Jak na marketingový výzkum (3.) - přebírání výzkumu
Autor: Miroslav Oupic
V této poslední části našeho cyklu se budeme zabývat přebíráním výzkumu od výzkumné agentury. Jak jsem v minulých dílech tohoto cyklu uvedl, nejdůležitější částí zadavatele je detailní specifikace výzkumu. Od ní se odvíjí jeho následné využití. Pokud výzkumná agentura zadavateli ohlásí, že je již výzkum proveden (většinou je zadavatel průběžně informován o aktuálním stavu výzkumu), nastává závěrečná prezentace celého výzkumu u zadavatele.
Při této prezentaci je zástupcem agentury popsán celý výzkum, především jeho výsledky a zmíněná doporučení z tohoto výzkumu vyplývající. Zadavatel samozřejmě může diskutovat, ptát se na jednotlivé části výzkumu, případně na další upřesňující informace. Zadavatel na této schůzce obdrží celý výzkum v papírové i digitální podobě. Digitální podobou se rozumí data vypálená na CD, která obsahují celou zprávu o výzkumu, přiložené soubory týkajících se výzkumu (databáze), případně další materiály. Jazyková verze je domluvena ve smlouvě, většinou se jedná o českou a anglickou nebo německou verzi. Výzkumná agentura v závěru prezentace předává fakturu za tento výzkum.
Zadavatelé mají ještě několik dní na prostudování celého výzkumu a na poslední dotazy či připomínky. Následně může zadavatel použít výsledky výzkumu pro své účely. Většinou je uvedeno již ve smlouvě, že výzkumná agentura nepředá výsledky výzkumu třetí osobě a že jsou považovány za výhradní vlastnictví zadavatele.
Existují tři hlavní způsoby využití výzkumu:
1) založení výzkumu
2) jednorázové využití výsledků výzkumu
3) z výsledků výzkumu příprava dalšího rozsáhlejšího.
1) založení výzkumu
Zmiňoval jsem se již dříve o tom, že se naštěstí stále snižuje počet zadavatelů, kteří si výsledky výzkumu založí a vůbec s nimi nepracují. Manažer, který je za marketingový výzkum u zadavatele odpovědný, si odškrtne, že výzkum provedl a dál s výsledky nepracuje. V malých případech se to může stát, když je tento manažer na odchodu z firmy a buď se na výzkum zapomene nebo jeho nástupce má úplně jiné priority.
2) jednorázové využití výsledků výzkumu
Hodně firem, především ty, které si nechaly vyhotovit marketingový výzkum poprvé, jeho výsledky použijí jednorázově pro svá strategická a operativní rozhodnutí. Nějaký čas pak čekají, zda se jim výzkum vůbec vyplatil a zda případně v budoucnu zadají nějaký další.
3) z výsledků výzkumu příprava dalšího rozsáhlejšího
Menší část zadavatelů, která už měla v minulosti s výzkumem zkušenosti, již v této chvíli přemýšlí jak navrhnout další výzkum, který bude na právě provedený navazovat a který jim umožní získat ještě rozsáhlejší informace. Pro tyto firmy provedený marketingový výzkum měl většinou ukázat směr, kam zaměřit detailní výzkum.
Například se může jednat o výzkum spokojenosti potenciálních zákazníků v různých odvětvích a na základě výsledků tohoto výzkumu se provede další výzkum zaměřený na nejperspektivnější odvětví. Většinou prvotní výzkum potvrdí předem navržený směr, ale někdy výzkum přinese zajímavé výsledky, které zadavatel neočekává. V některých případech jsou výsledky překvapivé i pro výzkumnou agenturu. Právě z tohoto důvodu je důležité marketingový výzkum provést.
V našem cyklu Jak na marketingový výzkum (1.) – outsourcing a Jak na marketingový výzkum (2.) - 10 kroků ke správnému zadání jsme si ukázali, co marketingový výzkum obsahuje, jak jej výzkumná agentura provádí, jak má výzkum zadavatel správně naplánovat a jak jej nejlépe využít. Sami vidíte, že celý proces není složitý a že při správném zadání výzkumu přináší velmi důležité informace pro kvalitní rozhodování a snížení rizika špatného rozhodnutí, které může znamenat několikanásobnou ztrátu v porovnání s celkovou cenou výzkumu.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Jak koupit Bitcoin, kde koupit Bitcoin – nákup Bitcoinu
- Jak těžit bitcoin - těžba bitcoinů, mining
- Valorizace důchodů - jak stoupají důchody?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Jak na marketingový výzkum (3.) - přebírání výzkumu
- Jak na marketingový výzkum (1.) – outsourcing
- Jak na marketingový výzkum (2.) - 10 kroků ke správnému zadání
- Strojní inženýři ve výzkumu a vývoji, Věda a výzkum - Volná pracovní místa
- VÝSLEDKY VEŘEJNÉ SOUTĚŽE VE VÝZKUMU, VÝVOJI A INOVACÍCH VES19CHINA PROGRAMU MEZINÁRODNÍ SPOLUPRÁCE VE VÝZKUMU A VÝVOJI INTER-EXCELLENCE – PODPROGRAMU INTER-ACTION
- Zprávy Věda a výzkum - Věda a výzkum
- Ostatní řídící pracovníci v oblasti výzkumu a vývoje, Věda a výzkum - Volná pracovní místa
- Ministerský rada v oddělení projektů excelentního výzkumu v odboru administrace projektů výzkumu a vývoje MŠMT
Prezentace
27.12.2024 Stále více lidí investuje do bitcoinu.
18.12.2024 Apple iPad je rekordně levný, vyjde teď jen na 8
Okénko investora
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Svět se mění: 4 klíčové výzvy, na které musíte připravit své děti
Ole Hansen, Saxo Bank
Šokující předpovědi - Ceny elektřiny se zblázní a USA zdaní datová centra AI
Radoslav Jusko, Ronda Invest
AI, demografie a ženy investorky. Investiční trendy pro rok 2025
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v prosinci přerušila, nikoliv však zastavila cyklus uvolňování měnové politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Mgr. Timur Barotov, BHS
Ali Daylami, BITmarkets
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
S návratem Donalda Trumpa zlato prudce klesá. Trhy zachvátila pozitivní nálada