Americký nákupní košík se plní pomaleji
Americký spotřebitel jako by trochu ztrácel svou dobrou kondici. Maloobchodní tržby v dubnu znovu přešlapovaly na místě a jádrová složka čtyři z posledních pěti měsíců buď klesala, nebo stagnovala.
I když maloobchod bez aut a benzínu tvoří pouze čtvrtinu spotřeby amerických domácností a data tradičně procházejí výraznými revizemi, poslední číslo ukazuje na slabý start amerických domácností do druhého kvartálu. Jako by zlepšující se situace na trhu práce a nižší ceny benzínu nebyly pro americký nákupní košík dostatečným dopingem. My stále věříme tomu, že se jedná jen o chvilkovou slabost a silnější trh práce i levnější benzín by měly maloobchod rozpohybovat. Proto reakci amerických trhů, které fakticky přestaly počítat s prvním růstem sazeb v tomto roce, považujeme za přehnanou. I díky tomu podobně jako v prvním kvartále nakonec samotný maloobchod může kreslit černější scénář, než ukáže skutečná spotřeba domácností v rámci HDP.
Zdánlivě opačná situace je v Německu. Tam sice včerejší HDP zklamalo, ale z velké části k růstu přispívá (podle komentáře statistického úřadu) právě německý spotřebitel. I když nevíme přesně o kolik (detaily nejsou známé), maloobchod byl v prvním kvartále silný a na podobný vývoj ukazoval. Chtělo by se zvolat konečně.
Zbytek Evropy na něco podobného čeká pěkně dlouho. Rostoucí útraty Němců mohou částečně vykompenzovat slabší poptávku v řadě ekonomik evropského jihu. Pomohou ale samozřejmě také střední Evropě včetně Česka, pro kterou je Německo hlavní exportní destinací a domácí průmysl skáče přesně podle toho, jak se vyvíjí nálada v průmyslových částech Německa.
Jan Bureš, Era
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři