Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  22.04.2004 08:52:59

MF ČR - materiály pro jednání vlády 21.04

INFORMACE O MATERIÁLECH, KTERÉ PŘEDKLÁDÁ MINISTERSTVO

FINANCÍ NA JEDNÁNÍ VLÁDY DNE 21. 4. 2004

 

 

2. Návrh zákona o přiznání k majetku

 

Návrh zákona o přiznání k registrovanému majetku je jedním z opatření k omezení daňových úniků. Hlavní přínos zákona bude spočívat v jeho preventivním účinku, tj. ve zlepšení „daňové kázně“ poplatníků. Předkládaný materiál je pokračováním projednávaní návrhu tohoto zákona, který byl na schůzi vlády dne 10.3.2004 a 14.4.2004. Oproti minulé schůzi je návrh předkládán s následujícími úpravami, které jsou výsledkem koaličních jednání:

 

Limit 1 500 000 pro podávání přiznání k registrovanému majetku je vztažen pouze na finanční instrumenty a dále na registrovaný majetek, který se nachází mimo území České republiky. U ostatního registrovaného majetku není stanoven žádný limit. U finančních instrumentů a registrovaného majetku, který se nachází mimo území České republiky nadále zůstává zachována povinnost podat přiznání k tomuto majetku i bez výzvy správce daně. Dále dochází ke zvýšení sankční sazby z 50 % na 70 % pro zdanění nepřiznaných částek, případně částek, u kterých nebyl poplatník po výzvě finančního úřadu schopen prokázat jejich nabytí ze zdaněných prostředků. Účinnost zákona se předpokládá od 1.1.2005.

 

15. Návrh státního závěrečného účtu ČR za rok 2003

 

Rozpočet na rok 2003 byl schválen jako schodkový s deficitem 111,3 mld , když celkové příjmy byly rozpočtovány ve výši 684,1 mld. a výdaje v objemu 795,4 mld .

 

Výdajová strana byla v průběhu roku navýšena o 22,7 mld na 818,0 mld , přičemž největší dopad na zvýšení měla úhrada závazku z arbitrážního sporu mezi CME a Českou republikou ve výši 10,6 mld. , dále vypořádání smluvních vztahů se společností Housing and Construction ve věci projektu dálnice D 47 v částce 630 mil. , poskytnutí dalších platů soudcům ve výši 448 mil. na základě rozhodnutí Ústavního soudu a zvýšení dotace Státnímu intervenčnímu fondu o 2 mld. . Výdajovou stranu dále ovlivnily dva dluhopisové zákony v celkové výši 2,3 mld. , a to 2,0 mld na náhrady ze Zajišťovacího fondu družstevních záložen a 297 mil. na 6. polní nemocnici do Afghánistánu a prapor Armády ČR do Iráku. Vliv na zvýšení schodku mělo rovněž přijetí dalších úvěrů od EIB v celkové částce 5,4 mld. na financování povodňových škod z roku 2002 a převedení 1,7 mld. z FNM ke kompenzaci nepříznivých povětrnostních podmínek v zemědělství. Na straně příjmů byl schválený státní rozpočet  zvýšen o 2,0 mld. na 686,1 mld. a to z titulu očekávaných vyšších prémií z emise státních dluhopisů. Přijetí uvedených rozhodnutí Poslanecké sněmovny se odrazilo i ve schváleném schodku státního rozpočtu na rok 2003, jehož možná výše vzrostla na 132 mld. .

 

Celkové příjmy státního rozpočtu dosáhly v minulém roce 699,7 mld a byly tak nad upraveným rozpočtem o 13,6 mld. . Rozhodující vliv na překročení měly daňové příjmy, které převýšily rozpočet o 10,5 mld. , z toho u DPH došlo k převýšení rozpočtu o 4,5 mld a u spotřební daně o 5,3 mld. . Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na politiku zaměstnanosti dosáhly výše 272,4 mld. a za rozpočtem zaostaly o 3,2 mld. . Nedaňové a ostatní příjmy převýšily upravený rozpočet o 6,2 mld. , z toho došlo především k vyššímu zapojení vlastních (rezervních) fondů do příjmů jednotlivých kapitol o 2,7 mld. než v uvažovaném rozpočtu. Proti roku 2002 však nedaňové a ostatní příjmy o 45,6 mld. poklesly, a to v důsledku absence mimořádných příjmů, které v roce 2002 představovaly cca 53 mld (zejména šlo o deblokaci pohledávek za Ruskou federací a příjmy z FNM za prodej majetku státu).

 

Skutečné výdaje státního rozpočtu za rok 2003 dosáhly výše 808,7 mld a byly o 13,4 mld nad úrovní schváleného rozpočtu, proti upravenému rozpočtu byly nižší o 9,3 mld. .

 

Celkový skutečný schodek státního rozpočtu roku 2003 dosáhl 109,1 mld. a byl nižší jak proti upravenému rozpočtu (o 22,9 mld. ), tak i proti původnímu rozpočtu (o 2,2 mld. ).

 

Stejně jako v minulých letech i vroce 2003 byl schodek státního rozpočtu výrazně ovlivněn saldem příjmů a výdajů v oblasti sociálního zabezpečení, zejména pak v rámci systému důchodového pojištění. Schodek na tzv. důchodovém účtu dosáhl za rok 2003 výše 19,9 mld a proti roku 2002 vzrostl o 1,0 mld .

 

Hospodaření územních samosprávných celků, tj. obcí a krajů, skončilo v roce 2003 celkovým schodkem 2,9 mld. , když kraje vykázaly přebytek 1,7 mld. a obce schodek 4,6 mld. . Zadlužení obcí dosáhlo výše 70,4 mld. a proti roku 2002 vzrostlo o 14,6 mld .

 

Státní finanční aktiva ke konci roku 2003 dosáhla výše 137 mld a ve srovnání se začátkem roku poklesla o 15,3 mld. . Státní finanční pasiva naopak vzrostla z hodnoty 395,9 mld. na začátku roku na výši 493,2 mld. ke konci roku.

 

V rámci státního závěrečného účtu je vláda povinna předložit Poslanecké sněmovně rovněž návrh na úhradu schodku státního rozpočtu za uplynulý rok. Schodek ve výši 109,1 mld. se navrhuje vypořádat takto:

 

25. Základní přístupy k přípravě novely zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve znění zákona číslo 492/2000 Sb. a zákona číslo 483/2001 Sb., a některé další zákony

 

Rok 2003 byl pro kraje z hlediska financování přechodným obdobím a pravomoci, které na ně přešly v rámci II. etapy reformy veřejné správy, byly financovány dotacemi ze státního rozpočtu. Vzhledem k tomu, že PSP ČR neschválila v závěru roku 2003 návrh zákona
o rozpočtovém určení daní, zůstal systém financování zachován i v roce 2004. Tento systém omezuje rozhodování krajů účelovostí dotací, které jsou poskytovány ze státního rozpočtu. MF se domnívá, že tento stav již nelze dále prodlužovat. Je třeba, aby kraje měly od roku 2005 dostatečné vlastní zdroje, a to především daňové, aby mohly samostatně rozhodovat
o jejich užití. Ministerstvo financí navrhuje převést do působnosti krajů dalších 54,6 mld. a navýšit tak účast krajů na sdílených daních na  67,6 mld. , tím by se zvýšil stávající procentní  podíl krajů na sdílených daní ze 3,1 % (pro rok 2004 předpokládaných 13 mld. ) na 16,11 %.  Oproti vládnímu návrhu z roku 2003 MF navrhuje zařadit do výdajů i osobní výdaje pracovníků škol a školských zařízení zřizovaných kraji a dotace pro církevní školství ve výši 23,832 mld. , resp. 0,7 mld. . Daňové tituly budou i nadále daň z přidané hodnoty, daň z příjmu právnických osob a daň z příjmu fyzických osob. Pokud nebude na kraje delegován odpovídající objem daňových příjmů, pak kraje budou i nadále okleštěny ve svých rozhodovacích pravomocích, budou nuceny naplňovat vizi centra a směrovat prostředky dle účelově určených dotací.

 

28. Bezúplatný převod nemovitostí do vlastnictví města Karlovy Vary

 

V rámci bezúplatných převodů vybraných nemovitostí po bývalých okresních úřadech z vlastnictví České republiky do vlastnictví obcí s rozšířenou působností, předkládá Ministerstvo financí návrh na odsouhlasení bezúplatného převodu dvou objektů s příslušnými pozemky po bývalém okresním úřadu Karlovy Vary, z vlastnictví České republiky do vlastnictví města Karlovy Vary. Tyto nemovitosti zůstaly po ukončení činnosti okresních úřadů ve vlastnictví státu a k 1.1.2003 přešly do příslušnosti hospodaření Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Jelikož objekty budou převážně sloužit k výkonu státní správy v přenesené působnosti, je navrženo, aby nemovitosti v účetní hodnotě cca 14 mil.   byly převedeny do majetku města Karlovy Vary.



Přečtěte si také:

22.03.2005MF ČR - materiály pro jednání vlády 23.3. Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
25.10.2004MF ČR - materiály pro jednání vlády 27.10.2004 Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
18.10.2004MF ČR - materiály pro jednání vlády 20.10.2004 Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
02.07.2004MF ČR - materiály pro jednání vlády 7.7.2004 Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
10.02.2004MF ČR - materiály pro jednání vlády 11.02. Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)



Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

Vyloučení odpovědnosti

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688