Zájem majitelů prodat rodinné firmy roste
Historicky největší tuzemský průzkum v pěti stovkách rodinných firem překvapivě ukázal, že roste zájem prodat rodinné podniky cizím investorům. Nový je trend nechat vyškolit potomky v jiné firmě.
Výsledky také ukazují, že v polovině rodinných firem již pracují děti majitelů. Třetině z nich bylo při zapojení do firmy mezi 18 – 21 lety. Většina z dotázaných přitom považuje za velmi důležité, aby jejich rodinný příslušník, který firmu převezme, měl zkušenosti z jiné firmy, což je změna vůči minulým rokům. Drtivá většina majitelů je názoru, že firmu je potřeba předat ještě za života, protože podle většiny oslovených předání podniku prostřednictvím závěti není dobrá varianta. A dvě třetiny firem neuvažují o jiné variantě, že i další generace převezme firmu jak na vlastnické, tak manažerské úrovni. Podle 3 ze 4 majitelů rodinných firem by se mělo začít mluvit s potomky o jejich budoucím zapojení a předání do 21 let věku. Polovina majitelů považuje ideální věk ještě před dospělostí jejich potomků.
„Každý rok nás průzkum v něčem překvapí. Začínáme pozorovat, že rodinné firmy přestávají být zahleděné pouze do vlastní kuchyně a nebojí se vyslat potomky na zaučení. To je nepochybně dobrá zpráva z pohledu řízení rizik, neboť přebírající generace může přirozeným způsobem kriticky zhodnotit zažité postupy, které mohou být brzdou rozvoje. Současně přestává být tabu hovořit u rodinných klanů o prodeji firmy cizím investorům,“ komentuje výsledky průzkumu AMSP ČR její předseda Karel Havlíček.
Většina dotázaných považuje charakter rodinné firmy za výhodu pro fungování podniku. Nejčastěji přitom v této souvislosti firmy zmiňují flexibilitu, stabilitu, atmosféru ve firmě a etiku. Vnímané nevýhody jsou oproti tomu spíše marginálního charakteru. Největším problémem v očích zástupců firem je získávání zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. To cítí více než třetina respondentů.
Charakter firmy jí v očích zákazníků pomáhá
Dalším zajímavým zjištěním je skutečnost, že oproti loňskému roku mají letos zástupci firem v menší míře pocit, že jim charakter jejich firmy pomáhá v očích zákazníků. Zatímco v roce 2014 vidělo výhodu rodinného podniku v očích zákazníků 70 % firem, letos je to jen polovina.
„Zlepšit pohled veřejnosti na rodinné firmy je jedním z cílů soutěže Equa bank rodinná firma roku. Proto jsme loni nově uvedli i Cenu veřejnosti a letos v ní budeme určitě pokračovat. Rovněž jsme letos vylepšili kritéria přihlášení. Nově se do soutěže mohou přihlásit firmy s historií pouze 5 let na trhu a s obratem až do 50 milionů euro. Tímto krokem chceme dát šanci i mladším firmám nebo naopak i těm starším, zavedenějším, s vyšším obratem. Reagujeme tak na požadavky firem, které se objevily v loňském roce,“ uvádí David Řehoř, ředitel rozvoje obchodu firemního bankovnictví Equa bank v souvislosti s právě odstartovaným ročníkem soutěže Rodinná firma roku 2015.
Ondřej Fér
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Investiční zlato - prodej zlata
- ČEZ Prodej, a. s. - cena elektřiny, ceník elektřiny 2020
- Investiční stříbro - Prodej stříbra
- Města a obce v ČR - vyhledávání firem a osob na adrese, zajímavosti - Města a obce
- DIČ - Daňové identifikační číslo, ověření DIČ firem a osob
- Firma Rivalenti s.r.o. - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- Zájem majitelů prodat rodinné firmy roste
- Zájem majitelů prodat rodinné firmy roste - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
- 23 % Čechů má neomezený tarif s 1,5 GB internetem, roste však zájem i o rodinné a business balíčky
- Zájem o svěřenské fondy výrazně roste. Nejčastěji pomáhají s rodinným majetkem
- Pojištění pohledávek pomáhá i rodinným firmám udržovat finance v dobré kondici, říká Dalibor Pavlínek, majitel rodinné firmy.
- Zájem o stříbro raketově roste. Golden Gate CZ prodala 4,2 tuny
Prezentace
16.01.2025 Nejnadupanější telefon současnosti se začal…
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Překoná zlato v roce 2025 úroveň 3 000 USD? Prognózy se liší, důvody však zůstávají stejné
Petr Lajsek, Purple Trading
Cena ropy prolomila klíčovou úroveň. Kolik si připlatíme za pohonné hmoty?
Miroslav Novák, AKCENTA
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI