MICHAL KRATOCHVÍL: Splněný sen ve vysokém rozlišení
Kdy vás poprvé napadlo, že by Barrandov mohl vysílat ve vysokém rozlišení?
Od roku 1993 jsem dělal pět let na Nově, kde jsem zažil ten největší boom a pak jsem byl devět a půl roku technickým ředitelem na Primě, kde jsme se naopak snažili na všem šetřit. Když jsem v roce 2006 dostal nabídku od TV Barrandov, mohl jsem si také spočítat, kolik budu potřebovat, aby televize vypadala tak, jak já bych chtěl. Aby byla udělaná dobře a za dobré peníze. Když jsem tehdy začal tuhle televizi plánovat, měl jsem spočítané náklady na formát 16:9 ve standardní kvalitě SD. Posilující kurz koruny a tahanice kolem licencí mi nakonec dopomohly k HD vybavení, navíc se SD kamery už dnes skoro neprodávají. HD byl můj sen a najednou je i dosažitelný.
Jaké nástroje využíváte pro odbavení signálu?
Digitalizace vybavení přinesla úspory na kabeláži, na druhou stranu, televizní techniku dnes není umění zapojit, umění je nastavit její workflow. My využíváme Octopuss, stejný redakční systém jako má Nova, Prima i Česká televize. Avid, výrobce střižen, které používáme, začal teď vyrábět nový uploader i downloader videí Clip agent, který byl za inovativní řešení oceněn i na loňské výstavě IBC v Amsterodamu.
V HD kvalitě vynikne spousta chyb...
Při bídě SD signálu vám spousta věcí pochopitelně projde. Lepší digitální kamera vám natočí záznam, který když přetransformujete do HD a pustíte v televizi, nemůže divák nic poznat. Oproti leckdy bídné zdrojové kvalitě řady našich archivních věcí je digitální obraz pro vysoké rozlišení daleko lépe použitelný.
Váš kamerový park je tedy kompletně v HD?
Naše kamery byly původně vyrobeny pro olympiádu v Pekingu, nám se povedlo svézt se na vlně zájmu o Sony kamery. Uvědomte si, že není HD jako HD, třeba HD stream Sony a JVC se liší. Jako záznamové nosiče používáme dvouvrstvé disky Blu-ray, které pojmou 50 GB. Nejprve mne ostatní spolupracovníci přemlouvali k využívání paměťových karet. Tvrdili, že co se točí, to je nespolehlivé, ale Blu-ray disky vycházejí nejen levněji než karty, ale jsou lepší třeba i pro archivaci natočených pořadů.
Kolik pořadů už dostáváte ve vysokém rozlišení?
HD akvizice tvoří pouhých několik procent. Naprostou většinu akvizic upscalujeme (transformace do HD). Problém je, že u mnoha zahraničních titulů neseženete originální filmový kotouč, který byl kvalitní, ale vy už máte k dispozici pouhý záznam, navíc klidně ve 4:3. Už dlouho zápasím s programovými pracovníky, aby, když už použijí video stažené z internetu, ho dali do co nejmenšího okna a nejlépe vedle použili mluvící hlavu, protože videa z YouTube jsou samozřejmě obrazové neštěstí. Navíc máme jistou množinu krajánků, kteří nám nabízejí své reportáže, které také většinou netočí na HD kamery.
Jaký formát používáte a v jaké podobě dostáváte natočené reklamy?
My vysíláme ve formátu 1920 na 1080i, srovnatelný datový tok má i formát 720p, který je ale svými vlastnostmi předurčen spíše pro sportovní záznamy. Reklamy dostáváme ve formátu 16:9, ale samozřejmě SD, upscaluje je pak rovnou náš vysílací server Nexio, který pojme až 100 hodin HD signálu.
Dočkáme se někdy HD Barrandova v pozemním multiplexu?
V DVB-T bych budoucnost vysokého rozlišení nechtěl odhadovat, formáty MPEG4 a MPEG2 spolu nejsou zpětně kompatibilní, na to jsou potřeba dva dekodéry. Budoucnost HD vidím spíše u kabelových operátorů, podle mě je to jedna z přidaných hodnot, kterou budou kromě internetu a dalších doplňkových služeb moct nabídnout. HD v pozemním signálu má cenu v Praze nebo v Brně, ale půjde o dost drahou záležitost. Celé je to otázka nabídky a poptávky, kolik lidí bude mít zájem HD signál přijímat a kolik bude stát jeho šíření. Ale budoucnost HD vidím spíše na satelitu a v kabelových rozvodech.
Kdy se objeví HD Barrandov na satelitu?
Barrandov zatím ve vysokém rozlišení na satelitu nevysílá, ale intenzivně o tom jednáme s naším operátorem, firmou Towercom. Šíření HD signálu přes satelit stojí jednotky milionů korun měsíčně, proto půjde i o rozhodnutí, které musí učinit naše vedení.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz