Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  03.06.2005 10:56:30

Češi stále tloustnou!
Průměrná hodnota Body Mass Indexu je na hranici pásma mírné obezity


Praha, 3. červen 2005 - Obezita, otylost, tloušťka, nadměrná hmotnost, to všechno jsou výrazy, které se velmi často používají v mediích. Jednotlivé pojmy nejsou spojeny pouze s estetickými nedostatky, ale především tvoří celosvětový zdravotnický problém. Ve vztahu k tělesné hmotnosti jsme jako národ za poslední rok neudělali vůbec žádný posun k lepšímu stavu, naopak se tento stav stále zhoršuje. Průměrná hodnota indexu tělesné hmotnosti (Body Mass Index) je na úrovni 25,2 a tím se posouvá na nejnižší hranici pásma mírné obezity.

Výsledky výzkumu

Z výsledků výzkumu GfK Praha vyplývá, že v České republice je stejný počet obyvatelstva s normální váhou (39 %) jako těch, kteří trpí mírnou obezitou (38 %). Otylost byla zjištěna u 14 % osob a stav otylosti ohrožující život pouze u necelého jednoho procenta respondentů. Naopak počet osob s podváhou dosáhl 6 %.

Nadváhou trpí více než polovina českých mužů (58 %), tři čtvrtiny z nich jsou se svou váhou spokojeni. Tímto svým postojem se odlišují od ženské populace. Žen s nadváhou je méně než polovina (47 %), avšak těch spokojených jsou pouze tři pětiny. Skupina osob trpících těžkou obezitou je mezi muži a ženami vyrovnaná, u osob trpících podváhou převažují spíše ženy.

Pokud vezmeme v úvahu věk obyvatelstva, pak ve věku do 25 let je nejvíce osob, které mají normální váhu, ale také těch, které trpí podváhou. Nadváha obyvatelstva se zvyšuje spolu s jejich věkem. Počet osob trpících mírnou obezitou narůstá po věku 35 let a největší počet těchto osob je ve věku 56 – 65 let (50 %). Počet osob trpících otylostí začíná narůstat po 45. roku věku.

Obéznější jsou častěji obyvatelé nejmenších obcí, ale také lidé s nižší úrovní dosaženého vzdělání.

Pokud se zaměříme na regiony, pak můžeme říci, že nejlépe jsou na tom s váhou obyvatelé východních Čech a severní Moravy.

Jak na to?

V současné době je v populaci nejvíce osob, které by si chtěly udržet svoji váhu (58 %). Snížit svou hmotnost chce více než jedna třetina dotázaných, naopak přibrat nějaké to kilo by chtělo 5 % dotázaných.

Mezi způsoby, kterými by chtěli lidé nejčastěji zhubnout, převažuje - zvláště u žen (63 %) - úprava jídelníčku. Omezení jídla či jeho četnosti preferují muži i ženy stejnou měrou. Pravidelnému sportu dávají přednost muži a hlavně mladší věkové kategorie (46 %).

Naopak nejméně vyhledávané způsoby hubnutí jsou metody využívající sugesce či hypnózy a používání nejrůznějších pomůcek, např. magnetické náušnice nebo pásu na břicho.

Porovnání výsledků s rokem 2004

Pokud porovnáme výsledky výzkumu zjištěné v minulém roce s rokem letošním, pak zjistíme, že hodnota průměrného Body Mass Indexu se zvýšila a tedy překročila dolní hranici mírné obezity (nárůst z 24,9 v roce 2004 na 25,2 v roce 2005). Počet mírně obézních lidí ovšem začíná narůstat již od věku 15 let (oproti loňskému roku nárůst o 7 procentních bodů), zato ve skupině nad 55 let mírně klesá. Otylost zasahuje čím dále více i mladší věkové kategorie. Přibývá také nejmladších respondentů s podváhou.

Metodika

Výzkum, týkající se indexu tělesné hmotnosti, realizuje společnost GfK Praha od roku 1998 v pravidelných cyklech. Ten poslední se uskutečnil v období měsíce května 2005, a to v rámci vícetematického šetření mezi populací České republiky (Omnibus GfK Praha). U vzorku respondentů (celkem 1 000 osob starších 14 let), který byl vybrán metodou náhodného vícestupňového výběru, byly zjišťovány jak údaje týkající se tělesné hmotnosti a výšky, tak informace o tom, jak jsou se svojí váhou spokojeni a jakému způsobu udržování si své tělesné hmotnosti nebo jejího snížení dávají přednost. Na základě získaných údajů o tělesných parametrech byl následně vypočítán index tělesné hmotnosti (BMI), který určitým způsobem vypovídá o stavu organismu.

Index tělesné hmotnosti se vypočítá na základě následujícího vzorce:

Kategorie indexu tělesné hmotnosti (BMI):

Hodnoty BMI Zařazení
pod 19 podváha
20 – 24,9 normální váha
25 – 29,9 mírná obezita
30 – 39,9 otylost
nad 40 těžká, život ohrožující otylost

V následující tabulce jsou vypočítány hodnoty BMI pro určitou váhu a výšku. Horní šedé pole ukazuje hodnoty podváhy, bílé pole pak hmotnost normální a dolní šedé pole nadváhu.

Skupina GfK v ČR

Skupina GfK v ČR –  GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu.

Více viz: www.gfk.cz, www.incoma.cz

Skupina GfK v ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.
 

GfK Group

GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2004 dosáhla obratu 671,7 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research.
Více viz: www.gfk.com

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Consumer Tracking Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb.
Více viz: www.gfk.com
HealthCare Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. 
Více viz: www.gfk.com
Retail & Technology Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.
Více viz: www.gfkms.com 
Media Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů.
Více viz: www.gfk.com
Custom Research Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.
Více viz: www.gfkcr-ww.com

On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688