Který z poskytovatelů mikropůjček je nejférovější?
I v druhém díle testu, který se nezaměřuje přímo na výhodnost mikropůjček, ale spíše na férovost poskytovatelů těchto půjček, jsme zvolili modelový příklad půjčky ve výši 3000 korun na dobu 30 dnů.
Poskytovatelem, který získal největší počet 10 bodů a stal se nejférovějším poskytovatelem mikropůjček, je Click Credit. Nejen že má tato společnost nejnižší poplatky za zapůjčení či prodloužení splatnosti, ale má také velmi vstřícné a nízké sankční poplatky a přehledné informace na svých stránkách. Pozitivně oceňujeme také odpovědnou politiku vůči klientům, tedy fakt, že Click Credit nepůjčuje každému, klienty si řádně prověřuje a pro schválení půjčky požaduje splnění stanovených podmínek. Lze tak konstatovat, že společnost Click Credit je dle našeho průzkumu nejférovějším poskytovatelem mikropůjček v České republice.
Druhý v pořadí se umístil poskytovatel Zaplo, který získal celkem 7,5 bodů. Třetí v pořadí se pak umístil poskytovatel Kouzelná půjčka se stejným počtem bodů. Lepší pořadí získal poskytovatel Zaplo především z důvodu nižších poplatků za poskytnutí půjčky. Na čtvrtém místě se pak s počtem 7 bodů umístil poskytovatel Kredito 24.
Na opačném konci žebříčku se umístil poskytovatel Creditsor, který získal pouze 2 body. U tohoto poskytovatele bylo zjištěno nejhorší informování klientů. Na svých stránkách tak nemá tento poskytovatel potřebné a někdy ani základní informace o podmínkách svých půjček.
I v tomto srovnání jsme zdokumentovali velké rozdíly mezi poskytovateli mikropůjček. Zatímco nejférovější poskytovatel získal dle předem daných kritérií deset bodů, poslední z celkového počtu 15 poskytovatelů mikropůjček získal jen dva body.
Poskytovatel | Počet bodů |
Click Credit | 10 |
Zaplo | 7,5 |
Kouzelná půjčka | 7,5 |
Kredito 24 | 7 |
Omega půjčka | 6 |
NetCredit | 6 |
Půjčkomat.cz | 6 |
Ferratum Bank | 6 |
Kredia | 6 |
VIA SMS | 6 |
Money now | 5 |
Crediton.cz | 5 |
Perfect Money | 5 |
Express Credit | 4 |
Creditsor | 2 |
www.bankovnipoplatky.com
Celkem jsme hodnotili deset kritérií podmínek poskytovatelů mikropůjček
1) Uvedení telefonního čísla
Otestovali jsme telefonní čísla poskytovatelů mikropůjček, které mají uvedeny na svých internetových stránkách či dalších médiích. Jeden bod získal ten, kdo provozuje čísla bezplatná, za něž nemusí klient při zavolání platit žádné hovorné ani poplatky. Tyto bezplatné linky využívali poskytovatelé ve dvou případech. Pokud poskytovatel nabízí pouze běžné číslo, pak získal půl bodu.
2) Funkčnost telefonních čísel, a zda se skutečně dovoláme
Pokud měl poskytovatel uváděné číslo funkční a po použití čísla jsme se skutečně dovolali, získal poskytovatel jeden bod, pokud bylo číslo nefunkční, nezískal bod žádný. V jednom případě nebyla inzerovaná telefonní čísla poskytovatele funkční.
3) Půjčování i klientům v exekuci
Zjistili jsme, že některé společnosti si zájemce o půjčku řádně a pečlivě netestují a neověřují v příslušných rejstřících a databázích, nebo nemají o způsobu testování uvedeny na svých stránkách a svých podmínkách žádné informace. Pokud poskytovatel tyto údaje z důvěryhodných databází zjišťuje a ověřuje (Solus, NRKI, BRKI), získal jeden bod. Pokud naopak poskytovatel tyto údaje o žadateli řádně netestuje a žadatele si důvěryhodným způsobem neprověřuje, nezískal bod žádný. Žádný bod nezískal ani poskytovatel, který informace o způsobu prověřování konkrétně neuvádí.
4) Použití rozhodčí doložky
Použití rozhodčí doložky je obecně nevstřícný postup vůči klientovi, který neschvalujeme. Pokud poskytovatel řeší spory s klienty v klasickém soudním a nestranném řízení, získal od nás bod. Za použití rozhodčí doložky bod získán nebyl. Z patnácti testovaných společností uplatňuje rozhodčí doložku dvě společnosti a jedna tuto informaci vůbec nesděluje.
5) Řešení sporu v České republice
Jedna ze společností uvádí řešení sporu ve Velké Británii. Ostatní společnosti řeší spory v České republice a to buď v klasickém soudním řízení, nebo prostřednictvím rozhodce, kde může být pochybnost o jeho nestrannosti, pokud se nejedná o odbornou instituci určenou pro řešení takovýchto sporů. Pokud jsou spory řešeny v České republice, získal poskytovatel bod. Pokud poskytovatel uvádí řešení mimo ČR, bod získán nebyl.
6) Předávání pohledávky k vymožení třetí osobě do jednoho měsíce
Pokud poskytovatel předává svou pohledávku za klientem, který mu dluží vymáhací či jiné společnosti nebo instituci do jednoho měsíce od splatnosti, považujeme to za nevstřícný postup vůči klientovi. V takovém případě poskytovatel bod nezískal. S předáním pohledávky se spojují obvykle vysoké sankce, pokuty a nátlak. Proto pozitivně hodnotíme a bodujeme společnosti, které dávají klientům nějaký čas, aby mohli své pohledávky uhradit. V takovém případě získal poskytovatel jeden bod.
7) Řádné ověření totožnosti žadatele
U poskytovatelů mikropůjček se uplatňují různé způsoby ověření identity žadatele o půjčku. Některé společnosti si nechávají zaslat korun z účtu žadatele, jiné požadují scan OP, podpis smlouvy, jiným však stačí odpověď z mobilního telefonu apod. Pět společností z patnácti testovaných nemá dostatečný a průkazný systém ověření totožnosti žadatele. Pokud poskytovatel řádně identifikuje a ověřuje totožnost žadatele výše uvedenými způsoby, získal jeden bod, pokud nikoliv, pak nezískal bod žádný.
8) Členství v registrech SOLUS, NRKI
Přístup k důležitým informacím o žadatelích a jejich minulosti. Přístup do registrů a využití těchto informací svědčí o důvěryhodnosti příslušného poskytovatele mikropůjčky. Některé společnosti však nejsou členy registrů, nebo o svém členství a způsobu testování nesdělují žádné informace. Opět platí, že pokud je poskytovatel členem některého z výše uvedených registrů, získal bod, pokud ne, nezískal bod žádný.
9) Možnost prodloužení splatnosti půjčky
Velmi využívaný institut, který považujeme vůči klientům za vstřícný. Každý se může dostat do situace, kdy nemá přechodně dostatek peněz, nebo se mu stala situace, která ohrožuje možnost řádně splatit půjčku. V takovém případě lze využít možnosti prodloužení splatnosti a to před tím, než poskytovatel uplatní sankce za nesplacení půjčky řádně a včas. Prodloužení splatnosti nabízí téměř všechny testované společnosti. Liší se však podmínky. Někteří poskytovatelé nabízí velmi krátké období pro prodloužení, naopak někteří požadují splacení části předchozí půjčky. Pokud poskytovatel nabízí prodloužení splatnosti s podmínkou splacení alespoň části dluhu, získává bod. Pokud nabízí poskytovatel prodloužení bez podmínek, získává půl bodu. Poskytovatelé, kteří tuto možnost vůbec nenabízí, nezískaly bod žádný.
10) Sankční podmínky
Sankční poplatky a pokuty mají jednotlivý poskytovatelé různé. Pro potřeby tohoto průzkumu jsme stanovili následující kritéria. Pokud uplatňuje společnost zákonný úrok z prodlení a nepoužívá další poplatky, které mohou převyšovat i hodnotu půjčky, nebo její větší část, případně je sankce omezena částkou do 500 korun za 14 dní prodlení (půjčka 3000 korun), přidělili jsme jeden bod. Pokud však poskytovatel sankcionuje klienta velmi tvrdě a pokuta přesahuje výše uvedenou částku, nepřidělili jsme bod žádný.
Příloha - komplexní tabulka porovnání podmínek poskytovatelů mikropůjček
www.vstricnabanka.czPoslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Který z poskytovatelů mikropůjček je nejférovější?
- Nové depo v Mošnově. Společnost PPL CZ, která je předním poskytovatelem přepravních služeb v Česku, otevřela nové depo v Mošnově na Novojičínsku.
- Podrobný seznam: Banky, u kterých budete marně hledat bankomat a které ho mají na každém rohu
- TESTOVALI JSME: Které oleje, sirupy, špagety, sýry a másla jsou nejlepší? A které propadly?
- Merkelová: Musí být jasně patrné, která země je v EU, a která ne
- VELKÝ TEST bílých jogurtů: Víme, které jsou poctivé a které jsou ošizené
- VELKÝ TEST bílých jogurtů: Víme, které jsou poctivé a které jsou ošizené - Diskuze, názory, doporučení a hodnocení
Prezentace
25.11.2024 Zkontrolujte, zda je vaše nemovitost dobře…
25.11.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
22.11.2024 Výsledková sezóna: Obhájila Nvidia svou…
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Elektrické návěsy od Range Energy: Klíč k udržitelnější kamionové dopravě?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Dvojnásobný růst prodeje bytů oproti loňsku: Co to znamená pro ceny?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Miroslav Novák, AKCENTA
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory