Spotřebitelská důvěra Japonska v březnu vyskočila na 2,5-letý vrchol
Náladu japonských spotřebitelů v březnu podpořil hospodářský výhled, stabilizace pracovního trhu, s tím spojený výhled příjmů a ochota utrácet. Míra nezaměstnanosti v únoru stagnovala na 4,9% a dostupnost nových pracovních míst rostla. Výroba zaznamenala první avšak mírný pokles za dvanáct měsíců nepřetržitého růstu a podnikatelská důvěra zaznamenala mmezičtvrtletní vzestup.
Hrozbou pro japonskou ekonomiku je deflace a silný devizový kurz jenu, který snižuje konkurenceschopnost v zahraničí. Ceny v Japonsku už rok nepřetržitě klesají. Ekonomiku stále podporuje fiskální a monetární stimul doma i v zahraničí, impulz trvalého oživení soukromé spotřeby se stále nedostavil.
Index spotřebitelské důvěry Japonska v březnu vyskočil o 1,1 bodu na 40,9 bodů, hladinu naposledy zaznamenanou v říjnu 2007 před recesí. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu. Měsíční ukazatel odráží vzorek průzkumu zhruba sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů japonských domácností.
Spotřebitelskou důvěru v březnu nejvíce podpořil ukazatel zaměstnanosti a ochota nakupovat zboží dlouhodobé spotřeby. Ukazatel zaměstnanosti vyskočil o 1,7 na pětiměsíční vrchol 35,9 bodů, klíčový indikátor ochoty utrácet rostl o 1,4 až na osmiměsíční maximum 46,8 bodů. Ukazatel růstu mezd stoupl o 0,7 na 39,5 bodu. Ukazatel živobytí stoupl o 0,5 na 41,2 bodů a byl nejvýš od září 2007.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři