynamika zůstane nad dlouhodobým průměrem. Přesto vysoká důvěra spotřebitelů v ekonomiku
a jejich optimistická očekávání ukazují, že spotřeba domácností zůstane
tahounem české ekonomiky i nadále.
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz