Jazykové vzdělávání jako firemní benefit
Firemní benefity jsou v dnešní době často používaným nástrojem při získávání nových zaměstnanců. Mohou být také využívány k účelu zajištění loajality a motivace stávajících zaměstnanců a jsou důležité i v rozhodování se mezi více pracovními nabídkami. V současnosti platí, že zaměstnance již nemotivuje pouze výše jeho mzdy. Mezi firemní benefity patří také vzdělávání.
Vzdělávání by mělo být zahrnuto do strategie každé společnosti. Investice do vzdělávání stávajících zaměstnanců je obecně výhodnější, než zaučovat nové pracovníky. Z důvodu často se měnícího trhu a ekonomické situace, rostou rovněž požadavky na kvalifikaci zaměstnanců. Systematickým vzděláváním svých zaměstnanců se firma stává konkurenceschopnou a má tak například šanci ustát nejistou ekonomickou situaci. Proto zaměstnavatelé volí vzdělávání jako benefit a je to zcela pochopitelné i vzhledem k vývoji celé společnosti. Tento benefit má reálnou šanci na úspěch, ovšem zaměstnavatelé by měli klást větší důraz na spojení motivace a vzdělávání, nejen pro vývoj celé firmy, ale také v kontextu profesního růstu.
Podle řady průzkumů patří jazykové vzdělávání vedle stravenek, volna navíc nebo pružné pracovní doby k nejčastěji nabízeným benefitům ze strany zaměstnavatelů. Poptávka po výuce jazyků meziročně stoupá již od roku 2009. S poptávkou roste i ochota firem investovat do nabídky jazykových kurzů pro zaměstnance. Rostoucí zájem o tento firemní benefit potvrzuje i ředitel přepravní společnosti DPD Miloš Malaník. „Naši zaměstnanci mají možnost využít jazykové kurzy dle vlastního výběru. Nejatraktivnější jsou aktuálně angličtina, dále pak němčina a francouzština. Pokud by však zaměstnanci měli zájem o výuku jiných, třeba i méně známých jazyků, mohou si sami zvolit," popisuje. Zaměstnanci si čím dál více uvědomují, že se z dlouhodobého hlediska vyplatí investovat do svého vlastního rozvoje. Nabyté znalosti jsou něco, co téměř neztrácí hodnotu a bude využitelné i v budoucnu. Stejně tak si je zaměstnavatel vědom toho, že je potřeba své zaměstnance neustále vzdělávat, a to právě v oblasti jazykových kompetencí, které bývají často nedostatečné. Cizí jazyky jsou v mnoha firmách potřeba na denní bázi, tudíž je nezbytné, aby zaměstnanec danou řeč ovládal na potřebné úrovni a byl si jejím používáním jistý.
Při výběru jazykové školy je doporučeno se řídit referencemi a zkušenostmi, proto je vhodné si o ní zjistit co nejvíce informací, mezi něž patří například skutečnost, zda je členem Asociace jazykových škol. Důležitým parametrem v rozhodování zaměstnavatelů jakou školu si vybrat je samozřejmě také cena. Z důvodu zachování kvality a efektivity studia však nebývá výhodné na jazykovém vzdělávání zaměstnanců šetřit. Vysoká cena ovšem ještě nemusí vždy zaručit odpovídající kvalitu. Pro měření efektivity jazykového vzdělávání je klíčové, aby si zaměstnavatel na začátku realisticky nastavil své cíle. Zda skutečně potřebuje zlepšit jazykovou vybavenost svých zaměstnanců pro využití v práci či jim chce dát příležitost k osobnímu rozvoji nebo zda chce nabídnout benefit, díky kterému bude lepším zaměstnavatelem v očích jak stávajících, tak hlavně potenciálních zaměstnanců. Podle toho je pak potřeba efektivitu vyhodnocovat – měřit pokrok studentů, sledovat jejich aktivitu a docházku nebo se zaměřit na jejich spokojenost s výukou. Bohužel, celá řada zaměstnavatelů v tomto nemá jasno nebo spojuje různé cíle dohromady. Pak je například výuka nastavena jako potřeba rozvoje, kdy sledujeme pokrok jednotlivých studentů, přičemž zaměstnanci nemají možnost cizí jazyk v pracovním prostředí dostatečně používat. To má pak zásadní vliv na jejich motivaci a splnění požadovaných cílů.
Při realizaci jazykové výuky na pracovišti někdy bývá náročná motivace zaměstnanců. Dle dostupných informací se ve firmách nejvíce osvědčila kombinace motivačních faktorů, konkrétně stanovení cílů výuky spolu s částečnou finanční spoluúčastí, jež je podmíněna výsledky. Tento způsob přináší velmi dobré výsledky. Zaměstnanci, kteří si výuku hradí, bývají na hodiny připraveni, jejich postup je progresivní a snadněji dosahují stanovených cílů. Mezi základní cíle výuky patří dosažení určité úrovně v přesně vymezeném časovém období. Stanovením cílů však motivace zaměstnanců při výuce nekončí. Jazyková agentura může dle požadavku zaměstnavatele zajistit průběžné testování v rámci jednotlivých lekcí, a zejména pak závěrečné hodnocení práce jednotlivých studentů a dosažení stanovených cílů. Dalším motivujícím faktorem může být například to, když společnosti svým zaměstnancům při dosažení určité jazykové úrovně proplatí mezinárodní jazykovou zkoušku nebo zahraniční pobytový kurz.
Podle výsledků pravidelného průzkumu ING Pojišťovny a Svazu průmyslu a dopravy na vzdělávání svých zaměstnanců nejvíce přispívají pražské firmy, konkrétně je to o 55 % více, než činí celorepublikový průměr. V hlavním městě v průměru vzdělávání podporuje i více firem, konkrétně je to 87 %. „Dostatečné jazykové vybavení je v hlavním městě dnes již považováno za samozřejmost. Jazykové kurzy podle našeho průzkumu firmy často využívají jako motivační benefit i pro zaměstnance, kteří cizí jazyk nezbytně nepotřebují k výkonu své práce,“ upřesňuje Kateřina Štěrbová, ředitelka Employee Benefits ING Pojišťovny. Na jazykové kurzy v Praze své zaměstnance vysílá jen 63 % společností, zatímco celorepublikově to je 76 % firem. Nejvíce pak v tomto směru vzdělávají moravské firmy, a to v 86 % případů.
Lucie Vlková
Ředitelka, jednatelka, převážné zaměření na HR činnosti, business rozvoj a business konzultace uvnitř firmy pro pobočky v rámci České republiky, aktivní networking jako součást rozvoje firmy. Studovala v České republice a ve Velké Británii. Před 18 lety s nejlepším kamarádem Petrem Paskem založila jazykovou školu a překladatelskou agenturu Slůně – svět jazyků.
Slůně - svět jazyků
Jazyky, jazyky, jazyky.
1) jazyková škola: profesionální jazyková výuka po celé České republice. Kvalifikovaní lektoři, on-line správa kurzů. Firemní kurzy, skupinový kurzy, individuální kurzy, dětské kurzy, všechny úrovně, všechny jazyky. Blended learning, on-line výuka, jazykové poradenství. Jazykový audit, administrace mezinárodních zkoušek a dotačních programů pro jazykovou výuku.
2) překladatelská agentura: profesionální překladatelé a tlumočníci, 115 jazyků, CAT nástroje na zkvalitnění, zrychlení a zlevnění procesu překladů, soudní ověření, výjezdy do zahraničí, velké překladatelské a tlumočnické projekty.
3) jazykové kurzy v zahraničí: 13 zemí, 7 jazyků, prověřené školy, dlouhodobá zkušenost, možnost kombinace výuky v ČR a zahraničí pro rychlejší zvládnutí jazyka. Manažerské jazykové kurzy, speciálně zaměřené jazykové kurzy, kurzy pro mládež a děti.
Slůně - svět jazyků je na trhu od roku 1998. Působí na celém území České republiky. Pobočky: Ostrava, Brno, Praha, Plzeň.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Příspěvek na péči 2024 - kalkulačka: výška příspěvku na péči zůstává stejná jako v roce 2022 a díky inflaci si za příspěvek poživatelé pořídí méně slu
- Jazykové vzdělávání jako firemní benefit
- Většina zaměstnanců by si jako firemní benefit vybrala vzdělávání
- Firemní Benefity, Např.Vzdělávací A Jazykové Kurzy - Volná místa
- Firemní Benefity (Dovolená, Příspěvek Na Stravování, Vzdělávání - Volná pracovní místa
- Firemní Benefity (Dovolená, Příspěvek Na Stravování, Vzdělávání, nejvyšší mzda - Volná místa
- Firemní Telefon, Jazykové Vzdělávání - Volná místa
- Firemní Benefity, Notebook, Firemní Telef. Tarif, Tiskárna, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa
- Firemní Rekreační Středisko, Firemní Akce, Vzdělávání - Volná pracovní místa
Prezentace
28.11.2024 Nejlepší chytré hodinky na světě jsou Samsung.
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory