Reklamní lavina před Vánoci: Proč utrácíme víc, než jsme plánovali?
Vánoční svátky se nezadržitelně blíží a atmosféra plná očekávání pomalu zaplavuje ulice, obchodní centra i digitální prostředí. Pro mnohé z nás se toto období neobejde bez shonu za vánočními dárky. Průzkumy ukazují, že tři čtvrtiny Čechů utratí za vánoční dárky do 10 tisíc korun. Přestože tato částka může vypadat jako rozumný limit, je snadné ji překročit, a to zejména pokud se nákupy přesunou na internet. V době před Vánoci se e-shopy a značky předhánějí v tom, aby si získaly naši pozornost, a díky cíleným kampaním je jejich úspěšnost nezanedbatelná.
Banner vs. Google
Za vším stojí pečlivě propracované systémy digitální reklamy. To, co vidíte v reklamách, není náhoda. „Například když něco hledáte na Googlu, tak se vás systém snaží propojit s nejrelevantnějším výsledkem a firmou, která za vaši pozornost zaplatila nejvíce,“ uvádí Jan Skovajsa, CEO digitální agentury myTimi. V období před Vánoci však dochází k jevu, kdy konverzní poměry, tedy poměry realizovaných nákupů, výrazně rostou. Zatímco se běžně pohybují kolem 3 %, před Vánoci mohou dosahovat až 10 %. E-shopy tak nejen prodávají více, ale díky nižším nákladům na jednotlivé transakce tak zvyšují své marže. Jan Skovajsa upozorňuje, že reklamy na Googlu jsou často v tomto ohledu efektivnější než například bannerové reklamy, jejichž cena za prodej jednoho produktu naopak roste. Přesto i ty mají v předvánočním období svou roli, protože zvyšují povědomí o značce.
Role personalizace
Personalizace je dnes klíčovým prvkem online marketingu. Chcete, aby na vás vyskočila reklama na kočárek, když hledáte kočárek, nebo vrtačka? Odpověď se zdá být jasná. Personalizované reklamy čerpají z dat o chování zákazníků, například jejich předchozích nákupů, vyhledávání na internetu nebo interakcí na sociálních sítích. Reklamy na míru šetří čas a přinášejí relevantní výsledky, což prospívá jak zákazníkům, tak prodejcům. Jenže ani tyto systémy nejsou bezchybné. Algoritmy nejsou schopny dokonale vyhodnotit všechna data, a proto může příliš úzké cílení paradoxně snížit úspěšnost kampaně. „Často se stává, že čím nižší cílení firma zaujímá v reklamě před Vánoci, tím lepší výsledky. Protože jinak přijde o zákazníky, kteří mají potenciál nakoupit, ale algoritmy je z mnoha důvodů neumí vyhodnotit, a tak je do cílení nezařadí,“ říká Jan Skovajsa, CEO digitální agentury myTimi. Je ovšem důležité si upřímně odpovědět, zda daný produkt nebo službu skutečně potřebujete, i když upoutala vaši pozornost výhodná cena, a nenechat se tak strhnout do reklamní pasti.
Jak nakupovat s rozvahou?
Předvánoční shon a tlak na dokonalé dárky mohou snadno vést k impulzivnímu nakupování a zbytečně vysokým výdajům. Jak se tomu vyhnout? „Nejprve si dejte pozor na menší e-shopy s nízkým obratem, které často nemají dostatečné zkušenosti a mohou mít problémy s dodávkami nebo kvalitou. Jako bezpečné měřítko se doporučuje vybírat e-shopy s obratem nad 10 milionů korun, které obvykle nabízejí stabilnější služby,“ radí Jan Skovajsa.
Dalším praktickým tipem je cenová rešerše. Zkopírujte název produktu a vložte jej do Googlu. Vyhledávač vám ukáže přehled cen od různých prodejců, takže si snadno vyberete tu nejlepší nabídku. Tento krok může ušetřit nejen peníze, ale i zklamání z nákupu za vyšší cenu.
Nakonec je důležité si uvědomit, že reklama je jen nástrojem, rozhodnutí je na nás. Pokud si předem stanovíte rozpočet a budete se držet seznamu, mohou být Vánoce skutečně obdobím klidu a radosti, místo aby se staly finančním břemenem.
myTimi
Firma myTimi vznikla v roce 2017 a ve svých počátcích nabízela zejména služby virtuální asistence jedincům a firmám, kteří si zde mohli nechat zpracovat nejrůznější drobné úkoly jako vyřizování byrokracie na úřadech, rezervace v restauracích a hotelech, pořádání oslav a spoustu dalšího. Kromě těchto původních služeb začala firma myTimi v roce 2019 nabízet také marketingové služby, které nyní tvoří většinu jejích aktivit.
CEO a spolumajitelem firmy je Jan Skovajsa, který celý projekt založil na základě svých vlastních potřeb delegovat nejrůznější úkoly, pracovat efektivně a šetřit tak čas.
Více informaci na: www.myTimi.cz
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Příbuzné stránky
- Stravenky a mzda 2020 - Jsou pro vás stravenky výhodnější než zvýšení mzdy?
- Jaký je dnes státní svátek?
- Jaký je dnes mezinárodní den?
- Výpočet důchodu - Jak vysoký budete mít důchod?
- Daňová přiznání - daňový kalendář 2021, kdy a co je potřeba udělat?
- 2025 - Rok 2025. Co nového bude v roce 2025 ve financích?
- Měřítko - měřítko mapy. Co znamená měřítko na mapě a kolik kilometrů v reálu je jeden centimetr na mapě
- Sleva na manželku 2023 - 24.840 Kč. Slevu na manžela nebo manželku můžete uplatnit, pokud manželka / manžel nemá příjmy vyšší než 68.000 Kč.
- Více než dřív plánují Češi utrácet za zimní dovolenou v Česku, volno si však chce vzít méně lidí
- Češi utrácí za elektroniku více než před rokem, navzdory koronaviru. Jejich spotřební apetýt ale v srpnu přesto poněkud ochladl
- Češi utrácejí za telefon nejčastěji 599 korun a volají o 35 minut měsíčně více než před cenovou revolucí
- Čeští spotřebitelé výrazněji utrácejí, za průměrný nákup dají o 15 % více než před čtyřmi lety
Prezentace
12.02.2025 iPhone 16 Pro za 699 Kč! Nová služba nemá v…
29.01.2025 Xiaomi má nový bestseller. Je extrémně nadupaný a
28.01.2025 České firmy stále častěji místo banky…
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Investiční mistři odkryli své tahy: Kde teď sází Buffett a další legendy?
Ali Daylami, BITmarkets
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Ambiciózní plány Volva: Pomohou autonomní nákladní vozy americké nákladní dopravě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Zlatý býk je k nezastavení: Zlato překonalo hranici 2 900 USD
Miroslav Novák, AKCENTA
ČNB v únoru snižuje úrokové sazby, ale s jejich dalším poklesem bude velmi opatrná
Charu Chanana, Saxo Bank
Scénář obchodní války 2.0: Co to znamená pro vaše portfolio?
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři