(Kurzy.cz)
Evropský automobilový průmysl by potřeboval léčbu alá USA, ale šance na ni je jen minimální
US administrativa v letech 2008-9 sice podpořila americké výrobce pomocí ve výši cca 80 mld.USD, ale stalo se tak výměnou za velice ostrou restrukturalizaci celého sektoru, který uzavřel 15 továren, snížil celkovou výrobní kapacitu o 33% a propustil kolem 45 000 zaměstnanců. Tyto kroky byly sice bolestné z mnoha pohledů, ale vyústily do stavu, kdy největší výrobci v současnosti generují miliardy provozních zisků a opětovně nabírají nové pracovníky. Experti se shodují, že přesně takovou cestou by se měli vydat také evropští výrobci automobilů. Klíčem k oživení je podle nich redukce nadbytečných kapacit. Na rozdíl od Ameriky však evropské vlády takovou formu restrukturalizace příliš nepodporují by spíše nutí automobilky k zachování co největšího počtu pracovních míst. Samotné podniky s redukcí kapacit také nespěchají, protože nechtějí jako první "vyklízet pozice" ve prospěch konkurence. Experti v tomto ohledu volají po koordinované celoevropské akci, která by tento negativní jev redukovala na minimum a umožnila by "rovný" přístup v rámci celého sektoru. Experi ale poukazují, že takový postup bude v Evropě narážet na mnohé problémy a že v podstatě nebude možné jej zrealizovat kvůli absenci "centralizované shody".
Od začátku evropské automobilové recese v roce 2008 k zavření některých závodů došlo pouze ve dvou případech, když svou belgickou továrnu uzavřel americký koncern GM a když Fiat ukončil produkci na Sicílii. Uzavřít 5 závodů se rozhodl Peugeot. 2 evropské závodu uzavře americký Ford, GM uzavře další provoz v Belgii.
Experti ale odhadují, že by bylo potřeba uzavřít nejméně 17 evropských továren respektive zrušit kapacity pro výrobu 4 miliónů vozů ročně respektive 18% celkových kapacit, aby bylo dosíleno kýženého efektu. V Evropě je v současnosti 96 továren na výrobu automobilů. Odhaduje se, že plných 40% z nich využívá své kapacity na méně jak 70%.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
06.05.2024 Distributoři EG.D a Bayernwerk spustili projekt...
02.05.2024 SCHLIEGER loni zaznamenal čtyřnásobný nárůst...
Okénko investora
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Udržitelné elektromobily? Ani náhodou. Mechaniků je nedostatek a vozidla končí na vrakovištích
Mgr. Timur Barotov, BHS
Nejdůležitejší body z letošního sjezdu akcionářů Berkshire Hathaway
Miroslav Novák, AKCENTA
Michal Brothánek, AVANT IS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři