Fiat Chrysler a dieselgate Wolkswagenu? Zcela odlišné případy, tvrdí italsko-americká automobilka
Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) čelí v USA kvůli nadměrným emisím naftových vozů hrozbě civilní žaloby. Tu na ní chce podat americké ministerstvo spravedlnosti. Fiat ale odmítá, že kauza má identické parametry s podobnými komplikacemi skupiny Volkswagen.
Americké úřady italsko-americké automobilce vytýkají, že do automobilů s dieselovými motory instalovala software, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku. Jde o vozy vyrobené v období 2014 až 2016. A i když se objevily názory o tom, že kauza je identická s případem „Volkswagen“, FCA to odmítla s poukazem na to, že na rozdíl od Volkswagenu neinstalovala do vozidel software s cílem podvádět.
Dlouhý příběh dieselgate
Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) už v lednu 2017 obvinila společnost Fiat Chrysler z používání zmíněného softwaru u zhruba 104 000 naftových aut, konkrétně Jeep Grand Cherokee a pick-up Dodge Ram 1500. Software podle ní umožňuje motorům vydávat nižší emise při laboratorních testech než při standardní jízdě a třílitrové motory FCA emisemi oxidu dusíku mnohonásobně překračují federální normy. EPA upozornila, že automobilka by mohla dostat pokutu až 4,6 miliardy dolarů (téměř 110 miliard Kč). Podle zástupců automobilky je pro ni aktuální postup amerických úřadů zklamáním, neboť už řadu měsíců na vyřešení problému firma spolupracuje.
Skupina Fiat Chrysler čelí kvůli emisím problémům také v Evropě. Na nesrovnalosti kolem emisí jejích naftových vozů již loni poukázalo Německo. Letos v březnu začala firmu kvůli emisím vyšetřovat francouzská prokuratura. Evropská komise v polovině května zahájila řízení s Itálií, protože země podle ní nereagovala na obvinění, že Fiat Chrysler podvádí při testování emisí svých vozů. Itálie by v důsledku tohoto řízení mohla skončit před soudem, upozornila agentura Reuters.
O tom, že obvinění amerických úřadů má v porovnání s kauzou „VW“ jinou dynamiku ale souhlasí i analýza americké investiční banky Goldman Sachs. Podle jejích expertů je obvinění Fiatu-Chrysleru údajně „slabší“, než obvinění za chování skupiny Volkswagen z roku 2015. O tom, že dopady na automobilku nebudou ve srovnání s výsledkem kauzy Volkswagen příliš vážné, svědčí i prohlášení Goldman Sachs. Investiční banka uvedla, že akcie FCA hodnotí stále stupněm „Koupit“ a dvanácti měsíční cílovou cenou výši 20,1 eur/ 21,6 USD. Aktuálně se akcie Fiat Chrysler v Evropě obchodují za 10,10 EUR za akcii.
Automobilové emise se dostaly do centra pozornosti v září 2015, kdy německý Volkswagen v reakci na obvinění ze strany amerických úřadů přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě nainstaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.
Odlišnosti v případech tu jsou...
Akcie Fiat Chrysler mají za sebou podle Jána Hadkého, analytika Patria Finance, perný včerejšek, neboť se propadly o 4 %. „Důvod byl stejný jako již několikrát předtím – podezření z manipulace výsledků emisních testů,“ doplnil Ján Hladký. Konkrétně se týká 104 tisíců vozů. Spor s americkým regulátorem se teď však dostal podle Jána Hladkého na novou úroveň, jelikož bylo včera vznešeno formální obvinění. Každého samozřejmě okamžitě napadne spojení s VW a tzv. Dieselgate, která dostala problém manipulace emisních testů do světla reflektorů a jež stála VW a jeho akcionáře nemalé peníze. Principiální podobnost podle Jána Hladkého tady je, avšak v lecčem se tyto dva případy zároveň odlišují:
1.) V lednovém prohlášení se Fiat bránil, že jeho emisní kontroly se dle současné regulace nedají pokládat za „defeat devices“ (zařízení, jehož účel je obcházet emisní testy). To by však naznačovalo, že k určité manipulaci „na hraně zákona“ tady docházet mohlo. Nynější oficiální prohlášení Fiat je již defenzivnější – „společnost se bude bránit proti všem obviněním, která by jej usvědčovala z úmyslné instalace „defeat devices“ za účelem manipulace emisních testů. Jak všichni víme, v právnické praxi může mít i tato jemná úprava velký dopad.
2.) FCAU již nějakou dobu aktivně spolupracuje na řešení s kalifornskými úřady (CARB) a také agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA). Navrhovanou revizi software, která by neměla poznačit úsporu paliva ani výkon motoru, mají tyto agentury již na stole, prozatím se k ní ale nevyjádřily.
3.) Oficiální obvinění neobsahuje nařčení z úmyslné manipulace a něco takového rázně odmítá také FCAU. Připomeňme, že management VW se nakonec doznal k vině.
4.) Výsledná pokuta pro VW měla hodnotu 22,6 mld. EUR za 11 mil. vozů, které byly záměrně upraveny. To představuje sumu cca 2050 EUR (2300 USD) za jeden vůz. Druhá největší pokuta (Hyundai-Kia) dosáhla hodnoty 760 USD na vůz. Včerejší pokles tržní kapitalizace FCAU o 760 mil. USD by značil hodnotu pokuty až 7300 USD za vůz.
5.) Na závěr ještě poukážeme na zdravou rozvahu FCAU, na níž je v současnosti zaknihováno 14 mld. EUR v hotovosti a podobně likvidních aktivech. Budeme-li uvažovat výši pokuty pro VW jako horní hranici, tak nejrizikovější scénář počítá s maximální pokutou v hodnotě „jen“ 213 mil. EUR (2050 EUR za vůz x 104 tis. vozů).
Ve světle těchto skutečností se nám zdá včerejší reakce trhu jako iracionálně negativní a očekáváme korekci směrem vzhůru.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz