Nabídka surových diamantů bude do roku 2030 dle prognózy klesat v průměru až o 2 % ročně
Těžba surových diamantů bude klesat. Od roku 2019 se dokonce podle studie Bain & Company rozevřou nůžky mezi nabídkou a poptávkou velice citelně. V příštích patnácti letech nebude predikovaná těžba schopna naplnit očekávanou poptávku po surových diamantech, která poroste o 3 - 4 % ročně.
V období 2015 - 2030 globální nabídka surových diamantů bude klesat podle aktuální studie Bain & Company a Antwerp World Diamond Centre v průměru o 1 - 2 % ročně, a to v důsledku stárnutí a vyčerpání stávajících dolů a relativně malého počtu nových zdrojů.
Nové doly do roku 2021 vypustí na trh až 20 milionů karátů ročně a následně do roku 2030 přidají na trh už jen 5 milionů karátů za rok. Roční globální produkce se očekává až 150 milionů karátů v roce 2021, ale do roku 2030 spadne na 100 milionů. Pro srovnání v období 2010 - 2015 oscilovala těžba kolem 130 milionů karátů ročně. Tato předpověď vychází z analýzy v současnosti činných dolů, zveřejněných plánů pro rozšiřování těžby a očekávané produkce nových dolů.
Zatím k největšímu poklesu těžby došlo v Austrálii a v Africe. Ani pokračující růst těžby v Kanadě a Botswaně nestačil vyrovnat pokles těžby v Zimbabwe, kterou negativně ovlivnily aluviální sedimenty (náplavové usazeniny) a následný nedostatek investic i znalostí pro alternativu v podobě hloubkové těžby.
Na straně poptávky budou Čína, Indie a USA i nadále největšími trhy s diamantovými šperky. Vývoj těchto trhů bude ovlivňovat i vývoj poptávky po surových diamantech. V USA se očekává růst poptávky o 2,5 - 3,5 % ročně. Čínský trh bude příští rok stagnovat, ale od roku roku 2017 se očekává mírné oživení na růst o 4,5 - 5,5 % ročně až do roku 2030.
Indický trh se promění z rozvíjejícího se trhu na více vyspělý/nasycený. Navzdory tomu zvyšující se počet obyvatel stěhujících se do měst, růst střední třídy a zvyšování obliby zásnubních prstenů podpoří poptávku v průměru o 8 - 9 % ročně ve středním horizontu a v průměru o 4 - 5 % ročně v dlouhodobém horizontu.
“Součástí poptávky po broušených kamenech není jen poptávka po diamantových špercích, ale i investiční poptávka, která podle mého názoru ještě více rozšíří mezeru mezi nabídkou a poptávkou,” říká Luboš Říha, prezident DIC a dodává: “Očekávám, že investiční poptávka poroste s tím, jak se bude zrychlovat střídání hospodářského růstu a poklesu. Zatím tvoří zhruba 5 %, ale například investiční poptávka po zlatu je 20 % z celkové poptávky po tomto kovu a u stříbra to je 18 %, tudíž zde v dlouhodobém výhledu očekávám pozitivní vývoj.”
Adam Lang, analytik společnosti DIC
Získal diplom "Polished Diamond Grader" u gemologické laboratoře IGI (International Gemological Institute) v Belgii, která je jednou z největších světových nezávislých institucí na certifikaci a oceňování diamantů, barevných drahokamů a šperků. Pro DIC vyhledává a nakupuje investiční diamanty a provádí certifikaci kamenů šperkařské kvality.
Diamonds International Corporation (DIC)
Diamonds International Corporation (DIC) je česká společnost zabývající se od roku 2005 prodejem investičních diamantů a výrobou vlastních luxusních řemeslných šperků. DIC působí na trhu v České Republice, na Slovensku, v Maďarsku, Rusku, Bulharsku, Polsku a Spojených arabských emirátech. Showroomy společnosti se nachází v Praze, Bratislavě, Sofii, Budapešti, Moskvě, Varšavě a Dubaji. DIC je akcionářem diamantové burzy v Antverpách (Beurs Voor Diamantenhandel) a členem diamantové burzy v Dubaji (Dubai Diamond Exchange). Společnost je hlavním partnerem Miss Universe Organization a tvůrcem diamantové korunky pro soutěže Miss Universe, Miss USA a Miss US Teen.
Poslední zprávy z rubriky Okénko investora:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz