Propady v segmentu broušení diamantů končí. Na klíčových trzích převládá optimismus a očekává se oživení
V roce 2015 brusičský segment výrazně zpomalil v důsledku akumulace zásob v brusírnách. Jednalo se o přímou reakci na pokles prodejních cen a poptávky koncových zákazníků po broušených kamenech. Provozní zisk brusičských dílen se pohyboval kolem nuly a někteří hráči dokonce vykázali provozní ztrátu 5 %. Brusírny musely vyprodávat zásoby za nižší cenu, aby své podnikání vůbec udržely, což cenu broušených kamenů ještě více sráželo.
Nižší marže donutily slabší hráče opustit odvětví, zatímco podniky s vyšší efektivitou byly schopné akceptovat vyšší ceny surových kamenů, aby slabší konkurenci vytlačil z trhu. Následně, když pokles ceny broušených diamantů ovlivnil se zpožděním i cenu surových diamantů, vygenerovaný vyšší zisk vyrovnal předchozí ztrátu. Navíc na konci loňského roku se opět začala zvyšovat poptávka po broušených kamenech a špercích v USA a v Asii. V důsledku tohoto oživení nejenže brusírny vyprodávají své zásoby, ale dokonce začínají ubývat na trhu určité třídy kvalitních diamantů, a lze očekávat všeobecný nárůst cen pro koncové spotřebitele.
Obecně mají brusírny dvě možnosti, jak propady na trhu ustát. První cestou je specializace a výjimečnost. Většina společností, které své marže udržely, se specializovala na jeden nebo dva modely broušení při úzké spolupráci s prodejcem šperků. Dokonce můžeme mluvit o jakési integraci brusiče k maloobchodníkovi. Druhou cestou je pak důsledná nízkonákladovost, která je typická pro hráče z Indie a Číny, kteří dokonce i za všeobecného poklesu cen dokázali své tržby zvýšit.
Dle prognózy ve studii The Global Diamond report 2015 uvidíme v příštích letech vyšší konsolidaci, tj. spojování jednotlivých stupňů dodavatelskéh řetězce, a především tlak na výrobní a nákladovou efektivitu. Tento fakt je z dlouhodobého hlediska pro odvětví jednoznačně pozitivní, protože to v konečném důsledku vede k celkovému zlepšení efektivity celého dodavatelského řetězce.
Největší koncentraci brusíren nalezneme v zemích s diamantovými doly - africké země a Rusko, dále v zemích s největšími trhy a zároveň nízkými náklady na zpracování - Indie a Čína, a samozřejmě nesmíme zapomínat na tradiční centra broušení diamantů v Belgii, Izraeli nebo USA. Jednotlivé brusičské oblasti se významně liší.
Indie a Čína jsou země s nejlepší nákladovou efektivitou, díky které získaly svůj velký podíl na trhu v hodnotovém vyjádření. Jejich společný podíl na celosvětovém trhu broušení diamantů je kolem 85 %.
Naopak tradiční centra broušení diamantů (Belgie, Izrael, USA), která se specializují na nejluxusnější segment broušených kamenů, zažila rekordní pokles v tržbách, a to nejen kvůli odlivu zakázek na broušení velkých kamenů do Indie, ale především kvůli vysokým provozním nákladům.
Africký brusičský segment v posledních letech dramaticky klesá, a to navzdory vládním pobídkám v Botswaně, Namibii a Jihoafrické republice. Tyto země přestávají být konkurenceschopné v důsledku špatné efektivity práce a nedostatku kvalifikované pracovní síly.
Luboš Říha, prezident a zakladatel společnosti DIC
Luboš Říha vystudoval medicínu, ale praxi nikdy nevykonával. V době, kdy lidé v České republice neměli vztah ani důvěru k investičním diamantům, založil s pouhými 5 000 USD firmu právě na prodej této komodity. Z původně malé firmy vybudoval světoznámou společnost, která prodává na světových trzích investiční diamanty a vyrábí vlastní luxusní řemeslné šperky. Zastává názor, že diamanty jsou důvěryhodným produktem, v podobě šperků budí emoce a jako investice dokáží uchovávat nabyté bohatství. V roce 2016 zahájil s DIC stavbu velkého developerského projektu DIC RESORT, luxusního hotelového komplexu nedaleko Dubaje, v hodnotě 3 miliard korun.
Diamonds International Corporation (DIC)
Diamonds International Corporation (DIC) je česká společnost zabývající se od roku 2005 prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. DIC působí na trhu v České Republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Polsku a Spojených arabských emirátech. Showroomy společnosti se nachází v Praze, Bratislavě, Sofii, Budapešti, Moskvě, Varšavě a Dubaji. DIC je akcionářem diamantové burzy v Antverpách (Beurs Voor Diamantenhandel) a členem diamantové burzy v Dubaji (Dubai Diamond Exchange). Společnost je hlavním partnerem Miss Universe Organization a tvůrcem diamantové korunky pro soutěže Miss Universe, Miss USA a Miss US Teen.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz