Affiliate marketing - tajná zbraň na zvýšení návštěvnosti a zisků?
Autor: Milan Jakel
Affiliate marketing funguje na principu partnerství mezi stránkami prodejce výrobků nebo služeb (tzv. provozovatel affiliate programu) a stránkami, které tyto produkty doporučují a odkazují na ně (tzv. affiliate partner). Affiliate partneři dostávají za úspěšná doporučení zaplacenu provizi. Nejobvyklejší model je, že jestliže návštěvník na stránkách provozovatele provede nákup, affiliate partner dostává zaplaceno procento z obratu (většinou mezi 10 až 30 procenty).
Affiliate program
Implementace affiliate marketingu na váš elektronický obchod, firemní prezentaci nebo jiné stránky se nazývá affiliate program. Stejně jako optimalizace pro vyhledávače a marketing ve vyhledávačích se také affiliate marketing dostává do českých zemí z USA. Máme sice zpoždění asi 4 až 8 let, ale zase přebíráme jen ty obchodní a marketingové modely, které jsou již dlouhodobě ověřeny.
Hlavní rozdíl mezi affiliate marketingem a internetovou reklamou je, že neplatíte za zobrazení reklamního sdělení, ale provizi za skutečně realizované prodeje. Za náhodná kliknutí návštěvníků, kteří o vaše produkty většinou zájem nemají, zbytečně neutrácíte.
Pro provozovatele affiliate programu se bez pochyby jedná o nákladově velmi efektivní marketingový nástroj.
Provize pro affiliate partnery
Skoro žádný affiliate partnerem zprostředkovaný návštěvník nenakupuje ihned při první návštěvě vašich stránek. Další návštěvu však již neprovede klikem na odkaz ze stránek affiliate partnera, ale půjde přímo. Díky technologii cookies dokážete identifikovat, který affiliate partner první návštěvu zprostředkoval a komu tedy provize náleží.
Provize pro affiliate partnery můžete vyplácet nejen z první transakce, kterou zprostředkovaný návštěvník uskuteční. Někteří provozovatelé vyplácejí určité (časem klesající) procento ze všeho, co v budoucnu návštěvník utratí.
Některé affiliate programy nabízejí provize nejen z prodeje, ale také za přivedení nových affiliate partnerů. Čím lepší podmínky affiliate partnerům nabídnete, tím kvalitnější zákazníky budete díky affiliate marketingu získávat.
Součástí implementace affiliate marketingu je také rozhraní pro affiliate partnery s přehledem zprostředkovaných uživatelů a vyplacených provizí.
Affiliate programy v čechách
Názvosloví na českém internetu je různorodé - affiliate program se také nazývá partnerský nebo dealerský nebo provizní nebo referal program.
V současné době fungují v ČR affiliate programy především na prodej webhostingových služeb a erotického zboží. Velký krok směrem k většímu rozšíření affiliate marketingu v ČR provedla renomovaná internetová agentura Advertures, když před nedávnem spustila affiliate portál Potenza, který zprostředkovává kontakt mezi provozovateli affiliate programů a affiliate partnery.
V zápětí na to vznikl katalog affiliate programů, kde se může každý provozovatel affiliate programu zdarma registrovat a očekávat tak přiliv nových affiliate partnerů.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
29.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
26.04.2024 Historie a vývoj vodovodních baterií: Od...
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz