Praha, 3. červen 2005 - Obezita, otylost, tloušťka, nadměrná hmotnost, to všechno jsou výrazy, které se velmi často používají v mediích. Jednotlivé pojmy nejsou spojeny pouze s estetickými nedostatky, ale především tvoří celosvětový zdravotnický problém. Ve vztahu k tělesné hmotnosti jsme jako národ za poslední rok neudělali vůbec žádný posun k lepšímu stavu, naopak se tento stav stále zhoršuje. Průměrná hodnota indexu tělesné hmotnosti (Body Mass Index) je na úrovni 25,2 a tím se posouvá na nejnižší hranici pásma mírné obezity.
Výsledky výzkumu
Z výsledků výzkumu GfK Praha vyplývá, že v České republice je stejný počet obyvatelstva s normální váhou (39 %) jako těch, kteří trpí mírnou obezitou (38 %). Otylost byla zjištěna u 14 % osob a stav otylosti ohrožující život pouze u necelého jednoho procenta respondentů. Naopak počet osob s podváhou dosáhl 6 %.
Nadváhou trpí více než polovina českých mužů (58 %), tři čtvrtiny z nich jsou se svou váhou spokojeni. Tímto svým postojem se odlišují od ženské populace. Žen s nadváhou je méně než polovina (47 %), avšak těch spokojených jsou pouze tři pětiny. Skupina osob trpících těžkou obezitou je mezi muži a ženami vyrovnaná, u osob trpících podváhou převažují spíše ženy.
Pokud vezmeme v úvahu věk obyvatelstva, pak ve věku do 25 let je nejvíce osob, které mají normální váhu, ale také těch, které trpí podváhou. Nadváha obyvatelstva se zvyšuje spolu s jejich věkem. Počet osob trpících mírnou obezitou narůstá po věku 35 let a největší počet těchto osob je ve věku 56 – 65 let (50 %). Počet osob trpících otylostí začíná narůstat po 45. roku věku.
Obéznější jsou častěji obyvatelé nejmenších obcí, ale také lidé s nižší úrovní dosaženého vzdělání.
Pokud se zaměříme na regiony, pak můžeme říci, že nejlépe jsou na tom s váhou obyvatelé východních Čech a severní Moravy.
Jak na to?
V současné době je v populaci nejvíce osob, které by si chtěly udržet svoji váhu (58 %). Snížit svou hmotnost chce více než jedna třetina dotázaných, naopak přibrat nějaké to kilo by chtělo 5 % dotázaných.
Mezi způsoby, kterými by chtěli lidé nejčastěji zhubnout, převažuje - zvláště u žen (63 %) - úprava jídelníčku. Omezení jídla či jeho četnosti preferují muži i ženy stejnou měrou. Pravidelnému sportu dávají přednost muži a hlavně mladší věkové kategorie (46 %).
Naopak nejméně vyhledávané způsoby hubnutí jsou metody využívající sugesce či hypnózy a používání nejrůznějších pomůcek, např. magnetické náušnice nebo pásu na břicho.
Porovnání výsledků s rokem 2004
Pokud porovnáme výsledky výzkumu zjištěné v minulém roce s rokem letošním, pak zjistíme, že hodnota průměrného Body Mass Indexu se zvýšila a tedy překročila dolní hranici mírné obezity (nárůst z 24,9 v roce 2004 na 25,2 v roce 2005). Počet mírně obézních lidí ovšem začíná narůstat již od věku 15 let (oproti loňskému roku nárůst o 7 procentních bodů), zato ve skupině nad 55 let mírně klesá. Otylost zasahuje čím dále více i mladší věkové kategorie. Přibývá také nejmladších respondentů s podváhou.
Metodika
Výzkum, týkající se indexu tělesné hmotnosti, realizuje společnost GfK Praha od roku 1998 v pravidelných cyklech. Ten poslední se uskutečnil v období měsíce května 2005, a to v rámci vícetematického šetření mezi populací České republiky (Omnibus GfK Praha). U vzorku respondentů (celkem 1 000 osob starších 14 let), který byl vybrán metodou náhodného vícestupňového výběru, byly zjišťovány jak údaje týkající se tělesné hmotnosti a výšky, tak informace o tom, jak jsou se svojí váhou spokojeni a jakému způsobu udržování si své tělesné hmotnosti nebo jejího snížení dávají přednost. Na základě získaných údajů o tělesných parametrech byl následně vypočítán index tělesné hmotnosti (BMI), který určitým způsobem vypovídá o stavu organismu.
Index tělesné hmotnosti se vypočítá na základě následujícího vzorce:
Kategorie indexu tělesné hmotnosti (BMI):
Hodnoty BMI |
Zařazení |
pod 19 |
podváha |
20 – 24,9 |
normální váha |
25 – 29,9 |
mírná obezita |
30 – 39,9 |
otylost |
nad 40 |
těžká, život ohrožující otylost |
V následující tabulce jsou vypočítány hodnoty BMI pro určitou váhu a výšku. Horní šedé pole ukazuje hodnoty podváhy, bílé pole pak hmotnost normální a dolní šedé pole nadváhu.
Skupina GfK v ČR
Skupina GfK v ČR – GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu.
Více viz: www.gfk.cz, www.incoma.cz
Skupina GfK v ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.
GfK Group
GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2004 dosáhla obratu 671,7 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
Consumer Tracking |
Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb. Více viz: www.gfk.com |
HealthCare |
Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. Více viz: www.gfk.com |
Retail & Technology |
Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky. Více viz: www.gfkms.com |
Media |
Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů. Více viz: www.gfk.com |
Custom Research |
Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů. Více viz: www.gfkcr-ww.com | |
|