Jiří Zendulka
(Kurzy.cz)
Akcie ve světě  |  15.08.2018 14:09:13

Teslu na burze nahradí NIO? Chce přes 40 miliard

   
Sotva čtyři roky stará čínská společnost NIO konkuruje svými vozy automobilce Tesla, když ji v řadě oblastí vlastně napodobuje. Obdobně jako si americká automobilka před osmy lety přišla na burzu pro prostředky, nyní stejný krok hodlá učinit NIO. Americká Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) v pondělí obdržela její žádost o vstup na burzu NYSE, kde hodlá získat až 1,8 miliardy dolarů (40,5 miliardy korun).

Vozy jen pro čínský trh

Automobilka NIO přitom neplánuje nabízet své vozy mimo domácí trh. Poté, co v prosinci představila své 7místné SUV ES8 se již první vozy v červnu dostaly k zákazníkům. Dle prospektu jich NIO do konce letošního prvního pololetí dodala 481. Poslední údaje ke konci července pak udávají, že zákazníci si zatím objednali přes 17 tisíc vozů ES8, na které složili zálohu 5000 RMB (v řadě případů však vratnou). Díky náběhu výroby by dosud poptávaný objem vozů chtěla automobilka dodat během 6 až 9 měsíců. Prodejní cena vozu je zhruba poloviční oproti konkurenční Tesle, resp. Modelu X.

Parametry ES8

U SUV ES8 lze hledat celou řadou spojitostí s vozy Tesla. Automobilka NIO obdobně hovoří o částečném autonomním řízení, když vůz disponuje řadou senzorů/radarů. Duální elektromotor má vozu dodávat ve své třídě bezkonkurenční sílu až 650 koní a zrychlení na 100 kilometrů v hodině za 4,4 vteřiny. Maximální rychlost vozu činí 200 km/h. Své sehrává i poměrně dobrá aerodynamika, když koeficient odporu je u vozu 0,29. Pro srovnání Model X i S však disponují hodnotou 0,24, Model 3 pak jen 0,23. Tabulkám vévodí v osobních vozech s 0,22 BMW řady 5 (G30). Aerodynamicky lepší než ES8 je také například řada vozů Mercedes, Jaguar XE či Mazda 3.

NIO každopádně prezentuje ES8 jako první vůz s umělou inteligencí, který má v sobě spojovat hudbu, služby, software, hardware apod. Stejně jako u vozů Tesla má docházet k automatické aktualizaci softwaru.  

Výměna baterií

Dojezd ES8 má dosahovat maximálně 500 kilometrů. Podobně jako již před 5 lety představila Tesla technologii, která umožňuje vozům za 90 vteřin vyměnit baterii, čínská NEO se vydala nejen touto cestou. Hlavní aglomerace Číny má každopádně protkat síť automatických stanic (buněk), které zákazníkům mají u vozu během tří minut vyměnit vybitou 70 kWh li-on baterii za nabitou. 

Vůz má jít samozřejmě dobít z veřejně dostupných tamních 214 tisíc veřejných stanic, za novinku lze však označit koncept „mobilního dobíjení“. Pro majitele vozů NIO mají být k dispozici speciální nabíjecí vozy, jejichž přivolání si řidič zajistí prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Během 10 minut nabíjení mají vozu dodat energii na 100 kilometrů jízdy.  

Nabídka vozů se má rozšířit

Ambiciózní plány automobilky NIO hovoří ještě letos o představení nového vozu ES6, který se má k zákazníkům začít dostávat již v první polovině roku 2019. Jednat se má vlastně o levnější 5místnou verzi současného ES8. NIO by ráda každý rok představila nový model. Svést se chce na vlně elektromobilismu podporované také výrazně vládou. V Číně se v roce 2022 očekává prodej 3,2 milionu elektromobilů oproti 700 tisícům v loňském roce. Zahraničním automobilkám hodlá NIO konkurovat cenou. Zvláště těm, které vozy dovážejí a musí platit clo.  

Kromě několika míst v Číně, automobilka se svými výzkumnými centry působí v USA, Británii či v Německu. V posledně jmenované zemi například před pár týdny podepsala dohodu o strategické spolupráci s firmou Bosch v oblasti senzorů, automatizované jízdy či ovládání elektromotorů. Německá firma právě již dodává své produkty pro prodávaný vůz ES8. NIO v současnosti zaměstnává přes 6 tisíc osob a v náboru globálně pokračuje.

Miliardy na rozvoj

Strmý rozjezd startupu samozřejmě podporují nemalé prostředky od investorů. Z desítek podporovatelů lze jmenovat známé firmy jako Baidu, Lenovo, Sequoia Capital či Tencent. Finance vložila také skotská společnost Baillie Gifford, která je významným akcionářem konkurenční Tesly (v ní ke konci roku 2017 vlastnila 7,6 %). Do firmy miliony dolarů samozřejmě vložil i zakladatel a charizmatický šéf firmy Bin Li. O něm ještě v budoucnu jistě uslyšíme mnohem více…

IPO ještě letos

Vstup na akciový trh má dle prvotního prospektu, který samozřejmě ještě dozná změn a doplnění, přinést firmě až 1,8 miliard dolarů. O primární emisi akcií(IPO) automobilky NIO se má postarat celá řada renomovaných bank v čele s Morgan Stanley, Goldman Sachs, a J.P. Morgan. Termín uskutečnění či bližší parametry transakce zatím nejsou známy. IPO by se však mělo uskutečnit do konce letošního roku a zařadit se tak po bok největších letošních primárních emisí. Akcie mají být listovány na NYSE pod logickým označením NIO.

Pokud dojde k realizaci avizovaného stažení akcií TeslaNasdaq, investoři tak budou mít možnost na Wall Street investovat do jiné „elektroautomobilky“, tentokrát čínské. A vlastně trochu jiné, jelikož NIO sama vozy zatím nevyrábí. O produkci se na základě dlouhodobé smlouvy totiž stará státem ovládaná skupina Jianghuai Automobile Group (JAC), která kvůli produkci vozů NIO vybudovala novou továrnu (“Hefei Manufacturing Plant”). Roční kapacita by při plném využití měla dosáhnout 120 tisíc vozů. Sama NIO pak buduje u Šanghaje svou vlastní továrnu, která by v roce 2020 měla začít produkovat další plánovaný vůz a to ET7.







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688