Kam spěje zásilkový obchod v České republice?
Společnost GfK mapuje vývoj zásilkového obchodu v České republice každoročně od roku 1996. Pravidelně zjišťuje mezi obyvateli České republiky to, jaké znají zásilkové obchody, zda využívají jejich služeb, co prostřednictvím zásilkových obchodů nakupují a jak vnímají jejich image a hodnotí služby. Ve vývoji zásilkového obchodu můžeme pozorovat dvě tendence. Zatímco známost většiny firem od roku 2003 mírně stoupla, dlouhodobě zájem o nákup prostřednictvím zásilkového obchodu spíše poklesl. V roce 1996 nakupovala u zásilkových firem téměř polovina dotázaných (48 %), v roce 2004 je to pouze 32 %, tedy jedna třetina dotázaných. Mezi loňským rokem a letošním poklesl nákup přes zásilkový obchod o 2 procentní body. Častějšími zákazníky zásilkových domů jsou ženy. Ze všech dotázaných žen jich nakupuje přes zásilkový obchod 37 %, zatímco z dotázaných mužů 27 %. Typickou zákaznicí zásilkové služby je žena ve středním věku, se středním nebo vysokoškolským vzděláním, žijící ve větším městě v domácnosti s vyššími příjmy. Dámské oblečení je tedy logicky stále nejčastěji nakupovaným zbožím, i když objem nákupu od loňského roku poklesl o 6 %. Pánské oblečení nakupují mladí muži do 29 let, rovněž se však snižuje zájem o tuto skupinu zboží. Stoupá zájem o knihy a hudbu, tyto skupiny zboží nakupují zákazníci zásilkových firem o 5 % častěji než v loňském roce a jsou doménou především mužů. Nejznámější a nejlépe hodnocenou zásilkovou službou je již od roku 1996 tradičně Quelle (podpořená znalost 75 %), která si také oproti roku 2003, společně s firmou Otto (podpořená znalost 39 %), mírně polepšila image. Pohoršily si naopak společnosti CCS Triangl a Horizont. V hodnocení image vybraných zásilkových obchodů se liší skupina respondentů, kteří mají se zásilkových obchodem již nějakou zkušenost – jejich hodnocení většiny zásilkových společností je pozitivnější. Společně s firmou Neckermann, která je vnímána rovněž pozitivně – 23 % dotázaných je přesvědčena, že Neckermann nabízí kvalitní zboží, zařadili respondenti Quelle mezi drahé zásilkové služby. Velmi pozitivní hodnocení služeb získala firma Knižní klub, která se řadí také k nejznámějším firmám na trhu – spontánně si ji vybaví 19 % dotázaných, z hlediska podpořené znalosti se však ocitá na druhém místě známosti – 60 % dotázaných Knižní Klub zná. Dotazování proběhlo v rámci omnibusového šetření na přelomu srpna a září letošního roku na vzorku 1 000 respondentů v celé České republice.
G.1 Jaké zásilkové služby znáte? (podpořená znalost)
G.2 Nakupujete přes zásilkový obchod?
G.3 Nákup zboží v posledních 6 měsících – porovnání výsledků – 2001, 2002, 2003, 2004 Skupina GfK ČR – GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Více viz: www.gfk.cz. www.incoma.cz Skupina GfK ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.
GfK Group GfK Group má více než 120 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 200 pracovníků. V roce 2003 dosáhla obratu 595,3 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
|
|||||||||||
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Obchod a služby:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
První měsíc 2. čtvrtletí je za námi a zlato si stále udržuje solidní pozice nad 2 300 USD / Oz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Jak globální oteplování zatěžuje světové odvodňovací systémy?
Mgr. Timur Barotov, BHS
Diverzifikace v době koncentrovaných akciových trhů – výzkum Goldman Sachs
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři