Vrcholový management v Evropě: přeplacený, ne vždy čestný a egoistický
Občané ze 14 zemí vyjádřili své názory na evropské senior manažery
Norimberk, 17. června 2002 – Většina Evropanů se domnívá, že vrcholoví manažeři jsou placení příliš mnoho, často nejsou čestní a navíc staví své osobní zájmy na první místo. Výsledkem je, že téměř dvě třetiny dotázaných si myslí, že platy top manažerů by měly být zákonem regulovány a rozhodování manažerů by se mělo zprůhlednit. Vyplývá to z výsledků výzkumu provedeného společností GfK Ad Hoc Research Worldwide ve spolupráci s The Wall Street Journal Europe, ve kterém bylo dotazováno kolem 13 tis. osob ze 14 evropských zemí.
Podrobné výsledky tohoto výzkumu byly zveřejněny 17. 6. 2002 v The Wall Street Journal Europe. 70 % z celkového počtu dotázaných v Evropě se domnívá, že vrcholoví manažeři jsou placeni příliš. Třetina dotázaných jde ve svých hodnoceních tak daleko, že tvrdí, že není pochyb o tom, že jsou přepláceni. Tento názor zastává až 60 % Britů. Dále to platí ve Švédsku a ve střední Evropě, kde tento názor zastává každý druhý. Naprosto odlišná je situace v Dánsku. Jeden ze dvou Dánů je zcela přesvědčen, že top manažeři jsou placeni přiměřeně. Pouze menšina je hodnotí jako přeplácenou skupinu.
Je potřeba dohlížet?
Dvě třetiny dotázaných v západní Evropě si myslí, že by top manažeři měli být zákonem nuceni uveřejňovat souhrn svých celkových příjmů a benefitů. Ve střední Evropě podporují tento požadavek 3/4 respondentů, stejně tak 85 % v Polsku. 56 % západoevropanů a více než 3/4 středoevropanů se domnívá, že by měl stát kontrolovat nebo ohraničit platy top pracovníků. Naopak 67 % Dánů, 57 % Němců a 56 % Holanďanů je proti takovémuto zasahování vlády.
Zájmy jednotlivce proti zájmům podniku
83 % respondentů podezřívá top manažery z upřednostňování svých vlastních zájmů. Názor na nepoctivost manažerů je procentuálně velmi podobný, nejnižší je však u Němců, Španělů a Poláků, kdy pouze 15 % z nich má důvěru v jejich poctivost. Podle 42 % dotázaných kladou vedoucí pracovníci společností na první místo ceny akcií a zájmy akcionářů. Stejné množství se domnívá, že věnují svou pozornost především zájmům zákazníků. Pouhá pětina je pak přesvědčena, že se starají převážně o zájem svůj, popř. svých kolegů.
Spolu v dobrém i ve zlém
Ve všech zemích se respondenti shodli v jednom – nejen top manažeři by měli profitovat z obchodního úspěchu společnosti. Kolem 40 % se vyslovilo pro to, aby se s nárůstem cen podnikových akcií zvyšovaly platy všech zaměstnanců. Nejčastější je tento názor u Němců a Švédů (50 %).
30 % respondentů v západní Evropě jako celku (z toho až 46 % Finů a 47 % Francouzů) považuje za přijatelné, že když se podniku nedaří, vedení by mělo zahájit propouštění. Ale 1 ze 3 osob se domnívá, že propouštět se má pouze se souhlasem podnikové rady nebo odborového svazu. Zvláště v Německu je vliv těchto odborů silný: 55 % tamních respondentů by souhlasilo s propouštěním jenom za podmínky, že bude odsouhlasena také postiženými zaměstnanci. Pouze 16 % uznává bankrot společnosti jako důvod k propouštění.
Podobná situace je v Rakousku. 51 % dotázaných se domnívá, že vedení firem by mělo mít možnost snižovat stavy zaměstnanců jen se souhlasem zástupců z řad zaměstnanců. Pouze 1 z 10 přijímá fakt, že hrozba krize společnosti je dostatečný důvod k propouštění.
Pouze 2 z 10 občanů v Evropě by pro rozhodování v dobách krize ponechalo vedení volnou ruku. Věří, že snižování stavu zaměstnanců může být řešením, pokud je považují vedoucí pracovníci za správný postup. Volné rozhodování pro manažery preferují především Dánové (46 %). Následují Belgičané a Švédové s 30 %, přesto 30 % obyvatel těchto dvou zemí se domnívá, že odbory nebo zaměstnanecké rady musí schválit plánované propouštění. Pro 2 z 10 obyvatel střední Evropy je dostatečným důvodem ke snižování počtu pracovních míst souhlas zaměstnanců a krizový scénář popsaný managementem.
Co si myslíte o platech vedoucích pracovníků ve Vaší zemi? (v procentech)
CELKEM | Západní Evropa | Střední Evropa | |||
Nedostatečný nebo přiměřený | 25 | 27 | 63 | 18 | 14 |
Trochu přeplacený | 36 | 36 | 11 | 22 | 33 |
Bezpochyby přeplacený | 34 | 31 | 5 | 57 | 51 |
Žádná odpověď | 5 | 6 | 21 | 3 | 2 |
Zdroj: The Wallstreet Journal Europe / GfK Ad Hoc Research Worldwide, CEO Studie, březen a duben 2002 |
Jaké jsou podle Vás priority top manažerů ve Vaší zemi? (v procentech)
CELKEM | Západní Evropa | Střední Evropa | |||
Většina manažerů je čestná | 21 | 22 | 30 | 16 | 16 |
Většina manažerů upřednostňuje své zájmy s přihlédnutím k zájmům akcionářů | 42 | 43 | 60 | 43 | 37 |
Většina manažerů upřednostňuje své zájmy s přihlédnutím k zájmům zákazníků | 42 | 42 | 58 | 41 | 40 |
Většina manažerů upřednostňuje své zájmy s přihlédnutím k zájmům zaměstnanců | 21 | 23 | 37 | 22 | 12 |
Většina manažerů upřednostňuje především své vlastní zájmy | 83 | 83 | 58 | 83 | 80 |
Zdroj: The Wallstreet Journal Europe / GfK Ad Hoc Research Worldwide, CEO Studie, březen a duben 2002 |
Metodologie
V době od 14. března do 23. dubna 2002 bylo ve 14 evropských zemích dotázáno 13 090 náhodně vybraných osob ve věku 14 a více let: v západní Evropě bylo dotázáno 10 050 lidí z Rakouska, Belgie, Dánska, Finska, Francie, Německa, Itálie, Nizozemí, Španělska, Švédska a Velké Británie; ve střední Evropě to bylo 3 040 respondentů z České republiky, Maďarska a Polska.
GfK Group
GfK Ad Hoc Research Worldwide, sídlící v Bruselu, koordinuje projekty pro společnosti v sekci Ad Hoc výzkumu. GfK Group, přední mezinárodní organizace pro výzkum trhu, dosáhla ve svých čtyřech obchodních divizích (Consumer Tracking, Non-food Tracking, Media a Ad Hoc Research) v roce 2001 celkového výkonu 525,6 mil Eur (2000: 469 mil. EUR). Organizace má kromě 16 německých sesterských společností více než 110 dceřiných společností a poboček v 50 zemích. Z celkového počtu 4 710 zaměstnanců působí přibližně 1 400 v Německu.
The Wall Street Journal Europe
The Wall Street Journal Europe se sídlem v Bruselu má denní náklad více než 100 216 (ABC červenec – prosinec 2001) – je to 20% nárůst od ledna 2000. Po celé Evropě, na Středním Východě a v Africe má na 80 redakčních pracovníků. Je součástí sítě Dow Jones, která má na 1 700 zpravodajů – nejrozsáhlejší síť obchodních novinářů na světě. Strategické spojení mezi The Wall Street Journal Europe a Handelsblatt, předním německým obchodním deníkem, byla vyhlášena v červnu 1999. Kromě investičního programu v The Wall Street Journal Europe (60 mil. dolarů) se vzájemně spolupodílejí na obsahové stránce novin. The Wall Street Journal Europe byl založen r. 1983 a vychází v 6 zemích – Německo, Belgie, Itálie, Švýcarsko, U.K. a Španělsko.
Podrobnější informace naleznete na našich anglických internetových stránkách: General information
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
04.09.2024 Akciové portfolio Tomáše Vranky: Alphabet má…
02.09.2024 Nvidia opět překonala očekávání! Investoři…
29.08.2024 Změny v povinném ručení se blíží. Řidiči,…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Petr Lajsek, Purple Trading
Ropa padá na roční minima! Kam až poklesnou ceny pohonných hmot?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
?
Okénko pro podnikatele
Pavel Macek, Credit Check
Ing. Tomáš Slavík, SLUTO
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.
Kdy a Kde Rezervovat Zimní Dovolenou, aby Vaše Peníze Pracovaly pro Vás?"