Diamanty a etika
Odvětví těžby a prodeje diamantů se potýká na všech stupních dodavatelského řetězce nejen s pestrou paletou problémů z geopolitické, technologické a finanční oblasti, ale musí překonávat i mnoho etických problémů. Je nezpochybnitelným faktem, že diamantový průmysl se stejně jako převážná většina oborů podnikání z mnoha důvodů musí soustředit primárně na byznys než na etické otázky. Tím, že by je však zcela ignoroval a nereguloval neetické chování všech hráčů, vystavoval by celé odvětví velkému riziku odklonu koncových spotřebitelů. Jak se tedy postavit k těžbě, zpracování a obchodu s diamanty eticky správně?
Kimberleyský proces
Společnosti i jednotlivci se musí primárně ptát: Nenakupujeme diamanty nebo z nich vytvořené produkty, které byly ukradeny nebo se jejich těžba, zpracování či obchodování podílelo jakýmkoliv způsobem na porušování lidských práv? Kdo nám bude tuto informaci garantovat? Jakou dostanu záruku?
Problematiku "krvavých diamantů" řeší tzv. Kimberleyský proces. Instituce založená v roce 2000, která sdružuje zástupce diamantového průmyslu, vlád a občanských iniciativ z 81 zemí světa a jejíž členové pokrývají 99,8 % produkce surových diamantů. Cílem bylo zamezit násilí kvůli diamantům po krvavých zkušenostech v Angole, Sieře Leone a v Demokratické republice Kongo. V roce 2002 byl vytvořen dokument tzv. Kimberley Process Certification Scheme (KPCS) s požadavky na kontrolu těžby a obchodu se surovými kameny. V roce 2003 participující země začaly tyto pravidla implementovat.
Společnost DIC v tomto ohledu ručí za všechny kameny, které drží v portfoliu. Surovina, kterou nakupujeme v Antverpách, zde prochází přes Diamond office, která poskytuje pod vládním dohledem Kimberleyský certifikát, a také do každého dokladu (faktury) píšeme ujištění, že se nejedná o konfliktní kameny, což je běžně vyžadovaná praxe. Zajímavostí je, že v tradičním prostředí se obchod podobá malému rituálu a je stvrzen stiskem ruky a slovy "mazal", což znamená hodně štěstí a vyjadřuje rodinnou atmosféru důvěry a čestnosti.
Etické chování napříč trhy a kontinenty
Nemá cenu zamlčovat fakt, že krátkodobý prospěch z nákupu “špinavých diamantů”, jako jsou například diamanty z Marange (konfliktní území s doly v Zimbabwe, kde došlo k velkým násilnostem na hornících), existuje. Bohužel na rozvíjejících trzích, kde neexistují ani etické ani legislativní překážky k jejich nákupu, jako je například indický trh, lze tuto surovinu koupit až s 25 % slevou. Z pohledu nákupčích v USA, kde diamanty z Marange legální nejsou, jsou obrazně řečeno “jedem” celého sektoru. Nejen kvůli svému neetickému původu, ale také ničí konkurenceschopnost poctivých hráčů. Následně po jejich vybroušení a zařazení mezi diamanty z legitimních zdrojů už musíme mluvit o velkém etickém problému. Následky na sebe nenechají dlouho čekat. Jakmile spotřebitelé zjistí, že “špinavé” kameny jsou v dodavatelském řetězci jakýmkoliv způsobem “očištěny”, padne vlna kritiky na celé odvětví, včetně nevinných společností.
Dle Martina Rapaporta zákazníci vyspělých zemí mohou bojkotovat nákup šperků, které budou ve spojení s ohrožováním lidských práv, což se následně přelije do poklesu u všech prodejců. Trendem ve společnosti je obecně zájem o etické problémy a bojkot neetických produktů. Zákazníci chtějí znát důkazy o nezávadnosti v celém dodavatelském řetězci. Mění se přistup zákazníků a sociální sítě tento trend ještě více akcelerují a dříve krátkodobou módu mění na dlouhodobou filosofii. Tyto změny v zákaznických preferencích a chování nemůže ignorovat ani konzervativní diamantový průmysl. V těchto souvislostech už se nejedná pouze o otázku etiky, ale o byznys. Je to svým způsobem otázka ekonomického přežití.
Luboš Říha, prezident a zakladatel společnosti DIC
Luboš Říha vystudoval medicínu, ale praxi nikdy nevykonával. V době, kdy lidé v České republice neměli vztah ani důvěru k investičním diamantům, založil s pouhými 5 000 USD firmu právě na prodej této komodity. Z původně malé firmy vybudoval světoznámou společnost, která prodává na světových trzích investiční diamanty a vyrábí vlastní luxusní řemeslné šperky. Zastává názor, že diamanty jsou důvěryhodným produktem, v podobě šperků budí emoce a jako investice dokáží uchovávat nabyté bohatství. V roce 2016 zahájil s DIC stavbu velkého developerského projektu DIC RESORT, luxusního hotelového komplexu nedaleko Dubaje, v hodnotě 3 miliard korun.
Diamonds International Corporation (DIC)
Diamonds International Corporation (DIC) je česká společnost zabývající se od roku 2005 prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. DIC působí na trhu v České Republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Polsku a Spojených arabských emirátech. Showroomy společnosti se nachází v Praze, Bratislavě, Sofii, Budapešti, Moskvě, Varšavě a Dubaji. DIC je akcionářem diamantové burzy v Antverpách (Beurs Voor Diamantenhandel) a členem diamantové burzy v Dubaji (Dubai Diamond Exchange). Společnost je hlavním partnerem Miss Universe Organization a tvůrcem diamantové korunky pro soutěže Miss Universe, Miss USA a Miss US Teen.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz