Evropská auto-rallye ještě nekončí
Už tři roky po sobě se v Evropě permanentně zvyšuje zájem o nová auta. Automobilový průmysl se tak stal jedním z hlavních motorů ekonomiky – a to nejen té české. Nejnovější výsledky registrací v zemích EU potvrzují, že nákupní apetit po nových autech ani po třech letech nemizí. Registrace nových osobních vozů za celou EU v dubnu vzrostly meziročně o 9,1 %, od počátku roku tak už celkem o 8,5 %.
Růst poptávky po nových vozech se přitom týká téměř všech zemí Unie. Výjimkou je pouze Nizozemí, kde prodeje kulminovaly v loňském roce, a Řecko, které se od začátku krize potýká s výrazným útlumem poptávky po nových vozech. A to se v „dobrých“ časech v Řecku prodávalo více aut než aktuálně v ČR, která je z pohledu poptávky na historických rekordech.
Velmi pozitivní čísla přicházejí i z největších evropských trhů, a sice z Německa a Velké Británie. V Británii se dokonce prodává v kumulovaném vyjádření nejvíce aut, v Německu se sice o maximech hovořit nedá, protože ta byla vychýlena v době šrotovného, ale i tak jde o velmi silné výsledky.
Automobilky v Evropě čeká další velmi solidní rok, tedy alespoň z pohledu poptávky. Jak ukazují tvrdá data o investicích firem do nových vozů v některých zemích nebo průzkumy mezi spotřebiteli, zájem o nová auta ještě není na vrcholu. Zvláště pak, pokud jde o poptávku ze strany spotřebitelů. Zde se stále ukazuje, že o koupi nového vozu v následujícím roce uvažuje výrazně více lidí než v předchozích letech. Jde přitom fakticky o všech pět největších trhů a mimochodem i o ČR.
Jestliže průzkumy zájmu o nová auta vyznívají stále pozitivně, nezbývá než se podívat, jak daleko má trh ke svému historickému maximu dosaženému v roce 2008. K překonání ročního maxima ve výši 14,1 mil. aut mu už aktuálně chybí jen necelých 400 tisíc vozů. A to rozhodně není vůbec vyloučené. Stačí, když se podaří udržet si letos růst prodejů okolo sedmi procent. Vzhledem k poptávce, pozitivní náladě spotřebitelů a levným penězům – a nepochybně i atraktivním cenám aut – to není nedosažitelný výsledek.
A kdo tedy těží z letošního růstu prodejů? Trhu sice dominují německé automobilky, avšak je vidět výrazné oživení prodejů italských a asijských automobilek. A nelze si rovněž nevšimnout slabšího výsledku největší automobilky v Evropě, její podíl na trhu se z necelé čtvrtiny dostává pod 24 %.
Patria Online je investiční portál s real-time daty zaměřený na domácí a zahraniční kapitálové trhy. Poskytujeme online informace a analytickou podporu z oblasti financí, makroekonomiky a investic. Samozřejmostí jsou také aktuální investiční tipy a dlouhodobá investiční doporučení. Akcie, měny, komodity, investice, doporučení - vše přehledně na jednom místě.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři