PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře
Severská průmyslová ikona má za sebou velmi pohnutou historii. Značka Volvo byla poprvé zaregistrována v roce 1911 jako obchodní značka kuličkových ložisek jiného švédského průmyslového konglomerátu SKF, jenž mimochodem taktéž až do dnešních dní úspěšně hájí své místo na parketu Stockholmské burzy. Tato idea ovšem měla jepičí život a SKF brzo prodával ložiska pod svou vlastní značkou.
Patria Finance v rámci cíle nabídnout lokálním investorům možnost obchodovat významné a atraktivní zahraniční cenné papíry "s českou stopou" na domácím trhu a v české koruně, přivádí na trh Free Market pražské burzy celkem 11 nových zajímavých titulů, které Vám těchto dnech na Patria.cz postupně představujeme. Volvo je devátým dílem v tomto seriálu. Samotný projekt dual listingu startuje 22. května. Ve spolupráci pražské burzy s Patrií a členy burzy Wood & Co a Raiffeisen začne být v Praze obchodováno celkem přes 30 atraktivních zahraničních emisí.
Počáteční expanze probíhala skrze vertikální integraci. Volvo se tak dostává k výrobě leteckých, lodních i dieselových motorů. Následuje horizontální fáze, kterou definuje akvizice společnosti Bolinder-Munktell (výrobce stavebních a zemědělských strojů) a expanze přes Atlantik (první zahraniční továrna v Halifaxu v Kanadě). Volvo se tak postupně transformovalo na výrobce těžkých strojů a automobilová divize, přestože nesla prapor značky u běžné populace, se stala doplňkovou činností. V 70tých letech, kdy se Volvo stále více profilovalo jako výrobce těžké techniky, došlo na spin-off divize osobních automobilů pod názvem Volvo Car Corporation. Ta byla v roce 1999 prodána automobilce Ford za 6,5 mld. USD.
Těžištěm businessu Volva se staly nákladní vozy, o které se značka opírá dodnes. Divize se podílí na celkových tržbách zhruba dvěma třetinami. Díky JV (joint venture, neboli společný podnik) s čínským koncernem Dongfeng momentálně okupuje druhou příčku v globálním řebříčku výrobců nákladních vozů (jedničkou je Daimler). Cesta na tento piedestal byla rovněž pohnutá, poznamenaná konsolidací celého sektoru. Už koncem 70. let se Volvo neúspěšně pokusilo o námluvy s konkurenční Scaniou. Tou dobou se naopak zrodila spolupráce s Renaultem, která se postupně prohlubovala až do začátku 90. let, kdy se obě společnosti neúspěšně pokusily o fúzi. Akcionáři Volva spojení odmítli. Spolupráce tak byla v roce 1994 ukončena, načež se Volvo zbavilo svého minoritního podílu v Renaultu.
Vzájemná přitažlivost mezi oběma společnostmi ovšem posléze v roce 2001 vyústila v prodej Renault Vehicules Industriels (čítající značky nákladních vozů Renault a Mack) do rukou Volva výměnou za cca 20% vlastnický podíl, čímž se z Renaultu načas stal největší akcionář Volva. Finanční krize ovšem notně pročistila bilance v rámci celého sektoru a Renault byl nucen prodat svůj podíl. Současné akcionářské struktuře Volva tak dominují institucionální investoři. Divize Volvo Aero (letecké motory) skončila v rukou britské GKN, Volvo Car Corporation ve vlastnictví čínské Geely.
V současnosti je tak veřejně obchodované Volvo bytostně závislé na investičním cyklu v průmyslovém (resp. spedičním), stavebním a těžebním odvětví. Zároveň je potřeba mít na paměti, že výnos z případné investice do akcií Volva vůbec nezávisí na úspěchu osobních vozů téže značky, která se pod novými čínskými vlastníky obdivuhodně nadechla k novému životu. Regionálně je pro Volvo přirozeně nejdůležitější Evropa, která v uplynulých třech letech roste cca 11% tempem p.a. Druhým nejdůležitějším regionem je Severní Amerika, kde se trh s nákladními vozy po slabší periodě v loňském roce konečně stabilizoval. Díky partnerství s Dongfeng je pak na třetím místě Asie s cca 10% růstem p.a.
Nedílnou součástí úspěchu uplynulých let je zvládnutý ambiciózní restrukturalizační program, jehož cílem byla výrazná úspora výrobních a provozních nákladů. Ta se odrazila v citelném nárůstu provozní marže o 600! bps na 13,7 % ve FY17 z pouhých 7,7 % ve FY14. Sladkou odměnou pro akcionáře je pak bezmála dvojnásobná cena akcií oproti roku 2014. Volvo vůbec odměňuje své akcionáře poměrně štědře. Jakožto ryze cyklický titul se v uplynulých třiceti letech veze s růstem globální ekonomiky a své akcionáře odměňuje bezmála 3000% celkovým výnosem z investice.
Patria.cz je investiční portál společnosti Patria Finance a.s. s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Příspěvek na auto
- Plánovač tras autem
- Cena aut - velký přehle cen ojetých automobilů
- PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře
- PŘIVÁDÍME: Volvo. Výrobce nákladních aut odměňuje štědře
- Švédský výrobce nákladních aut Volvo prudce zvýšil čtvrtletní zisk
- Cena aut Volvo Volvo - Přehled cen vozů Volvo Volvo
- Cena aut Volvo Volvo tahač - Přehled cen vozů Volvo Volvo
- Řidič Nákladního Auta S Hydraulickým Jeřábem - Hydraulický Jeřáb Pm 20 Na Podvozku Volvo, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa
- Cena Volvo Volvo autojeřáb - Přehled cen vozů Volvo Volvo
- Cena aut Volvo V90 - Přehled cen vozů Volvo V90
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Okénko finanční rady
Lukáš Raška, Portu
Do důchodu v 67? Bez vlastního zajištění se tomu nevyhnete (2.1.2025)
Lenka Rutteová, Bezvafinance
Spotřebitelské půjčky rostou nejrychleji na jižní Moravě, jih Čech "zaostává"
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Levnější elektřina, dražší suroviny: Svátky se prodraží hlavně kvůli máslu
Martin Thienel, Kalkulátor.cz
Vojtěch Šanca, Delta Green
Základ flexibility: začít šetřit můžete hned teď, třeba i v bytě
Martin Pejsar, BNP Paribas Cardif Pojišťovna
Ztráta zaměstnání vás může potkat nejen v předdůchodovém věku
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Aleš Rothbarth, Skupina Klik.cz
Umíme si chránit svůj majetek pojištěním? Průzkum ukazuje zajímavá čísla