Maloobchodní tržby táhnou zejména prodeje automobilů
Podle ČSÚ zaznamenal nejvyšší růst prodej ve specializovaných prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 21,0 %). Tržby rostly rovněž za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 11,9 %), za výrobky pro kulturu sport a rekreaci (o 10,3 %), oděvy a obuv (o 9,0 %), výrobky pro domácnost (o 3,1 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 0,8 %). Naopak pokles vykázaly specializované prodejny potravin (o 1,7 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 2,2 %).
Růst spotřeby domácností bude letos nejsilnější od roku 2010, což se projevuje i ve vysoké dynamice reálných maloobchodních tržeb. Ty se za prvních sedm měsíců letošního roku zvýšily o 5,8 %, a to hlavně díky automobilovému sektoru, kde se prodeje zvedly o 13,1 %. Toto číslo je ovšem ovlivněno i nákupy podnikového sektoru. Dynamiky maloobchodu po očištění o prodeje a opravy automobilů činí za leden až červenec 2,7 %. Ochotu domácností utrácet odráží vysoká spotřebitelská důvěra. Ta je důsledkem několika faktorů: nízké inflace projevující se v růstu reálných mezd, od počátku roku se snižující míry nezaměstnanosti a nadcházející fiskální expanze, která se projeví zejména v roce 2015. Za celý letošní rok očekáváme růst maloobchodních tržeb ve výši 3,3 % po loňských 1,1 %, spotřeba domácností by měla růst tempem 1,5 % po loňské de facto stagnaci.
Autor: Jan Vejmělek
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz