Ševcovský management aneb skryté poklady šéfa T. Bati
Ralph
Waldo Emerson, americký filosof, řekl: „Potřebujeme v životě šéfa, který
z nás dokáže udělat to, čím chceme být.“ Vidím kolem sebe mnoho lidí. Mám
za to, že jen málo z nich je takovým člověkem, jakým skutečně chtějí být.
Věřím, že 99% lidí má na víc, než co „předvádějí“. Vysvětlení je jednoduché. Nám
všem chybí především kázeň, odhodlání – nebo-li dostatečně hluboké motivy – a vnitřní
síla, abychom dokázali vztyčit hlavu a rozhodli se sami za sebe, že svými
silami, svým nasazením, sebekázní a spoluprací s ostatními se minimálně
pokusíme dosáhnout toho, čeho chceme dosáhnout. Většina lidí se spokojí
s tím, co jim život přináší a postupně vcelku konformně (nikoliv explicitně)
přijmou i to, co se jim nelíbí. Mám za to, že takový typ člověka nemůže být ve
skutečnosti šťastný a bohatý, ač se tak z vnějšího pohledu může zdát. Schopnosti
mnohých čekají pouze na probuzení a rozvíjení. Skutečný šéf dokáže odkrývat
v lidech to nejlepší a pomáhá jim být lepšími lidmi, zároveň dokáže
skloubit zájmy své, potažmo své firmy a zájmy zaměstnanců. V tom vidím
skutečnou hodnotu člověka ve vůdčím postavení. Dobrým příkladem skutečného šéfa
nám může být T. Baťa, zakladatel stejnojmenné firmy. V čem byl tak
výjimečný?
1. zaměření na výsledky a odměna za výsledky
Ač
byli ve firmě T. Bati zaměstnanci, kteří pobírali jasně stanovenou mzdu, velká
část zaměstnanců – zejména ti na klíčových pozicích a ti, kteří mohli
bezprostředně ovlivnit svou činností výsledky (např. obchodníci, mistři dílen
apod.) – pobírali velkou část své odměny ve formě provize. Baťa rozlišoval
individuální úkolovou mzdu, kolektivní úkolovou mzdu, mzdu s podílem na
zisku a ztrátě a konečně pevně danou mzdu pro režijní zaměstnance. Provázanost
mezi osobní odpovědností a výdělkem byla enormní.
2. hledání cest, jak zlepšit – cokoliv
Počátkem
20. století nebyla myšlenka samosprávy dílen něčím zcela novým a převratným.
Baťa hledáním a zkoumáním různých způsobů řízení firmy zjistil, že v Evropě
existuje několik firem, které používají model řízení firmy, který sám později
inovoval a který se proslavil jako onen princip samosprávy dílen nebo chcete-li
jinými slovy jako firmička ve firmě. Na tomto příkladu, stejně jako na jeho
roční pracovní cestě do USA, kdy jako dělník manuálně pracoval v továrnách
za oceánem, aby získal nové zkušenosti již coby majitel podniku v ČR, lze
názorně demonstrovat jeho oddanost neustálému zlepšování a ochotě učit se.
3. důraz na vzdělávání a poučná hesla
Baťa
kladl důraz především na praktické vzdělávání. Opět jeden příklad za všechny.
Učni již ve svých 14ti či 15ti letech měli jasně vymezený čas na teoretické
studium i na praktické osvojování si znalostí v továrně. Jiným příkladem
byla např. organizace s názvem „Tomášov“, která měla za úkol vychovávat
budoucí lídry podniku. Co se hesel týče, byly užívány jako koncentrovaná forma
výchovy a byly vidět všude… u vstupní brány, na nástěnkách, na zemi, na
schodech, na zdech, na strojích i na komínech – nešlo před nimi uniknout, ať už
jste se podívali před sebe, za sebe, pod či nad sebe. Nejznámější z nich byla:
Náš zákazník – náš pán!, Služba veřejnosti, Práce šlechtí člověka, Zahálka –
matka hříchu, Buďme věřiteli a ne dlužníky…
4. zdravý selský rozum
Většina
řešení problémů ve firmě Baťa měla ráz ryze praktického uvažování. Když Baťa
viděl, jak se v jednom oddělení jeho vedoucí trápí se špatnou výkonností,
šel se na chvíli podívat do operativy tohoto úseku a pak si zavolal daného
šéfa, kterému sdělil něco v tomto smyslu: „Velmi jste si oblíbil ve vašem
oddělení člověka, který je sympatický, dokáže si získat svou komunikací
pozornost i přátele, bohužel svou práci odvádí nekvalitně a lajdácky. Když to
ostatní vidí, i to, jak velkou pozornost tomuto člověku věnujete, jsou
demotivovaní a odráží se to také na jejich přístupu k práci. Jděte za
tímto člověkem, a řekněte mu, že již nebude mít více vaši přízeň, dokud nezmění
svůj postoj k práci a své výsledky.“ Kolik manažerů i dnes věnuje
pozornost falešným a úlisným přitakávačům, jejichž přínos pro firmu se blíží
nule…
5. morální hodnoty a charakter
Začteme-li
se do životopisu Bati, pak zjistíme, že jeho hodnoty se v dnešní době moc
nenosí. Ať už jde o etiku, přímost, pracovitost, vytrvalost, odhodlání či o
pravdomluvnost, zodpovědnost a ochotu sloužit druhým. I ve své době musel
vyčnívat a být pro mnoho lidí bláznem. O co víc by vyčníval takový člověk dnes,
kdy kolem sebe vidíme tolik korupce, falešných manévrů, lenosti, změkčilosti,
lži a neochoty nést plnou zodpovědnost nejen za sebe, ale i za druhé kolem nás.
O službě druhým ani nemluvě, vládne nám sobectví a egoismus.
6. oddanost práci a „službě věřejnosti“
Svým
způsobem můžeme říct, že Baťa našel své „vykoupení“ v práci, jejíž užitek
až s fanatickým postojem směřoval k lidem. Není tolik známý fakt, že
již coby osmnáctiletý mladík v podstatě zkrachoval, když se svým bratrem
po roce podnikání zanechali spoustu nesplacených směnek. Baťa vnímal tuto situaci
jako morální smrt, pokud by měl jít do konkurzu, proto byl ochoten platit
vlastní krví, aby se z dluhů dostal. Jeho pracovní nasazení bylo enormní a
brzo si ho práce podmanila natolik, že v ní našel opravdové zalíbení. Jeho
vztah k práci charakterizují mj. i další hesla typu: Práce – mravní
nutnost, Práce – milenka apod. Nicméně hluboký vhled a smysl jeho práci dával
fakt, že ji plně soustředil k dobru a prospěšnosti lidem. Tím byl proslulý
– jak úzkoprse a důsledně dbal na to, aby se prací sloužilo druhým.
7. osobní příklad, kázeň a sebedisciplína
Neexistovalo
u Bati nic takového, jako zavřené dveře a vyčlenění se od lidí. Naopak, byl
neustále s lidmi, cokoliv šlo, řešil hned a na konkrétním pracovním místě.
Lidé ho viděli neustále mezi sebou, vědomě i podvědomě vstřebávali jeho
postoje, přístupy, řešení situací. Viděli jeho kázeň a sebedisciplínu. Znali
jeho myšlenky a vizi. Baťa hořel a zapaloval.
Nemusíte
patřit mezi fanoušky Bati, abyste se jím nechali inspirovat nejen pro
manažerskou praxi. Věci, které budoucnost teprve objevovala pod různými pojmy
jako kaizen, 5S, firemní vzdělávání, motivace zaměstnanců, péče o zaměstnance,
leadership apod. ve firmě Baťa již dávno fungovaly, byť nebyly pojmenovány
stejně. V těchto dnech shodou okolnosti vychází nové vydání knihy „Úvahy a
projevy“ od T. Bati, která velice výstižně vystihuje selský ševcovský
management a poklady v něm ukryté.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Novým šéfem Microsoftu se stal Nadella, Gates rezignoval na post šéfa představenstva
- Šéf ČEZ získal opci na 150 tis. akcií, bývalý šéf KB to již v ORCO nevydržel, CETV letí vzhůru
- Šéfem Škody a.s. bude bývalý šéf SPT Telecom
- (Šéf)Redaktor/(Šéf)Redaktorka Online Magazínů - Volná pracovní místa
- (Šéf)Redaktor/ (Šéf)Redaktorka - Volná místa
- (šéf)redaktor/ (šéf)redaktorka - nabídka práce
- (Šéf)Redaktor/ (Šéf)Redaktorka - Volná místa
- (Šéf)Redaktor/ (Šéf)Redaktorka, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa
- Šéf Uni Mroczkowski se asi stane šéfem PKN
- Product management a Project management (2.)
- Product management a Project management (1.)
- Management, Management, nejvyšší mzda - Volná pracovní místa