ZenithOptimedia zvýšila odhad růstu
V Česku letos agentura očekává reklamní výdaje na úrovni roku 2009. "O tom, zda konečný vývoj bude v ČR letos plusový nebo minusový, rozhodnou až aktivity zadavatelů v posledním čtvrtletí roku, protože první pololetí zatím zaostává za loňským vývojem," uvedl ředitel pražské pobočky agentury Petr Majerik. Obecně podle něj ČR patří mezi trhy, které jsou krizí zasaženy nejvíce.
Důvody pro větší škrty v českých reklamních rozpočtech nadnárodních společností jsou jak menší počet obyvatel, a tím i menší význam tuzemské ekonomiky v celosvětovém kontextu, tak vyšší ceny za reklamní prostor proti většině zemí z regionu střední a východní Evropy.
ZenithOptimedia nyní alespoň minimální nárůst očekává ve všech regionech světa. Celosvětový nárůst reklamních investic by měl pokračovat i v příštích letech, a to o 4,5 procenta v roce 2011 a 5,3 procenta v roce 2012 .
Dramatický nárůst poptávky po mobilním internetu a po sociálních médiích napomáhá nárůstu podílu internetu na celkových reklamních výdajích z 12,7 procenta v roce 2009 na odhadovaných 17,1 procenta v roce 2012. Rozdíl mezi podílem deníků a internetu na reklamních výdajích se tak snížil sníží na pouhé dva procentní body. Region střední a východní Evropy byl krizí zasažen nejvíce. Pokles investic do reklamy zde v roce 2009 představoval téměř 25 procent. Region je podle agentury ZenithOptimedia nyní rozdělen na dvě oblasti. Bělorusko, Rusko, Bosna a Hercegovina, Srbsko, Slovinsko, Turecko a Ukrajina zažívají letos rychlý růst investic mezi 11 až 26 procenty. Pokles letos ještě pokračuje v zemích, jako je například Bulharsko, Řecko a Maďarsko. Česko se nachází někde uprostřed těchto dvou skupin zemí, podotkl Majerik.
Globální výdaje do reklamy - podíly na trhu v médiích v procentech: 2008 2009 2010 2011 2012
noviny 25,0 23,0 21,6 20,3 19,2
časopisy 11,6 10,4 9,8 9,3 8,8
televize 38,0 39,2 40,3 40,7 40,8
rozhlas 7,7 7,6 7,3 7,1 7,0
kino 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
venkovní reklama 6,7 6,6 6,7 6,7 6,6
internet 10,5 12,7 13,9 15,4 17,1
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
17.05.2024 Nejlepší Samsung v Česku extrémně zlevnil,...
17.05.2024 Česká auta v zahraničí: Úspěchy solidní reputace..
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
Okénko investora
Michal Brothánek, AVANT IS
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Průlomové partnerství: Microsoft a Stockholm Exergi budou dekarbonizovat
Miroslav Novák, AKCENTA
Štěpán Křeček, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři