Životní pojištění ztratilo celou jednu generaci
Zvyšování průměrného věku prvorodiček, prodlužování doby žití s rodiči, nedůvěra ve stabilitu finančních společností. To jsou trendy, které mohou produkci životního pojištění ohrozit více, než regulatorní smršť z minulých let.
Na trhu s životním pojištěním na sebe naráží několik sil. Na jednu stranu, populace stárne, je si vědoma rozšíření civilizačních chorob a špatného stavu životního prostředí, stejně jako zvýšených výdajů na zdraví v penzi. Tyto faktory, spolu s rostoucí kupní silou obyvatel, jednoznačně nahrávají do karet životním pojišťovnám.
Na druhou stranu tu ale máme nedůvěru v samotné pojišťovny, ať už jde o schopnost plnit v případě pojistné události či v případě „dožití“ (týká se životního pojištění se spořicí složkou), zvyšování věku prvorodiček, pořízení si nemovitosti apod. To vše pak hraje naopak v neprospěch životních pojišťoven.
Podle studií poradenských firem PwC a Deloitte, na trzích s životním pojištěním v rozvinutých zemích bude muset dojít, resp. jistě dojde, k transformaci.
Firmy nabízející životní pojištění budou čím dál častěji pracovat s:
- rostoucím průměrným věkem klientského kmene, resp. klientů sjednávajících si životní pojištění
- změnou v životních situacích, kdy na jednu stranu narození dítěte či pořízení nemovitosti jsou podle studie Deloitte nejčastějšími důvody pro sjednání životního pojištění, na druhou stranu tu však máme ztrátu zaměstnání, rozvody a fluktuaci klientů způsobenou „přepojišťováním“
- požadavky na vyšší transparentnost klientů sjednávající si své první životní pojištění, tj. tento produkt se v budoucnosti bude „komoditizovat“ tak, jak je tomu dnes např. u povinného ručení, cestovního pojištění apod.
- daty svých klientů za účelem zlepšení cenotvorby, úpravy produktových podmínek a schopnosti nabídnout svůj produkt ve větší míře i např. lidem již trpícím chorobami, lidem v pokročilém věku apod.
- tlakem na cenu tak, jak do financí jako celku vstupují noví hráči, kteří nezřídka disponují technologickou výbavou než stávající hráči na poli s životním pojištěním
- komunikací. Podle PwC, 34 % výkonných pracovníků životních pojišťoven očekává, že s nimi klienti budou komunikovat elektronicky – e-mailem, přes sociální sítě apod. Ovšem, sami klienti ve větší míře preferují osobní kontakt na pobočce či prostřednictvím finančního poradce. Neschopnost zajištění odpovídající úrovně komunikace po sjednání životního pojištění je přitom jedním z nejčastějších důvodu zrušení životního pojištění (po „finančních“ důvodech se jedná o druhý nejčastěji uváděný důvod změny produktu či jeho zrušení)
Pomalá adaptace na současné trendy, kdy méně lidí ve věku do 35 let cítí důvod sjednání si životního pojištění a na druhou stranu, stále omezené možnosti pojištění pro lidi v pokročilém věku tak zdá se připraví pojišťovnám několik méně tučných let.
Zdroje. Deloittte – Life insurace consumer purchase behavior ; PwC – Life insurance 2020
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Životní minimum 2020 - zvýšení a online kalkulačka. Jaké je životní minimum vaší rodiny?
- Zdravotní pojištění pro nezbytnou zdravotní péči - Kdo ho platí a kolik stojí
- Sociální pojištění pro zaměstnance i OSVČ v roce 2020
- Životní pojištění ztratilo celou jednu generaci
- Základní informace o životním pojištění podle odvětví životního pojištění (data do 30.9.2016) - ekonomika ČNB
- Životní pojištění vám jednou může vytrhnout trn z paty
- Invalidita je jednou z životních situací upravenou zákonem o důchodovém pojištění. ČSSZ vyplácela v loňském roce bezmála 426 tisíc invalidních důchodů měsíčně
- Tomáš Síkora: Digitalizace životního pojištění je výzva pro celý trh
- Jeden pojištěný, nebo celá rodina?
- Pojištění - hodnoty. Pojištění - sociální pojištění, zdravotní pojištění, nemocenské pojištění, důchodové pojištění
- Přes 115 000 osob pojištěných novým FLEXI životním pojištěním
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Okénko finanční rady
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Marek Pokorný, Portu
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla