Hej Facebooku! Musíš nám toho ukázat víc
Jednoduše nejsem spokojený s tím, jaké údaje o sobě Facebook před vstupem na burzu poskytuje. Čím méně čísel dostanu, tím horší předpokládám, že jsou v reálu.
Byznys model této sociální sítě vyžaduje od svých uživatelů, aby toho na sebe prozradili co nejvíce. Přitom ale sám o sobě nic říct nechce.
Jaká čísla Facebook zveřejnil?
Facebook pracuje se dvěma pojmy: počet aktivních uživatelů měsíčně (MAU) a počet aktivních uživatelů denně (DAU). Současné hodnoty jsou 845 milionů uživatelů měsíčně a 483 milionů denně. Co nám ale tahle čísla říkají? Na základě čísla MAU si můžete nanejvýše vyvodit, že systém Facebooku někdy během měsíce zaregistroval u tohoto uživatele určitou “interakci” s jeho účtem.
Ale v tom je háček, protože Facebook si do těchto interakcí počítá i kliknutí na tlačítko “Líbí se mi” na jakékoliv stránce. A to v tu chvíli ani nejste přímo na stránkách Facebooku. Jakou cenu má tato aktivita? Mně přijde bezcenná!
Podle jejich metodiky výpočtu jste uživatelem Facebooku i ve chvíli, kdy se pomocí svých přihlašovacích údajů z Facebooku přihlásíte na úplně jiné stránky. Jednou z takových je stránka Spotify, kde si uživatelé pouští hudbu. V tu chvíli ale přece nezacházíte s Facebookem.
To jsou jen dva příklady čísel, která jsou téměř zavádějící.
Odhady používání Facebooku v mobilu vypadají nějaké nízké
Aby toho nebylo málo, tak se do čísel MAU a DAU započítávají i přístupy z mobilu. A tam uživatel nedělá vůbec nic! Facebook odhaduje, že se přístupy z mobilu na celkovém čísle podílí zhruba pěti procenty. Ujišťuji vás, že to je ze všech odhadů to skutečně nejnižší číslo. Prodejci se opravdu snaží, aby vymalovali obrázek tohoto IPO co nejrůžověji. Proto je vždycky potřeba uvažovat jako prodejce, který chce ukázat co nejvíce toho dobrého a co nejméně toho “špatného”.
Přesná čísla o využití mobilní aplikace Facebooku jsou důležitá, protože z tohoto druhu přístupu nemá firma žádné příjmy! A co se Facebook rozhodl zveřejnit? Dozvěděli jsme se jen měsíční počty mobilních uživatelů (MAU)! V tomto případě nám dokonce ani firma nehodlá sdělit, kolik je uživatelů denně (DAU) – a asi to nebude příznivá výše.. Mně osobně by zajímaly přesné poměry mezi přístupy online, které generují příjmy, a mezi přístupy na mobilu, které žádné peníze nepřináší.
Facebook má jen data, data a zase data. Data jsou jejich živobytí! Takže by mohli zveřejnit téměř všechno, ovšem to by museli chtít.
Co bych rád věděl
Zaprvé – Facebook zná celkový počet uživatelů. Ale co toto číslo znamená? Kolik z celkové počtu uživatelů je registrováno v nějakém formuláři? Kolik je neaktivních uživatelů, kteří například poslední tři měsíce stránky vůbec nenavštívili?
Zadruhé – MAU. Každý měsíc Facebook prohlašuje, že u 845 milionů lidí proběhla nějaká interakce. Ale odkud tito uživatelé do systému přistupovali?
Výše jsem zřejmě “střelil” odhady přístupů přes tlačítko “To se mi líbí” a “logování skrze facebookový profil”. Jen si představte, že mám do jisté míry pravdu. To by totiž znamenalo, že těch cenných uživatelů je jen zhruba 300 milionů!
Facebooku, prosím, dej mi vědět, kolik aktivity vychází z těch bezcenných účtů?
To by se dalo dále pitvat, abychom zjistili, kolik lidí je pravidelně přihlášeno a kolik z nich je prostřednictvím účtu jenom zalogována. To popisuje tabulka č. 2.
A kolik času uživatelé stráví na “reálných” stránkách Facebooku. Má to opravdu nějakou cenu? Není to jen o vstupování a vystupování anebo spíše o používání Facebooku jako respirátoru? Tak kde se ukrývá ten hrnec plný zlata? Níže jsem vytvořil tabulku délky přístupů, která by byla alarmující.
Kdo jsou vlastně uživatelé?
Jaké je složení uživatelů podle věku a pohlaví? Jsou některé sektory aktivnější než jiné? Hrají hry 15leté holky nebo kluci? Jaké jsou příjmy z každé ze skupin? Může Facebook očekávat, že jeho nejaktivnější uživatelé začnou za služby platit? To samozřejmě předpokládá, že bude Facebook schopný nabídnout služby, které budou chtít.
A co model, kdy jsou základní služby zdarma a platí se až za ty rozšiřující?
Byznys model sociálních sítí je do jisté míry stále nevyzkoušený. Kolik peněz jsou uživatelé schopni poskytovateli služby vydělat? Upřímně řečeno, jak komerční můžou stránky sociálních sítí být, než je uživatelé vypnou? Potenciální zisky z mobilních zařízení jsou pravděpodobně nižší, než se čekalo. Jednoduše proto, že uživatelé nebudou chtít na svém chytrém telefonu obtěžující reklamy.
Některá sociální média, jako například LinkedIn, používají taktiku, kdy jsou základní služby zdarma a platí se až za ty rozšiřující. Zkušenost ukazuje, že maximálně 10-15 procent všech uživatelů je ochotných za služby platit a právě tito zvyšují zisky poskytovatelům služeb.
Rychlé srovnání se službou Skype
Výše jsem porovnal mnoho různých čísel. Popořadě a v kontextu je najdete níže v tabulce č. 4. Loni v létě odhalil hrubý počet svých uživatelů Skype. K tomu ale přidal i statistiky, kdo jsou jeho aktivní a platící uživatelé. Právě tyto jednoduché informace jsou velmi důležité pro pochopení celkového byznys modelu firmy. Tak kde jsou tvoje čísla Facebooku?
Dovolil jsem si vyplnit odhadovaná čísla, abych zdůraznil, jaká čísla zhruba Facebook může mít. Jedná se pouze o kvalifikované odhady. Co si o tom myslíte vy?
Osobně bych vyžadoval velmi vysoké prémie, pokud Facebook neposkytne více informací.
Peter Bo Kiaer, akciový analytik Saxo Bank
Globální online investiční banka
Saxo Bank je globální investiční banka specializující se na online obchodování a investice na mezinárodních finančních trzích. Saxo Bank umožňuje soukromým investorům a institucionálním klientům obchodovat s FX, CFD, cennými papíry, futures, opcemi a dalšími deriváty a poskytuje i profesionální správu portfolia a fondů díky svým online obchodním platformám oceněným řadou různých ocenění.
Více informací na: www.saxobank.cz
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
17.12.2024 Začínáte s kryptoměnami? Binance je ideálním…
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
John J. Hardy, Saxo Bank
Šokující předpověď - Nvidia dosáhne dvojnásobku hodnoty Applu
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Inflace v listopadu 2024: Jakou investiční strategii zvolit?
Miroslav Novák, AKCENTA
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory