Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?
Jeden ze zástupců německého průmyslu o tomto zákonu hovoří jako o shozené bombě a vlny, které vyvolala, jsou stále znatelné. Německé automobilky nyní dosahují rekordně vysokých tržeb. Politici, vedení firem i jejich zaměstnanci žijí v iluzi, že technologický náskok jejich odvětví jim i nadále zajistí náskok před jinými zeměmi a společnostmi. Jenže se začínají objevovat i obavy, že se sílícím posunem směrem k elektrovozům se bude zdánlivá dominance značek jako Daimler či BMW hroutit.
Kancléřka Angela Merkelová hovořila nedávno v parlamentu o tom, že celé odvětví projde tvrdým testem, „jehož rozsah možná ještě nikdo plně nechápe“. Ministerstvo hospodářství slibuje, že německé automobilky zůstanou v Německu i v celé Evropě klíčovým odvětvím, ale interní analýza ministerstva varuje, že tyto společnosti začínají zaostávat právě v oblasti vývoje a výroby elektrovozů.
Téměř deset let se Merkelová a její vláda snaží o to, aby německé automobilky stály v čele technologického pokroku. Nebo to alespoň předstírají. Vznikly studie týkající se rozvoje eletromobility, proběhly summity a další kroky směřující k tomu, aby se Německo stalo vedoucím trhem v této oblasti. Jenže podobné ambice zatím zaostávají za realitou. Ve Francii, Nizozemí či Norsku se už po ulicích prohání slušný počet elektrovozů, v Německu ale jejich počet stále nedosahuje ani 1 %. Nejpopulárnější elektrovozy vyrábí Tesla a když už Daimler nebo Volkswagen nějaký elektrovůz vyrobí, má baterii z Číny nebo Japonska.
Jeden ze zástupců automobilek tvrdí, že jejich setkání se zástupci vlády mělo hlavně za cíl „ochranu spalovacích motorů“, které generují zdaleka největší část příjmů celého odvětví. Jednotlivé automobilky se také neshodnou na celkové strategii. Zatímco ředitel BMW Harald Krüger při rozhovorech s ministry prosazuje co největší podporu a dotace elektrovozům, Dieter Zetsche z Daimleru je proti a podobný postoj zaujímá i vedení VW. Prozatím byl dohodnut kompromis ve formě slevy na elektrovozy dosahující 4000 eur. Od července o ni zažádalo 3343 lidí, což je mnohem méně, než se čekalo.
Prodeje elektrovozů rostou po celém světě, jejich cena klesá a zlepšují se jejich jízdní vlastnosti. V boji se znečištěním ovzduší ve velkých městech navíc nemají alternativu. Pokud města jako Peking či Šanghaj v budoucnu klasické spalovací motory úplně zakážou, německé automobilky už nebudou mít na vybranou. K tomu všemu se nyní jejich dieselové motory spojují s podváděním při emisních testech.
Německé automobilky věnují hodně snahy tomu, aby bylo oddáleno zavádění přísnějších emisních limitů. Snaží se vyhnout zákazům dieselových motorů v centrech německých měst, i když hodně znečištěná města jako Mnichov či Stuttgart už o tomto zákazu uvažují. Daimler a další automobilky na tyto tlaky reagují vývojem dieselových motorů s nižšími emisemi a chtějí, aby zmíněné vozy získaly povolení jezdit i v centrech velkých měst poté, co tam bude zaveden obecný zákaz naftových motorů.
Celkově je zřejmé, že německé automobilky se všemožně snaží zachovat si výrobu starých modelů se spalovacími motory. Spoléhají se i na to, že vláda nebude chtít kvůli politice snižování emisí vyvolat krizi v odvětví, které je v Německu jedním z největších zaměstnavatelů. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt tvrdí, že situace se mění každým dnem a „nikdo dnes není schopen říci, které automobilky budou ve světě za deset let patřit k těm největším“. Merkelová k tomu ale dodává, že německé automobilky „buď dokáží změnit směr, nebo je předběhnou jiné“.
Autory jsou Horand Knaup, Michael Sauga a Gerald Traufetter.
Zdroj: Der Spiegel
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Doba ledová, doba železná, doba bronzová. A v současnosti doba drahá
- Doba ledová, doba železná, doba bronzová. A v současnosti doba drahá
- Pád amerických automobilek by mohl zničit i japonské automobilky
- BMW, automobilky: Moody’s dává do revize ratingy automobilek, rating BMW snížen
- Německé ekonomické instituty prudce zvýšily očekávání růstu německé ekonomiky
- Česko-německá kavárna - sdružení přátel české a německé kultury , Praha IČO 26596563 - Obchodní rejstřík firem
- Německý institut Ifo zveřejní data o německé podnikatelské důvěře
- Zelení v německé vládě, horší časy pro německé elektrárny i automobilky?
- ČS - oslabení dolaru, německý Ifo, revize německého HDP
- Německý statistický úřad vydá zpřesněná data růstu německé ekonomiky
- Rozbřesk: Německé trable s brexitem aneb proč je desetiletý německý výnos záporný?
- Ranní glosa: Německé trable s brexitem aneb proč je desetiletý německý výnos záporný?
Prezentace
27.02.2025 Ferratum: Banka budoucnosti v tvém mobilu?
24.02.2025 České firmy stále častěji místo banky…
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…