Dovednosti a kompetence, bez nichž se úspěšný CEO neobejde
Podle
statistik americké vládní agentury Bureau of Labor Statistics má mezi lety 2016
a 2026 vzrůst počet CEO zhruba o 8 %. Jak být na tomto postu úspěšný? Jsou
potřeba zkušenosti, ale také řada dovedností a kompetencí. Odhodlaný,
empatický, houževnatý, pozitivně smýšlející – to jsou jen některé
z adjektiv popisujících dobrého a úspěšného CEO. Pomohou mu zdolávat
obtíže, vytvářet pozitivní firemní kulturu, navazovat pevné vztahy i pochopit
své zaměstnance a zákazníky, a tím budovat prosperující byznys.
Pozice CEO, nebo chcete-li
výkonného ředitele, je pro mnoho ambiciózních lidí profesním snem. Někteří se
k ní mohou dostat tak, že zkrátka založí vlastní firmu, jiní si k ní
vyšlapou cestu delším či kratším kariérním růstem. „Dostat se po kariérním
žebříčku k pozici CEO zabere průměrně 16 let, přičemž tři čtvrtiny
výkonných ředitelů se na tuto pozici dostali interním postupem. Nábor zcela
nového pracovníka na tento post nebývá obvyklý, nese s sebou totiž četná
rizika,“ vysvětluje Jiří Jemelka, ředitel společnosti J.I.P. pro firmy, jež
poskytuje revitalizace a interim management malým a středním podnikům. Značnou
roli pro dosažení pozice CEO jinak než založením vlastního byznysu hraje též
vzdělání, výhodou v tomto ohledu bývá titul MBA, drtivá většina výkonných
ředitelů nejúspěšnějších firem pak disponuje akademickým titulem. Zajímavé je,
že vám při cestě za „židlí“ výkonného ředitele může dopomoci i statná tělesná
konstrukce – podle jedné studie je totiž průměrná výška mužů v pozici CEO
zhruba 183 centimetrů.
Dostat se na tuto vysněnou
profesní metu je samozřejmě jedna věc, slavit v ní úspěch věc druhá. Každý
CEO by se tak měl pokusit osvojit si a pěstovat v sobě určité dovednosti a
kompetence, které mu pomohou být na svém postu úspěšný. Mnohé z nich jsou
úzce spojeny s osobností člověka, a tak se může na první pohled zdát, že
je nelze získat jinak, než že se s nimi člověk narodí. Predispozice vždy
hrají velkou roli, to ovšem neznamená, že v sobě dovednosti tohoto druhu
nedokážete probudit. O které dovednosti a kompetence byste tedy měli usilovat?
Vnitřní
dovednosti
Tento typ kompetencí je
s povahou člověka propojen velmi těsně, jsou však základem, na kterém pak
může stavět každý CEO toužící po úspěchu. Za prvé je potřeba strategické
myšlení, jež je
klíčové pro budoucí směřování i vývoj celé firmy, ale i pro hledání řešení
nejrůznějších problémů. Dále sem patří odhodlání a také vášeň pro to, co děláte. „Toto
jsou řekněme motory úspěšných lídrů. Míra odhodlání něco dokázat – být lepší
než konkurence, poskytnout zákazníkům ty nejlepší služby, vyvinout co
nejbezpečnější produkt a tak dále – je často hybnou silou celého podnikání.
Zároveň byste však měli svou práci dělat srdcem,“ říká Jiří Jemelka.
Čtvrtou položkou z této skupiny kompetencí je pak pozitivní
myšlení, díky němuž
snadno ve své firmě vytvoříte atmosféru proaktivního přístupu a které vám též
pomůže motivovat své zaměstnance.
Měkké
dovednosti
Mezi měkké dovednosti se řadí
kompetence v oblasti chování, někdy se jim říká též interpersonální
dovednosti. I z tohoto typu by měl úspěšný CEO oplývat čtyřmi
kompetencemi: umět inspirovat, umět naslouchat, mít chuť se učit a být
empatický. „Co se týče umění inspirovat, není to samozřejmě jen o tom
dokázat povzbudit své zaměstnance inspirativní řečí, ale i činy,“ dodává
Jiří Jemelka. Při předávání inspirace se ovšem rovněž nezdráhejte nechat se
inspirovat, k čemuž se váže i další zmíněná dovednost, tedy umění
naslouchat. Naslouchání se ale rozhodně nerovná prostému poslouchání. Je třeba
soustředit se na mluvčího i mluvené, přemýšlet o tom, co slyšíme, a také se
aktivně ptát. S uměním naslouchat je spjata i třetí kompetence, chuť
k učení. Dobrý lídr nesmí nikdy ustrnout, musí se učit a rozvíjet.
Důležité je i to přistupovat k tomuto rozvoji s pokorou a nezdráhat
se učit od svých podřízených. K těm by se měl úspěšný CEO umět chovat jako
k lidem, nikoliv jen „firemním“ položkám, tedy se zmiňovanou empatií. Umět
se vcítit do svých zaměstnanců, partnerů i klientů významně pomáhá pochopit
jejich motivace a potřeby a vytvářet pevné vazby založené na důvěře.
A něco navíc,
hlavně pak odvahu
Jako výkonný ředitel se
pravděpodobně budete často potýkat s nedostatkem času, proto je potřeba,
abyste si osvojili další důležitou kompetenci: dokázat se soustředit. A tím se nemyslí jen
zvládnout „zabrat se“ do určité činnosti, ale i to umět zhodnotit, kam své
soustředěné úsilí směřovat. Vzhledem k tomu, že během práce bude vaše
pozornost často odváděna – nejrůznějšími telefonáty, náhlými poradami a podobně
– bude třeba se aktivně rozhodovat, kam svou pozornost cílit a jak co
nejefektivněji naložit se svým časem. Úspěšný CEO musí být v neposlední
řadě také nebojácný a houževnatý. Nesejděte však se svou
odvahou do arogance – není dobré bránit se diskuzi o problémech, při
jejich řešení je ale třeba postupovat rozhodně a rázně. Houževnatost vám
pak bude pomáhat zejména při řešení problémů. Neúspěchů se nebojte, očekávejte
je a buďte připraveni postavit se jim čelem a s chladnou hlavou.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.03.2024 Klíčové faktory úspěšného tradingu? Názor...
12.03.2024 XTB zvyšuje úroky z volných prostředků!
05.03.2024 XTB Online trading konference 2024 proběhne už...
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Michal Brothánek, AVANT IS
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Trhy excelují: Japonský Nikkei, americký Nasdaq a nejnověji i zlato dosahují historických maxim
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
Spotřebitelská inflace dále ustupuje, meziroční růst již na inflačním cíli ČNB
Ali Daylami, BITmarkets
Vítězství Trumpa může zbrzdit rozvoj centralizovaných digitálních měn