Další Kalouskův přešlap: Jak Ztohoven?
Dvě mystifikace, dvakrát občan K. a dvojitá neschopnost novinářů. Jaké hry média kultivují a jaké jim škodí?
Loni v létě se na české mediální scéně objevil občan K. Půvabná zkratka se dá číst třeba jako „občanka“, nebo ztracený K. z Kafkova Zámku. Jde o projekt skupiny Ztohoven, která si po kafkovsku pohrála s úřady. Vytvořila falešné občanky a jejich prostřednictvím nové identity pro dvanáct lidí. Ti pak půl roku cestovali, volili a ženili se jako někdo jiný. Cílem performance bylo ukázat, jak moc jsme na státu závislí, co se týče identity, a kolik mu svěřujeme dat. Co může být zneužito, bude zneužito, říkají.
Když se pak občanky objevily v galerii, přišli uniformovaní úředníci a údajného organizátora výstavy (pod pseudonymem Roman Týc) stylově zadrželi. Dnes hrozí všem dvanácti tvářím občana K. dva roky natvrdo.
Z čeho byli organizátoři viditelně zklamaní, byla reakce těch, kterým byla akce určena: médií a veřejnosti. „Víc pozornosti, než veřejnost, nám teď věnuje policie. Ty nejsofistikovanější interpretace našeho díla najdete ve vyšetřovacím spisu,“ prozradil v rozhovoru kdosi v kapuci. Ztohoven mají styl, myšlenku a zasloužený respekt… zatím ale bohužel spíš za hranicemi. Co jim chybí doma? Hlavně novináři, kteří by nad jejich akcí přemýšleli a dokázali ji vysvětlit. A to je škoda, protože Ztohoven přicházejí s tématy, která budou novináři chtě nechtě muset brzy řešit.
Občan K. vs. občan K.
Pokračování článku najdete na http://www.finmag.cz/cs/finmag/kaleidoskop/jak-ztohoven/
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Tekuté zlato pod tlakem: Ceny olivového oleje na rekordních hodnotách
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři