(Kurzy.cz)
Tržby v maloobchodě v březnu rostly r/r o 3,9%
Velikonoce oživily prodej potravin |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) v březnu meziměsíčně reálně vzrostly o 0,1 %. Trendová složka se meziměsíčně zvýšila o 0,2 %, což zhruba odpovídalo růstu za posledních pět měsíců (tabulka č. 1).
Sezónně neočištěné tržby se v březnu meziročně reálně zvýšily o 3,9 %, z toho za potraviny o 6,0 % (vliv velikonočních nákupů) a za nepotravinářské zboží o 2,3 %. Po očištění o sezónní a kalendářní vlivy vzrostly celkové tržby o 2,8 % (letos bylo sice o jeden pracovní den méně, avšak velikonoce byly již v březnu).
Vývoj sezónně neočištěných tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 6,0 %, v tom v prodejnách s převahou potravin o 6,5 % a v prodejnách s nepotravinářským zbožím o 3,8 %. Stejně jako v předchozích měsících se spotřebitelé soustředili především na nabídku velkých obchodních řetězců;
- také ve specializovaných prodejnách rostly rychleji za potraviny (3,2 %) než za nepotravinářské zboží (1,9 %);
- z jednotlivých typů nepotravinářských prodejen se nejlépe dařilo prodejcům textilu a obuvi (růst o 10,6 %), zvýšení tržeb zaznamenaly i prodejny s drogistickým, farmaceutickým a kosmetickým zbožím (o 2,4 %) a s ostatním nepotravinářským zbožím (o 2,2 %). Pokles o 2,0 % v sortimentu elektronika, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost, kam jsou zahrnuty i prodeje zahrádkářských a kutilských potřeb, mohl být ovlivněn dlouhotrvajícím chladným počasím, které oddálilo zahájení jarních prací;
- v zásilkovém obchodě se tržby zvýšily o 13,0 % a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 0,2 %, naopak v sortimentu použitého zboží pokračoval dlouhodobý pokles prodeje (tentokrát o 24,0 %).
Podle odhadu Eurostatu se v březnu zvýšily sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 meziměsíčně o 0,3 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 2,1 %. Z členských států, u kterých byla data dostupná, meziročně vzrostly tržby ve všech zemích s výjimkou Polska (pokles o 5,7 %), a to v Dánsku o 8,2 %, na Slovensku o 8,1 %, ve Švédsku o 8,0 %, v Portugalsku o 4,3 %, ve Spojeném království o 3,8 %, v Litvě o 3,5 %, v Belgii o 2,7 %, v Lucembursku o 2,6 %, ve Španělsku o 1,8 %, ve Francii o 1,5 %, v Německu o 0,6 %.
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se na zvýšení sezónně neočištěných tržeb meziročně reálně o 3,7 % podílely jak prodej a opravy motorových vozidel (4,5 %, resp. 2,8 %), tak prodej pohonných hmot (3,0 %).
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně neočištěné tržby meziročně reálně o 3,8 %.
Zdroj: ČSÚ
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
30.10.2024 Pochybujete o crowdfundingu? Vsaďte na lepší…
30.10.2024 Hra o trhy: Jak volby a globální napětí ženou…
16.10.2024 Aby i v zimě nohy zůstaly v teple
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Americké prezidentské volby za dveřma. Jaký vliv bude mít výsledek na žlutý kov?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Portfolio 60/40: Nadčasová strategie pro dlouhodobé investory
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Zlato ukazuje svou sílu v plné kráse. Překoná v novém roce hranici 3 000 USD za unci?
Radoslav Jusko, Ronda Invest
Kámen úrazu – někteří potřebují půjčky na pokrytí běžných potřeb, jiní spoří ale neinvestují
Miroslav Novák, AKCENTA
Petr Lajsek, Purple Trading
Proč evropské akcie zaostávají za americkými? A jaký je výhled?
Ali Daylami, BITmarkets
Trump vs. Harris: komu majitelé kryptoměn coby voliči dají radši hlas?