(Kurzy.cz)
Požadavky na dovednosti zaměstnanců se mění. Připraví na to školy budoucí generace?
Jaké jsou problémy současného školství? Nedostatek kvalitních pedagogů a jejich odměňování je problém diskutovaný. Vynořuje se ale další otázka – neměla by se výuka více zaměřit na vědomosti vyžadované pracovním trhem?
O kvalitě našeho školství se bouřlivě diskutuje, často se ale přehlíží jeden důležitý aspekt. Zatímco firmy řeší, jak reagovat na nástup robotizace a automatizace – tzv. Průmyslu 4.0 – o změnách ve vzdělávacím systému se příliš neuvažuje. Přitom podle názoru mnohých pedagogů současný způsob vyučování založený na testování nabiflovaných znalostí v dětech umrtvuje přirozenou schopnost učit se, čímž snižuje jejich šanci v budoucnu obstát. A firmy už většinou počítají s tím, že si absolventy pro reálnou praxi doškolí samy.
Co je největší bolestí vzdělávacího systému? Po dětech se vyžaduje, aby se naučily mnoho dat a informací, ale nevede je k získání dovedností – ať už jde o schopnost opravdu se domluvit cizím jazykem, zvládnout matematický aparát použitelný v pracovní praxi, nebo základní IT dovednosti. „Jako firma zabývající se vzděláváním dospělých máme zkušenost s reálnou znalostí lidí, kteří nastupují do praxe, a firmy jim poskytnou kurzy IT dovedností. Je bohužel smutným faktem, že mladí lidé, u kterých se předpokládá, že technologie jsou jim vlastní, dovednosti požadované v pracovním procesu často nemají,“ komentuje úroveň vědomostí nastupující generace Jan Dvořák, ředitel Počítačové školy Gopas.
Nicméně palčivým problémem zůstává i nedostatečné finanční ohodnocení pedagogů. Přestože od listopadu loňského roku dostali učitelé plošně o 15 % přidáno, zdaleka ne všichni to na výplatní pásce poznali. Ještě v průběhu listopadu Učitelská platforma oznámila, že některé školy svým zaměstnancům sice zvýšily tarify, ale zato snížily osobní ohodnocení.
A fakt, že patnáctiprocentního nárůstu učitelské platy v průměru nedosáhly, potvrzují i údaje portálu Profesia.cz. „Podle dat shromážděných na našem platebním portálu Platy.cz, kam informace o svých hrubých mzdách včetně odměn zadávají sami zaměstnanci, si učitelé na základních školách polepšili o 8 %, na středních dokonce jen o 3 %,“ uvádí konkrétní údaje Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz a dodává: „Průměrné platy obou skupin pedagogů nedosahují ani 27 tisíc korun, a jsou tedy stále nižší než průměrná mzda. Motivovat absolventy pedagogických fakult, aby nastoupili do škol, nebo jejich zkušenější kolegy, aby v učitelské profesi pokračovali – třeba i poté, co si založí rodinu a mají vyšší výdaje – zůstává dost složité.“ Letitý problém s nedostatkem kvalitních učitelů, kteří by vzdělávali další generace, tedy přetrvává. Školské odbory požadují, aby platy učitelů rostly i nadále. V roce 2020 by podle jejich představ měli kantoři brát 130 % průměrné mzdy.
<br>
Poslední zprávy z rubriky Tiskové zprávy:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři