(Kurzy.cz)
Výsledky Kofoly za 9M meziročně horší, divi do konce roku 156 mil. Kč
Přestože letošní léto nepřálo prodejům nealkoholických nápojů tak jako to loňské, dokázala skupina Kofola navýšit prodeje v Česku, na Slovensku a ve Slovinsku o 9,4 %. V Chorvatsku zase firma uzavřela dohodu o koupi podílu ve firmě Studenac, což představuje další velký krok pro rozvoj firmy v adriatickém regionu. Na polském trhu, který nyní pro Kofolu představuje velkou výzvu, je firma nejaktivnější za poslední roky a chystá velkou ofenzívu. Právě situace v Polsku nejvíce ovlivnila hospodářský výsledek skupiny, celkové tržby klesly o 2,4 % a ukazatel EBITDA o 13,9 %. Zástupci firmy předpokládají, že hospodářský výsledek za celý rok bude na úrovni minulého roku, a proto rozhodli, že ještě v prosinci tohoto roku vyplatí držitelům akcií dividendu ve výši 156 mil. Kč.
„Celkově je dosažený výsledek EBITDA ve výši 851 miliónů korun v souladu s naším očekáváním," říká o hospodaření Daniel Buryš, finanční ředitel skupiny Kofola. „Předpokládáme, že výsledek za celý rok se bude pohybovat na úrovni loňského roku, tedy 1,1 miliardy korun s možnou odchylkou 5 %”. To je jeden z důvodů, proč Kofola vyplatí investorům dividendu ve výši 156 mil. korun. „Růst a stabilní dividendový výnos je to, co chceme představovat pro naše investory nyní i v budoucnu,“ dodává Daniel Buryš.
V ČeskoSlovensku skupina i přes standardní léto, které nepřineslo tolik tropických dní jako to loňské, navýšila tržby o 5 %. Za nárůstem stojí stálice v portfoliu, značka Kofola a také Rauch. Významný pozitivní vliv na tržby má také značka Vinea, která v porovnání s loňským rokem rostla o 9 %. UGO nadále zůstává nejrychleji rostoucí značkou v portfoliu s 60% navýšením meziročních prodejů. Nyní se může pochlubit sítí 70 barů s tím, že plánuje další rozvoj formou franšíz.
V Polsku je nyní Kofola nejaktivnější za poslední roky. „Polský trh je stále poměrně fragmentovaný. Počet konkurujících subjektů enormně tlačí na marži. Cenová citlivost konzumenta a jeho nároky na kvalitu jsou úplně jinde, než na co jsme zvyklí na ostatních trzích,“ říká k aktuální situaci na polském trhu Jiří Vlasák, generální ředitel společnosti HOOP Polska a dodává: „Ve změnách, kterými trh prochází, vidíme jednoznačně příležitost. Celý proces přeměny společnosti s sebou ale samozřejmě nese významné restrukturalizační náklady, ať už v podobě investic do koncentrace výroby, částečnou ztrátu objemů způsobenou změnou cenové politiky s důrazem na vyšší marži klíčových produktů nebo příprava marketingové kampaně na značku Hoop Cola pro závěr roku.“
Kromě razantního škrtání nákladů a optimalizace marže v Polsku Kofola v letošním roce investovala do zlepšení produktové nabídky a do marketingové podpory. Další změny podle nově nastavené strategie budou pokračovat i v roce 2017.
V adriatickém regionu se Kofole dařilo, meziročně tam navýšila prodeje o 12,4 %. Kofola navíc v září uzavřela smlouvu o koupi společnosti Studenac, výrobce stejnojmenných minerálních vod, které mají bohatou historii a také zákazníky se silnou emoční vazbou na značku. To jsou benefity, se kterými je Kofola zvyklá úspěšně pracovat. Akvizice by měla být dokončena do konce roku.
9M16* | 9M15* | |||
5 425 784 | 5 559 892 | -134 108 | -2,4% | |
851 201 | 988 546 | -137 345 | -13,9% | |
* upraveno o jednorázové položky |
Jaroslava Musilová
PR Manager Kofola ČeskoSlovensko
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Zmatek na ropném trhu. Jak se promítne do cen pohonných hmot?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory