Firmy umírají rychleji než kdykoliv předtím
Podle Harvard Business Review se často tvrdí, že „80 % firem, které existovaly před rokem 1980, už není a dalších 17 % tu za pět let pravděpodobně nebude“. Ekonom Vijay Govindarajan slyšel tento názor tak často, že se nakonec rozhodl podrobit jej testu. Analýz zaměřujících se na životaschopnost firem již bylo provedeno několik, ale Govindarajan do výzkumu zahrnul data týkající 29 688 firem, které jsou nebo byly obchodovány na americkém trhu mezi lety 1960–2009. Nakonec zjistil, že průměrná doba životnosti skutečně klesá. Firmy, které přišly na trh před rokem 1970, měly 92% pravděpodobnost přežití v následujících pěti letech. Ovšem firmy, které tak učinily mezi lety 2000–2009, už měly tuto šanci jen 63%.
S podobnou analýzou přišla v roce 2015 Boston Consulting Group. I ta tvrdí, že úmrtnost společností roste. Govindarajan se ale zaměřil i na to, co je příčinou tohoto trendu. Analýza finančních výkazů ukázala, že firmy vstupující na trh po roce 2000 dávají dvakrát tolik peněz do nehmotných aktiv než firmy starší a naopak asi polovinu peněz do fyzických aktiv. Jejich podnikatelské modely jsou často netradiční a mohou nabízet nové služby rychle, protože je netíží vysoké výdaje na infrastrukturu, továrny a dodavatelské sítě. Nicméně tato výhoda má i svou stinnou stránku: Moderní styl podnikání často znamená, že pokud firma není schopná neustále inovovat, rychle končí.
Nové „digitální“ společnosti proto nemusí investovat do „tvrdých“ aktiv, ale jejich byznys jde právě kvůli tomu relativně lehce zkopírovat. Jde vlastně o tradiční působení kreativní destrukce. Jenže ta byla v minulosti přece jen pomalejší než u dnešních společností s minimem fyzických aktiv. Cyklus kreativní destrukce se tedy točí rychleji. To má řadu důsledků včetně toho, že ekonomické školy by měly namísto tradiční výuky účtování zásob a odepisování hmotného majetku věnovat mnohem více pozornosti tomu, jak nakládat s firmami, jejichž produkty lze stáhnout po internetu.
Govindarajan pak ve své studii tvrdí i to, že Wall Street je neprávem kritizována za to, že hledí jen na krátkodobé výsledky a dlouhodobý rozvoj odsouvá stranou. Podle ekonoma spíše požaduje „zdravou rovnováhu mezi krátkým a dlouhým obdobím“. Pokud totiž někdo úplně ignoruje krátkodobé výsledky, „v delším období tu již nebude.“
Zdroj: HBR
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.