Češi jsou spořivější než Slováci a méně si půjčují
Češi jsou spořivější než Slováci. Průměrná částka, kterou disponují na svém spořicím účtu, je 108 621 korun. Slováci dokážou v průměru ušetřit 44 010 Kč. Vyplývá to ze statistik banky Zuno působící na obou těchto trzích.
Až 41 % českých klientů má na spořicím účtu více než 30 korun, přičemž alespoň jedno euro má naspořeno pouhých 25 % Slováků. Češi i Slováci splácejí v bance většinou jeden úvěr. Mírné rozdíly jsou při vyšším počtu půjček. Dvěma půjčkami je zatížených téměř 10 % slovenských domácností, v Česku jen 8 %.
Slováci si oproti Čechům půjčují vyšší částky. Zatímco průměrná výše půjčky na Slovensku je 211 221 korun, v Česku je to téměř o polovinu méně, 112 941 Kč. Půjčky nejčastěji směřují do rekonstrukce bydlení a koupě auta či motorky, vyplývá z průzkumu.
"Nedostatek peněz na účtu může být motivací pro požádání o půjčku. V případě, že klient potřebuje větší objem peněz, ať už na rekonstrukci bytu nebo koupi auta, dokáže to financovat za poměrně výhodných podmínek," říká Lukáš Fúčela, úvěrový specialista banky Zuno.
Zadlužení přesto roste
I přes větší spořivost Čechů narostlo podle ČNB zadlužení českých domácností v lednu 2015 meziročně o 34 miliard, celková částka činila 1,239 biliónu. V bankách mají Češi uloženo 1,384 biliónu korun, meziroční nárůst vkladů je 144 miliard korun.
Na Slovensku je sice objem úvěrů vyšší než v Česku, při refinancování jsou však Slováci o něco opatrnější. Zatímco v Česku refinancuje více než čtvrtina klientů, na Slovensku je to jen něco přes 20 %.
"Refinancováním úvěru se dá ušetřit i několik stovek korun. Úrokové sazby na spotřebitelských úvěrech mají stále klesající trend," doplňuje Lukáš Fúčela ze Zuno.
Online banka Zuno zahájila svou činnost v roce 2010 na Slovensku, po kterém následovala v polovině roku 2011 Česká republika. Patří mezi vůbec první online banky působící v regionu střední a východní Evropy. Jako jediná banka v Česku ani na Slovensku nedisponuje žádnými fyzickými pobočkami, funguje pouze online. Během 3 let se ze start-up společnosti stala online banka s 200 000 klienty nabízející široké produktové portfolio (běžný účet s debetní kartou, spořicí účet, online půjčka a refinancování, kreditní karta nebo kontokorent). Nekonveční značka zaměřená na jednoduchost dle motta Less bank, more life. Další informace o českém zastoupení Zuno Bank AG naleznete na zuno.cz nebo .
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Starbucks v červených číslech: Přinese vize nového generálního ředitele oživení?
Petr Lajsek, Purple Trading
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?