Pokles mediální inzerce se v dubnu opět mírně zrychlil (25.5.2009)
Inzerenti investovali v prvních čtyřech měsících v Česku do reklamy v médiích 18,12 miliardy korun, což bylo o 5,1 procenta méně než ve stejném období loni. Mediafax získal údaje v pondělí od monitorovací agentury TNS Media Intelligence.
Pokles mediálních investic v letošním roce se tak v dubnu po zpomalení v březnu opět mírně zrychlil. Ve čtvrtém letošním měsíci inzerce klesla o 7, 6 procenta.
Proti všeobecnému klesajícímu trendu jdou zatím letos hrubé reklamní investice do televizí. V letošním lednu až dubnu se zvýšily o 4, 3 procenta na 8, 96 miliardy korun. V samotném dubnu už ale stagnovaly.
Tištěná periodika se stále potýkají se zhruba desetinovým meziročním poklesem: Inzerce v denících šla dolů letos do dubna o 11, 9 procenta a v časopisech o 9, 1 procenta. V samotném dubnu propad printové inzerce mírně akceleroval.
Naopak reklamě v rádiích se v dubnu dařilo, když poprvé letos vzrostla: meziročně o téměř pět procent. V prvních čtyřech letošních měsících tak dosáhla rozhlasová reklama objemu 992, 3 milionu korun, což bylo o 0, 3 procenta více než loni.
Venkovní reklama prohloubila za čtyři měsíce svůj propad o 38, 6 procenta na 742, 5 milionu korun. V samotném dubnu činila její meziroční ztráta už 52, 5 procenta.
V kinech se letos omezil objem hrubé inzerce o 27, 2 procenta na 30,4 milionu korun. V dubnu se ale snižování zpomalilo už jen na - 1,5 procenta.
Do reklamy v prodejnách investovali zadavatelé v letošním roce do dubna včetně zhruba o desetinu méně než loni: 72, 6 milionu korun. V samotném dubnu však vyletěla reklama v místě prodeje o více než 20 procent nahoru. Inzerce na televizních venkovních displejích vzrostla v lednu až dubnu o 23,7 procenta na 18 milionů korun.
Uvedené peněžní objemy představují hrubé inzertní výdaje, čili ceníkové ceny bez započítání slev a barterů. Čisté výdaje do reklamy zadavatelé i média odmítají ze strategických důvodů zveřejňovat. Právě proto jsou ale hrubá data významným indikátorem trendů, například pro burzy. TNS Media Inteligence nesleduje internetovou reklamu.
Celkový objem reklamních investic do nákupu reklamního prostoru v médiích dosáhl v loňském roce 53,9 miliardy korun. To představovalo meziroční nárůst o devět procent. S výjimkou poklesu kinoreklamy monitoring ukázal nárůst investic u všech mediatypů. Výdaje zadavatelů do TV reklamy se zvedly o devět procent, do tiskové reklamy o tři procenta, do rádií o jedno procento. Venkovní reklama „vyletěla“ o 57 procent a reklama na místě prodeje dokonce o 150 procent.
Štefan Weber, weber@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz