TNBiz (TN.cz)
Finance  |  09.06.2010 11:16:01

GfK: Na české domácnosti dolehla krize

Mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Spotřeba stagnuje a nákupní chování Čechů se mění. Uvedla to ve středu s odvoláním na svůj výzkum společnost GfK Czech.

Ještě v loňském roce byla spotřeba domácností jedním z tahounů české ekonomiky, zejména v kategoriích rychloobrátkového zboží. Výsledky za první čtvrtletí letošního roku však vykazují stagnaci, a to i přes masivní promoční pobídky prodejců a dílčí přeliv výdajů z aktivit mimo domov do domácí spotřeby. Údaje vyplynuly z výzkumu oddělení Consumer Tracking společnosti GfK Czech, které kontinuálně zkoumá spotřební zvyklosti českých domácností.

„Ve srovnání celkových výdajů do rychloobrátkových kategorií potravin a drogerie v období leden až březen 2010 oproti stejnému období loňského roku činí propad ve výdajích domácností tři procenta,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing společnosti GfK Czech. „Nejhorší výsledek byl zaznamenán v únoru 2010, kdy se výdaje českých domácností meziročně snížily o 12 procent, v lednu o tři procenta. Trend se obrátil v období Velikonoc, kdy české domácnosti své úsporné chování změnily a utratily meziročně o šest procent více," dodal Jíra.

Přestože v celkovém pohledu spotřeba domácností stagnuje, u jednotlivých segmentů je vývoj odlišný. Například rodiny s dětmi do čtrnácti let své nákupy omezily o 3,4 procenta. Naopak bezdětné rodiny hodnotu svých nákupů navýšily o 3,2 procenta.

Oproti loňskému roku se také výrazně změnil způsob nakupování. Domácnosti zvýšily průměrnou hodnotu jednoho nákupu, ale nakupovat chodí méně často snížily frekvenci nákupů. Ke změně nákupního chování přispěly především rodiny s dětmi, které meziročně navýšily hodnotu průměrného nákupu o 4,5 procenta a snížily frekvenci nákupu o šest procent. „Změna je velmi výrazná. Tyto rodiny se během všech čtvrtletí loňského roku chovaly přesně obráceně průběžně snižovaly hodnotu průměrného nákupu a nakupovaly častěji,“ upřesňuje Richard Piluša, ředitel Consumer Tracking GfK Czech.

Jednou z nezanedbatelných změn v nákupním chování je extrémní nárůst podílu nákupů v promočních akcích, který nastartoval loni. V prvním čtvrtletí činil podíl výdajů českých domácností na promoční nákupy v průměru plných 43 procent.

V prvním čtvrtletí letošního roku stále pokračoval trend posilování pozice hypermarketů a supermarketových řetězců. V hypermarketech a obchodních domech ve sledovaném období utratily české domácnosti přes 30 procent svých výdajů a v supermarketových řetězcích skoro 12 procent, přičemž celková hodnota rodinných nákupů v těchto prodejních kanálech meziročně rostla. Naopak mezi těmi, kde objem nákupu domácností ve sledovaných kategoriích stagnuje nebo klesá, jsou diskontní prodejny, drogerie/parfumerie, prodejny typu Cash and Carry (nákup pouze pro domácí spotřebu), malé prodejny všech kategorií a nezávislé supermarkety.

Čeští spotřebitelé také v současnosti častěji nakupují přes internet a v zahraničí. Oba tyto prodejní kanály vykazují nárůst, a to především u kategorií z oblasti drogerie a kosmetiky.

Do panelu domácností Consumer Tracking GfK Czech jsou zařazeny dva tisíce domácností vybraných dle geografických a socio-demografických kritérií tak, aby reprezentovaly celou populaci 4,5 milionu českých domácností. Data jsou sbírána kontinuálně, v týdenních intervalech.

David Vandrovec, vandrovec@mediafax.cz

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Finance:

28.02.2012  Jak obchodovala Amerika 28. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Jak obchodovala Amerika 27. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Evropské burzy oslabují, pražská burza udržela úroveň z konce minulého týdne Investiční bankovnictví (Komerční banka)
27.02.2012  ECB už 2 týdny nekoupila žádné vládní dluhopisy Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688