American Airlines: Papírové letenky jsou luxus
Jak jsme informovali koncem března, American Airlines chtějí znevýhodnit papírové letenky oproti elektronickým. Tzv. ”paper penalty” byla v pondělí skutečně dle plánů společnosti zavedena. Zároveň byly poprvé zveřejněny podmínky, za kterých bude společnost své zákazníky tímto trestným poplatkem častovat. Plošné opatření, které by zasáhlo trh stejně jako zrušení provizí portálům ze strany KLM/Northwest, se nekoná.
Podmínky pro aplikaci ”paper penalty” ve výši 10 dolarů jsou velmi přísné a mají zřejmý zájem vychovávat jistou část klientely k častějšímu používání elektronických letenek. Poplatek se přitom nevztahuje na majitele karet frequent flyer nejvyšší úrovně a na letenky zakoupené za publikované tarify. Žádné změny rovněž nenastávají u letenek zakoupených v klasických kamenných cestovkách, což je velké překvapení.
Obětí paper penalty se stane zákazník, který splňuje všechny podmínky pro vystavení elektronické letenky a přesto požaduje papírovou. Stane se tak zejména u letenek prodávaných přímo v pobočkách American Airlines (osobně i telefonicky), na letištích a na webových stránkách. Potvrzení rezervace bude stále zasíláno na fax, nebo e-mail. Úspory z těchto opatření nepřesáhnou 10-15 milionu dolarů ročně. Jedná se tedy skutečně o výchovné opatření, který má zejména řadové klienty, citlivě reagující na každý dolar, přinutit akceptovat elektronickou letenku, i když jí neuvidí a nejde na ni sáhnout.
Poplatek rovněž nebude vybírán v době, kdy provozní důvody znehodnotí, či znevýhodní elektronické letenky. Tedy v době stávek, přírodních pohrom a počítačových problémů. Podle AA se jedná o ”poplatek za práci navíc tam, kde je jinak možné bez asistence prodejce vystavit letenku elektronicky”. Jiné desetidolarové poplatky, vybíráné například cestovními portály, jsou především vázány na úhradu dopravy papírového dokumentu k zákazníkovi. ”Jde nám o vyvolání změny v chování zákazníků, kteří doposud ze zvyku používají papírové letenky.” O výraznějším finančním dopadu se při takto volných podmínkách aplikace paper penalty nedá hovořit.
Národní asociace obchodních cestujících, reprezentující na 1300 často cestujících manažerů již vyjádřila své obavy ze zvýšení výdajů na cestování. Marianne McInerney, předsedkyně asociace, řekla: ”Desetidolarová přirážka jde opět na vrub firemních nákladů, které jsou beztak zatěžovány stále rostoucími cenami letenek.” Tento ”odoborářský” výrok American Airlines odmítli s tím, že na letenky za publikované tarify, které jsou obchodníky ponejvíce využívány, se žádný poplatek nevztahuje.
Z informačního servisu portálu http://www.letime.cz
Poslední zprávy z rubriky Cestování:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz