Víkendář: Němci rádi poučují ostatní. Nejdříve by se měli podívat sami na sebe
Až zase bude nějaký německý ministr poučovat některou členskou zemi EU o tom, jak musí dodržovat pravidla, může mu jeho protějšek říci, ať se Německo nejdříve podívá samo na sebe. Rádo totiž hovoří o morálním hazardu, nutnosti přísných fiskálních pravidel či korupci na jihu Evropy. Jenže jeho automobilový průmysl prochází jedním skandálem za druhým a existuje oprávněné podezření, že Berlín před těmito problémy úmyslně zavíral oči. Německo tedy v dodržování pravidel nemusí být o nic lepší než ostatní evropské země, i když se rádo staví do pozice kazatele.
Reputace německého korporátního sektoru, kterému se někdy kvůli propojení s politiky říká „Deutschland AG“, nyní trpí dalším skandálem. Ten se točí kolem údajné spolupráce pěti automobilek, o které nedávno informoval Der Spiegel. Daimler, Volkswagen, BMW, Porsche a Audi podle něj měly na tajných jednáních probírat technické standardy vyráběných vozů, dodavatele součástek a ceny tak, aby jim to zajistilo výhodu proti zahraniční konkurenci. O dohodách prý nakonec informoval Volkswagen, který se snaží očistit se po aféře spojené s podváděním při emisních testech.
Společnosti, u kterých je prokázáno porušení antimonopolních pravidel EU, mohou dostat pokutu až do výše 10 % jejich celosvětových tržeb. Společnost, která jako první toto chování nahlásí, ale pokutě čelit nemusí. Minulý rok například dostalo pokutu pět společností za manipulaci s cenami. Patřil mezi ně i MAN a Daimler, ale MAN vyvázl bez postihu, protože o existenci kartelu informoval. Těmto problémům ovšem nečelí jen německé automobilky. Minulý rok musela Deutsche Bank zaplatit 7,2 miliardy kvůli jejím praktikám při prodeji hypotečních derivátů v letech 2005–2007.
Problém ovšem spočívá v tom, že podle ukrajinských investigativních stránek Euromaidanpress je z veřejně dostupných informací již delší dobu jasné, že se Rusko na Krymu snaží postavit elektrárny s turbínami od Siemensu. A stavba elektrárny, kam měly podle Siemensu turbíny skutečně směřovat, je naopak na samém počátku. Siemens se sice snaží vykreslit sebe sama jako oběť ruského podvodu, ale pro německou vládu jde o trapnou situaci. Prosazovala totiž sankce proti Rusku. A vládní tiskový mluvčí ujišťoval, že podle Rusů turbíny rozhodně nebudou použity na Krymu.
Společným rysem těchto skandálů je to, že jim německá vláda není schopna předejít a následně vázne i jejich vyšetřování. V případě VW a Deutsche Bank vyšly na povrch díky americkým a bruselským regulátorům. Německé automobilky jsou schopny prodávat za ceny, které obsahují i prémii za „německou kvalitu“. Co když je ale této „kvality“ dosaženo i díky podvádění a kartelovým dohodám?
Autor: Paul Taylor
(Zdroj: Politico )
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz