ŠKOLA INVESTORA: Proč se (ne)bát IPO (část II)
V úvodním díle našeho miniseriálu jsme se věnovali možnostem financování, nyní je řada na identifikaci společností, které jsou pro IPO vhodné. Na začátku však shrňme důvody, proč by měly firmy jít na kapitálové trhy nebo raději zůstat “private”.
Dle Giovanniho Sabatiniho z italské Komise pro cenné papíry lze důvody pro vstup na trh rozdělit do čtyř základních kategorií:
-
strategické důvody: Zde existují dva důvody, a to navýšení kapitálu na financování růstu, když investiční nároky jdou nad rámec možností současných vlastníků (navíc bankovní úvěry nemusí být dostatečné), stejně jako jejich snaha diverzifikovat podnikatelské riziko mezi vícero investorů (tzv. dilution effect).
-
komerční důvody: Zde opět existují dva hlavní důvody, a to vstup do globálního konkurenčního prostředí (uskutečnění akvizic bývá zpravidla jednodušší) a samozřejmě zviditelnění firmy.
Další informace na iPOINT, http://ipoint.financninoviny.cz/detail.php?article=50831
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
30.04.2024 Tesla po špatných výsledcích roste, Meta po...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Za 1. čtvrtletí roku 2024 rozšířila ČNB „zlatý poklad“ o dalších téměř 5 tun
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři